Svar: Overgang til eget værelse - fortsat
3. maj 2023
Alder:
5 mdr.
Kære Sabrina
Tak for dit brev :) Det er rigtig fint, at du skriver tilbage, - og dejligt at høre at du kunne bruge mit svar.
De små skrig, som jeres datter er begyndt at komme med, og den ekstra pylren og uro, som du har oplevet den sidste tid, kan skyldes flere forskellige ting.
Det kan godt være, at hun har ondt. De pludselig skrig, kan godt tyde på smerter - og det kan være fra maven, ørene eller måske - tænder. Hvis det er maven, så vil du ofte opleve, at hun trækker benene op, ligger uroligt, spænder i kroppen og bliver som en bue (banan, som du skriver), hun kan også blive rød i ansigtet og græde.
Hvis hun har smerter fra ørerne, så vil hun ofte få feber, hun vil generelt være pylret, ked af det, sove meget uroligt - og ofte være ekstra ked af det, når hun ligger ned. Derfor bliver søvnen ofte påvirket og vil være afbrudt.
Hun har alderen til, at de første tænder kan begynde at mure i gummerne, og nogle børn reagerer voldsomt ved tandfrembrud. De kan både have ondt, få feber, ondt i maven, tynd mave, rød numse mm. Hvis det er tænder, der er på vej, så vil hun ofte savle mere og du vil også kunne se at tandkødet i undermunden bliver hvid og føles hård, der hvor tænderne er på vej - det er ofte de to fortænder i undermunden, der kommer først.
Det kan dog også sagtens være alder og udvikling. Der sker mere og mere med hende, hun bliver mere og mere bevidst om verden omkring sig, hun bruger sig selv rigtig meget både motorisk og mentalt. Hun pludrer rigtig meget nu, hun smiler, efterligner og reagerer på din mimik. Hun rækker ud efter ting, begynder at trille omkring og ligger ikke længere, hvor du lægger hende fra dig. Hun får stille og roligt mere og mere kontrol over sin egen krop og viser naturligt også mere og mere personlighed. Og nogle gange gør den store udvikling, at hun let går fra glæde og smil til gråd og ulykkelighed...
Du må meget gerne hjælpe hende med at bruge kroppen - og hun skal meget gerne bruge begge arme og begge ben. Du skriver, at hun pludselig ikke rigtig vil strække/bøje sit venstre ben - og hvis det fortsætter, så synes jeg, at det bør tjekkes. Har I været til 5 måneders undersøgelse og vaccination hos egen læge? Ellers så spørg lægen, når I skal af sted til det:)
Med hensyn til motoriske lege, så må I rigtig gerne lave en masse af disse. Det kan være øvelser, hvor I bruger jeres egen krop, når I "svinger hende rundt" og øvelser, hvor hun ligger på sofaen eller på et tæppe på gulvet:
- Prøv med baglæns koldbøtte, hvor hun ruller fra dine ben og hen over dit hoved, når du ligger på ryggen på gulvet.
- Lav forskellige flyvelege, hvor hun enten "flyver" mellem jer forældre, eller hvis du har armkræfter, så kan du lægge dig på ryggen på gulvet og lade hende flyve fra side til side hen over dit hoved.
- Lav øvelser, hvor hun selv skal trække sig op at sidde. Hun skal her ligge på ryggen og holde dig i hænderne, og så trækker hun sig op i siddende stilling. Når hun mestrer dette, så kan hun trække sig op i stående stillling.
- Hvis hun virker til at have lidt maveproblemer, så kan du løsne op for hendes fordøjelse ved at samle og bukke hendes ben, og så køre benene rundt i en cirkel, gerne i urets retning.
- Du kan også bøje og strække hendes ben, så benene/knæene presses op mod hendes brystkasse og strække ud. Gør hun modstand, så hold pause, og når hun så igen virker parat, så pres benene op igen. Det kan også hjælpe på fordøjelsen, og hun kan prutte, hvis hun er meget luft i maven.
Start med skemad kan naturligt også give lidt mavekneb, og du kan naturligt godt overveje, om der kan være en sammenhæng her. Det lyder dog som om, at I har ramt det rette tidspunkt for start, og det lyder også som om, at I giver små portioner, så hendes mave fint kan følge med. Det kan være en god idé at lave grød og mos med den modermælkserstatning, som hun er vant til at få - så kender hun smagen og det vil være lidt mindre hårdt for maven:)
Jeg håber, at du kan bruge disse overvejelser lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske