Svar: Træning ift. at sove alene

22. januar 2023

Kategori:
Alder:
8 år

Kære mor

Tak for dit brev, det er rigtig fint, at du skriver tilbage :)

Jeg vil naturligvis meget gerne svare på dine spørgsmål omkring nye søvnvaner - det er dog vigtigt at sige, at I stadig bør have med i overvejelserne, hvorfor jeres datter har så svært ved at falde i søvn selv, og om der er noget her, som I er nødt til at få undersøgt nærmere og hjulpet hende med :)

Hvis det drejer sig om voldsomme bekymringer eller angst, så er det vigtigt, at I taler med hende om, hvad det er for tanker, og bekymringer hun har. Måske er hun bekymret for, om der skal ske jer eller hende noget, når I sover hver for sig. Måske er hun bekymret for noget i skolen, som hun oplever svært. Måske er det selve det at falde i søvn, som hun synes er svært - hun har måske fået at vide mange gange, at det er vigtigt at sove, og jo mere hun føler, at hun SKAL sove, jo mere kan hun ikke falde i søvn, og det kan tage timer, før det endelig lykkes...

Det er rigtig vigtigt, at I sætter jer ned og taler med hende om, at det nu er tid til, at hun skal lære at falde i søvn alene. Det er ikke, fordi I ikke gerne vil være der, støtte hende osv. men I har andre praktiske ting, som I er nødt til at lave om aftenen, før I skal i seng. I vil naturligt altid være der for hende og passe på hende, og har hun brug for jer, så kommer I naturligt ind til hende - eller måske endnu bedre - hun kan altid komme ind til jer, hvis hun vågner af en drøm eller er ked af det. Hun må på ingen måde føle sig afvist eller have en følelse af, at I ikke vil hende.

I skal tale med hende om, hvordan I vil hjælpe hende til at sove selv. At I godt ved, at det er svært, men at I sammen hjælper hinanden med, at det kan lykkes. I skal også tale med hende om, hvorvidt hun selv har nogle forslag til, hvad der kan hjælpe hende - det kunne f.eks. være at sove med fars dyne (jf. tidligere svar), få hørt historie, have en bamse osv. Måske har hun også selv nogle rigtig gode forslag. Derefter skal I naturligt holde fast i den aftale, som I har lavet sammen.

Og ja - det kan godt være, at I skal lave nye rutiner for lillebror også. I en alder af 4 år, må han også meget gerne lære at falde i søvn i egen seng og på eget værelse. Måske føler jeres datter, at det er forkert, at mor og far kan sove sammen, men at hun og lillebror skal sove hver for sig - og forstår ikke retfærdigheden i dette. Måske er løsningen, at de to sover sammen, fordi det virker mere fair, måske er løsningen, at I holder fast i, at de sover hver for sig, selvom I voksne naturligt sover sammen - og at de altid har jer og kan søge jer. I må her prøve at vurdere, hvad der vil fungere bedst - men overordnet set, så er der ikke noget i vejen for, at begge jeres børn hjælpes til at falde i søvn, uden at I skal sidde der i timer:)

Det lyder som om, at I om aftenen skal dele jer, så den ene forælder putter storesøster, og den anden putter lillebror. Og I forældre må meget gerne skiftes, så den ene aften sidder mor hos lillebror og far hos storesøster, den anden aften sidder mor hos storesøster og far hos lillebror osv., ligesom det naturligvis er vigtigt, at I begge siger godnat til dem hver især.

Det er også en god idé, at I finder ud af, hvornår deres puttetidspunkt egentlig er. Det er godt, at I ikke putter jeres datter allerede 18.45, hvis hun først er parat til at sove 19.45. Det er meget frustrerende at ligge i sin seng en times tid, før hun kan falde i søvn. Hvis hun ikke føler sig træt og parat til at sove, når hun puttes, så vil hun naturligt blive mere og mere utryg og vil have mere og mere brug for beroligelse for at kunne sove.

Det gennemsnitlige søvnbehov varierer, men I skal gå ud fra, at hun i en alder af ca. 8 år har brug for 10.5 timers søvn i døgnet, og lillebror har brug for ca. 1 time mere, altså 11.5 timers søvn i døgnet. Lillebror skal derfor i princippet puttes lidt tidligere (naturligvis afhængig af, om han sover til middag), men det er helt okay, for det kan også give storesøster mulighed for at have en af jer forældre lidt for sig selv, tale lidt om dagen, hygge sig og på den måde føle, at dagen afsluttes på en god og rar måde.

Tiden om aftenen kan med fordel bruges på at få koblet lidt fra dagen og meget gerne bruges på at skrive nogle ting ned, som har været sjove og rare. Så noget af det hun husker, når hun skal sove, er nogle af de dejlige ting. I kan f.eks. lave en aftale med hende om, at I hver aften skriver 3 gode og dejlige ting ned i en bog. Det kan I f.eks. gøre under jeres hyggestund om aftenen, som bruges på at koble lidt fra, før hun så kommer i seng.

Hvis hun har mange bekymringer, så kan I også skrive disse ned - men det kan være en god idé, at I ikke taler om bekymringerne, lige før hun skal sove, men i stedet blot skriver dem ned og så aftaler med hende, at I vil drøfte disse i morgen, når hun kommer hjem fra skole. Så I lytter og anerkender hendes bekymringer, men igen ikke lader dem fylde før sengetid - men naturligt stadig giver mulighed for at drøfte dem igennem. Og næste dag skal I naturligvis følge op på disse bekymringer og aftalen, som I har lavet.

Det er vigtigt, at I forsøger at holde fast i jeres rutiner. Det gælder puttetidspunkt, stå op tidspunkt, putte-ritual osv. Jo mere ens, jo bedre vil det være. Genkendelighed giver tryghed og samtidig vil de faste senge- og ståop-tidspunkter påvirke hendes indre ur, så hun naturligt begynder at føle sig parat til at sove, når det er sengetid.

Det er også vigtigt, at I ikke forlænger hendes putning, men holder fast i de aftaler, som I har lavet sammen. Hvis hun igen og igen siger f.eks. "tror du godt, at jeg kan falde i søvn?", "Hvad hvis jeg ikke kan sove?", "Hvad hvis jeg er træt i morgen?", "Går du også i seng nu?", "Hvad hvis du falder i søvn før mig?"... og lignende spørgsmål, som hun naturligt godt kan stille - så er det vigtigt, at du/I forsøger at svare så kort som muligt. I skal naturligt berolige og betrygge, men det er vigtigt, at I ikke "kører med på bekymringerne" men f.eks. blot siger "det er helt okay", "det er ikke farligt, hvis man ikke falder i søvn" - eller f.eks. spørger hende ...

Annonce

... "hvad skete der sidste gang, du havde svært ved at sove?", så I på den måde får hende selv lidt på banen og minder hende om, at hun godt kan, fordi hun så på sigt måske selv vil kunne nå frem til følelsen af, at det ikke er farligt, og at hun ikke er forkert, og dermed selv vil kunne falde i søvn.

Jeg ved ikke, hvordan I bor, men hvis I f.eks. bor i hus med 1. sal, så I har soveværelser der, men stuen er nedenunder, så kan det naturligt godt være sværere for jeres datter (og søn) at falde i søvn alene. I må her vurdere, hvorvidt det kan være nødvendigt at lave en "mellemstation", hvor I f.eks. opholder jer i rummet, som støder op til deres værelser. Her kan I lave noget praktisk - det kan være at ordne vaskestøj, stryge tøj, sætte jer med computer og tjekke e-mails eller lignende.. men så I har noget kedeligt, praktisk at lave. Det vil styrke forklaringen på, at I derfor ikke kan sidde hos børnene til de sover. Samtidig vil det vænne børnene til, at I ikke behøver sidde tæt op af deres seng, men sagtens kan være i rummet ved siden af. De kan høre, at I er der, og I kan naturligt svare, hvis de kalder og skal beroliges af "ja, jeg er lige her" eller lignende. Fordelen er også, at I ikke begge skal bruge aftenerne på at få børnene til at sove, I kan naturligt skiftes til at opholde jer i rummet, der støder op til deres værelser.

Hen af vejen kan I så begynde at gå nedenunder. I takt med at de vænner sig til og finder ud af, at det er trygt og helt fint blot at være i sin seng, så er der intet i vejen for, at I forældre sætter jer i stuen, rydder op i køkkenet, eller hvad der nu skal gøres.

Det er vigtigt, at de ikke ligger med en skærm før sovetid. Det er derimod en god idé at lade dem ligge og lytte til beroligende musik eller en lydbog. Og idéen er netop, at I ikke skal sidde der, når I sætter musik eller lydbog på, men at det er dette, som gør, at I kan gå. Der findes også forskellige afslapningsøvelser og meditationer, som man kan ligge og lytte til, der netop kan hjælpe med at koble fra og finde roen - også for børn. Der findes mange forskellige muligheder se f.eks. Natbjørnen Tjugga (tjugga.dk), den personlige godnatsang (norlyandfriends.dk), mindfulness for børn (mindfulnessforboern.dk) og lulleby.dk - dette er en kombination af både godnatsang, historie, afspænding og sovemusik. I kan søge på nettet og finde mange forskellige muligheder, og jeg tænker, at det kan være en god idé.

Jeg er ikke urolig for, at hun vænnes til at skulle falde i søvn med f.eks. musik eller lydbog, som du spørger til. Det vil naturligt blive en del af hendes søvnassociationer, men det er også noget, som hun på sigt kan have med sig, hvis hun skal sove ude og dermed være trygt og genkendeligt for hende. Hun kan have høretelefoner, så det ikke forstyrrer andre. Når det er sagt, så er det dog en god idé, hvis det ikke kører hele natten, men naturligt stopper.

Du kan naturligt også læse en historie højt, eller hun kan læse højt for dig - men hold fast i, at putterutinerne ikke skal trække ud. Det skal helst ikke tage mere end ca. 10 minutter, længere tid tænker jeg ikke, at I behøver sidde hos børnene... og I skal medtænke, at hvis I bliver siddende meget længe, så kan I også være med til at forstærke følelsen af, at det er vigtigt netop at blive der, at der faktisk er noget at være bekymret over og dermed grund til at I bliver siddende...

Så hvis jeg skal prøve at opsummere lidt, så kan det altså være en god idé at hjælpe jeres datter (og også meget gerne lillebror) på følgende måde:

1. Tal med jeres datter (og evt. søn) om, at der nu skal laves nye rutiner og vaner omkring putning. At I er der, passer på hende, og at I sammen vil hjælpe hinanden med, at det skal lykkes.

2. Lyt til hendes bekymringer, forklaringer og også ønsker og forslag til, hvordan det kan lade sig gøre at ændre vaner. Så hun føler sig lyttet til og mødt - selvom I nu stiller nogle krav, som hun naturligt vil føle er rigtig svære.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

3. Find det rette puttetidspunkt, så I ved, at hun faktisk er parat til at sove, når hun kommer i seng. Brug ikke en time i sengen, men put hende ca. 15 minutter før, I regner med, at hun normalt ville kunne falde i søvn.

4. Indfør faste rutiner, så der er genkendelighed og dermed tryghed. Det kan f.eks. være en god idé at lade hende slappe lidt af i stuen om aftenen og koble fra dagen, før hun kommer i seng.

5. Skriv 3 gode ting ned hver aften, som hun kan tænke på og glæde sig over, så hun hjælpes til at tænke på noget godt, før hun kommer i seng. Har hun bekymringer, så skriv også dem ned, men aftal at I drøfter dem næste dag og ikke før sengetid - så bekymringerne på den måde bliver parkeret og ikke får plads lige der.

6. Hold fast i de aftaler, som I har lavet, og undgå at køre for meget med på hendes bekymringer. Svar på hendes spørgsmål, men gør det kort - i stedet for f.eks. at sige "jeg ved godt, det er svært", "jeg forstår godt, hvis du er bange for, at du ikke kan sove" eller lignende, så sig i stedet "det er helt okay, det er ikke farligt". Og hen af vejen kan I også spørge hende "kan du huske, hvad der skete sidst, du ikke kunne sove?".

7. Sørg for mørke eller dæmpet belysning, når det er sovetid. Lys appellerer til vågenhed. Undgå på samme måde skærm før hun skal sove. Der bør gå mindst ½ time, fra hun har set på en skærm (tv, iPad, telefon eller lignende), og før hun puttes.

8. Sørg for at det er hyggeligt at komme i seng - dyne, pude, sovebamse osv. som hun naturligt kan have brug for og glæde af.

9. Brug gerne beroligende musik, en lydbog, meditationer, afslapningsøvelser eller lignende. Så hun puttes med kys og kram, evt. en sang og derefter så sætter I noget på, der hjælper hende med at koble fra, finde roen og falde i søvn - og uden at I behøver sidde der.

10. Overvej om I bor sådan, at I er nødt til at være i nærheden, før I begynder at gå længere væk - f.eks. hvis I normalt opholder jer på hver jeres etage, når børnene er puttet.

Jeg håber, at jeg er kommet godt omkring det hele, og at det hermed hjælper jer lidt videre på vej :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor