Brev:
Træning ift. at sove alene
22. januar 2023
Alder:
8 år
Træning ift. at sove alene
Hej Helen,
Tak for dit svar ift. min datter, som har vænnet sig til at vi forældre bliver hos hende indtil hun er faldet i søvn. Vi har vænnet hende til at være hos hende, for at hun ikke vækkede hendes lillebror og omvendt. Men vi tænker at det er vigtigt at vi nu prøver at lære hende hvordan hun falder i søvn uden os på værelset.
Men er det ok at vænne hende til at der er stille musik eller lydbog, indtil hun falder i søvn? For hun havde nemlig brug for stille musik da hun var på koloni med overnatning sidste sommer. På kolonien kunne hun ikke høre musik og kunne derfor ikke falde i søvn. Vænnes børn til kun at kunne falde i søvn til musik? Eller kan man godt bruge musik/lydbog, indtil børnene er ældre? Min datter fylder snart 8 år.
Vil det være godt at gå i seng kl. 18.45, læse bog for hende eller hun læser for mig. Jeg synger et par sange og hun får stille musik kl. 19.30, hvor hun selv er i værelset og falder i søvn? Argumentet overfor hende må vel være at det er vigtigt at hun lærer at falde i søvn selv. Hun vil nok synes at det er uretfærdigt, at vi bliver hos lillebror på 4 år indtil han sover. Men det er måske også vigtigt, at han falder i søvn selv? Han gider ikke sove om aftenen, og det hjælper at vi er der, så han ikke står op igen.
Venlig hilsen
en mor