Svar: Overgang til eget værelse - fortsat

3. maj 2023

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Kære Sabrina

Tak for dit brev :) Det er rigtig fint, at du skriver tilbage, - og dejligt at høre at du kunne bruge mit svar.

De små skrig, som jeres datter er begyndt at komme med, og den ekstra pylren og uro, som du har oplevet den sidste tid, kan skyldes flere forskellige ting.

Det kan godt være, at hun har ondt. De pludselig skrig, kan godt tyde på smerter - og det kan være fra maven, ørene eller måske - tænder. Hvis det er maven, så vil du ofte opleve, at hun trækker benene op, ligger uroligt, spænder i kroppen og bliver som en bue (banan, som du skriver), hun kan også blive rød i ansigtet og græde.

Hvis hun har smerter fra ørerne, så vil hun ofte få feber, hun vil generelt være pylret, ked af det, sove meget uroligt - og ofte være ekstra ked af det, når hun ligger ned. Derfor bliver søvnen ofte påvirket og vil være afbrudt.

Hun har alderen til, at de første tænder kan begynde at mure i gummerne, og nogle børn reagerer voldsomt ved tandfrembrud. De kan både have ondt, få feber, ondt i maven, tynd mave, rød numse mm. Hvis det er tænder, der er på vej, så vil hun ofte savle mere og du vil også kunne se at tandkødet i undermunden bliver hvid og føles hård, der hvor tænderne er på vej - det er ofte de to fortænder i undermunden, der kommer først.

Det kan dog også sagtens være alder og udvikling. Der sker mere og mere med hende, hun bliver mere og mere bevidst om verden omkring sig, hun bruger sig selv rigtig meget både motorisk og mentalt. Hun pludrer rigtig meget nu, hun smiler, efterligner og reagerer på din mimik. Hun rækker ud efter ting, begynder at trille omkring og ligger ikke længere, hvor du lægger hende fra dig. Hun får stille og roligt mere og mere kontrol over sin egen krop og viser naturligt også mere og mere personlighed. Og nogle gange gør den store udvikling, at hun let går fra glæde og smil til gråd og ulykkelighed...

Du må meget gerne hjælpe hende med at bruge kroppen - og hun skal meget gerne bruge begge arme og begge ben. Du skriver, at hun pludselig ikke ...

Annonce

... rigtig vil strække/bøje sit venstre ben - og hvis det fortsætter, så synes jeg, at det bør tjekkes. Har I været til 5 måneders undersøgelse og vaccination hos egen læge? Ellers så spørg lægen, når I skal af sted til det:)

Med hensyn til motoriske lege, så må I rigtig gerne lave en masse af disse. Det kan være øvelser, hvor I bruger jeres egen krop, når I "svinger hende rundt" og øvelser, hvor hun ligger på sofaen eller på et tæppe på gulvet:

- Prøv med baglæns koldbøtte, hvor hun ruller fra dine ben og hen over dit hoved, når du ligger på ryggen på gulvet.
- Lav forskellige flyvelege, hvor hun enten "flyver" mellem jer forældre, eller hvis du har armkræfter, så kan du lægge dig på ryggen på gulvet og lade hende flyve fra side til side hen over dit hoved.
- Lav øvelser, hvor hun selv skal trække sig op at sidde. Hun skal her ligge på ryggen og holde dig i hænderne, og så trækker hun sig op i siddende stilling. Når hun mestrer dette, så kan hun trække sig op i stående stillling.
- Hvis hun virker til at have lidt maveproblemer, så kan du løsne op for hendes fordøjelse ved at samle og bukke hendes ben, og så køre benene rundt i en cirkel, gerne i urets retning.
- Du kan også bøje og strække hendes ben, så benene/knæene presses op mod hendes brystkasse og strække ud. Gør hun modstand, så hold pause, og når hun så igen virker parat, så pres benene op igen. Det kan også hjælpe på fordøjelsen, og hun kan prutte, hvis hun er meget luft i maven.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Start med skemad kan naturligt også give lidt mavekneb, og du kan naturligt godt overveje, om der kan være en sammenhæng her. Det lyder dog som om, at I har ramt det rette tidspunkt for start, og det lyder også som om, at I giver små portioner, så hendes mave fint kan følge med. Det kan være en god idé at lave grød og mos med den modermælkserstatning, som hun er vant til at få - så kender hun smagen og det vil være lidt mindre hårdt for maven:)

Jeg håber, at du kan bruge disse overvejelser lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen
For gud ved hvilken gang er jeg på din hjemmeside for lige at tjekke, hvordan det nu er med forkølelse og graviditet. Jeg har brugt siden så mange gange. Og hver gang har jeg fået højt kvalificerede og superpraktiske og tryghedskabende svar. Det vil jeg bare lige sige tak for.
Mvh Birgitte