Svar: Dagsrytme og putning

21. september 2022

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev, og hvor dejligt at høre, at I har fået en lillesøster - tillykke med det:)

Det lyder som om, at I har ramt det helt rigtige tidspunkt at starte med skemaden, lillesøster tager fint imod og spiser ofte ½-1 dl. grød eller mos, det er super fint. Hun må meget gerne begynde at få 3 hovedmåltider nu - morgen, frokost og aften - og når hun bliver 6 måneder lige om lidt, så må du meget gerne begynde at tilbyde lidt mellemmåltider også, ligesom der skal begyndes at gives kød eller fisk i grøntsagsmosen. Du må også gerne begynde at introducere de lidt grovere grødtyper nu, ligesom hun også gerne må begynde at få lidt mad i hånden, som hun selv kan sidde og sutte, gnaske og gumle på. Hendes indtag af rigtig mad øges altså virkelig nu. Ikke sådan, at hun skal spise meget store mængder, men så hun tilbydes flere små måltider hele dagen igennem:)

For at give plads til både skemad og mælk i maven, så vil det være rigtig godt, hvis du kan lave en rytme, hvor hun tilbydes skemad, når hun vågner og mælk, før hun skal sove. Hvis hun er vant til at få ca 8 flasker i døgnet (fordi hun spiser hver 3 time), så vil hun nu sandsynligvis begynde at trives med 7 flasker. Og i takt med at mængden af skemad sættes op, og hun bliver bedre til at drikke vand af en kop, så vil du i løbet af den næste måneds tid trappe ned til 6 og derefter 5 flasker. I 7 måneders alderen vil 4 flasker ofte være passende...

Lige nu ser mit forslag til en dagsplan derfor således ud:

Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover lidt videre indtil ca 6.30-7.30, hvor dagen begynder stille og roligt

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 8.45: Frisk blød frugt i hånden, lidt frugtmos og vand af kop.

Flaske og puttes til formiddagslur ca. kl 9 som nu (denne flaske forsvinder i 7 måneders alderen)

Frokost 10.30-11: Øllebrød eller grøntsagsmos, der begyndes stille og roligt med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur ca. kl 12 som nu

Eftermiddag 14.30: Frisk blød frugt i hånden, lidt frugtmos og vand af kop.

Flaske og puttes til dagens 3. lur ca. 15.30 som nu (denne flaske forsvinder ofte i 7 måneders alderen, i stedet serveres et større mellemmåltid)

Aften 17.30-18: Grøntsagsmos, udgangspunktet bliver stille og roligt jeres mad og der begyndes også her med lidt kød eller fisk i mosen. Suppleres igen med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.

Flaske og puttes til natten mellem 19-20 - tidspunktet afhænger af, hvorvidt hun sover 3 eller 4 lure i løbet af dagen..

Sen aften 23-24: Drømmeflaske og sover videre

Lige nu har nu måske behov for en flaske midt nat, men i takt med at hun spiser og drikker mere hele dagen igennem, så kan flaske midt nat undværes, og det vil være et realistisk mål, at hun sover 5-6 timer uden mælk f.eks. fra kl 23.30 til 05...

At hun begynder at få mere mad i maven og får en rytme, hvor hun netop får skemad først, drikker vand af kop og så "toppes op" med sin flaske, vil sandsynligvis hjælpe hende med at overgive sig bedre til søvnen om dagen. På den måde tænker jeg, at tiden også arbejder lidt for jer.

Jeg forstår ...

Annonce

... godt, at du gerne vil vænne hende til barnevognen, og det tænker jeg også er en rigtig god idé. Det bliver koldere i vejret, og stille og roligt vil det naturligt blive nødvendigt med en sovepose eller lignende, som hun puttes i, og hun vil på den måde kunne sove godt puttet i sin vogn - det vil være rigtig dejligt for jer begge. For at vænne hende til barnevognen tænker jeg, at det vil være en god idé at putte hende i barnevognen mindst en gang dagligt i løbet af dagen, så I får en fast rytme omkring dette også. Genkendelighed giver tryghed, og det vil også være med til at hjælpe hende med at overgive sig til søvnen.

Du kan naturligt blot forsøge at putte hende, som du gør nu - og så trille hende en tur og se om hun vil falde lettere i søvn, fordi hun netop fyldes op med mad og mælk. Det kan dog godt tænkes, at hun har brug for lidt mere tilvænningen først.

Derfor kan du starte med at lade hende sidde op i barnevognen, I kan trille en tur, kikke på ting, som I kommer forbi, hun kan sidde og mærke vinden i ansigtet, blive fyldt rigtig godt op med indtryk - og når hun så viser sig parat, så lægger du hende ned. Læg mærke til tidspunktet, fordi det kan give dig en idé om, hvornår hun reelt er parat til at sove og derfor bedst kan puttes.

Når hun starter med at sidde op, så er hun helt bevidst om, at hun netop sidder i sin barnevogn. Der er ikke noget pres om at hun skal sove, hun føler sig ikke puttet, men i stedet anerkender du hendes lyst til at opleve og mærke verden - og hun puttes, når hun naturligt føler sig træt og dermed parat. Det er en rigtig fin måde at vænne hende til barnevognen og til at skulle sove i barnevognen.

Du kan også vælge at give hende flasken direkte i barnevognen. Flasken ska naturligt indgå som en del af hendes putteritual, og det at være i vognen, drikke sin mælk, vil få hende til at slappe af, finde ro og bedre kunne overgive sig til søvnen. Og dermed igen vænne hende til, at hun fint kan sove i sin barnevogn, det er trygt og dejligt at være der.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Barnevognen har også den fordel, at den jo trilles og dermed er i bevægelse, og da hun falder bedst i søvn, når du vugger hende i dine arme, så kan du give hende lidt det samme ved at trille hende.

Jeg forstår godt, at det kan føles umuligt, hvis hun kun sover 45 minutter af gangen, men på sigt vil du ikke skulle gå med hende så længe, og det kan også sagtens tænkes, at hun stille og roligt vil begynde at sove lidt længere lure i løbet af dagen - det kommer dog naturligt an på, hvor lang hendes nattesøvn er, for hun kan naturligt ikke både sove mange timer både dag og nat :)

Du må også gerne lægge dig med hende i dobbeltsengen - og også her skal hun så have sin flaske at falde i søvn på. Det er vigtigt, at du eleverer hendes hoved, så hun ikke ligger helt fladt, hvis hun får sin flaske liggende. Det er også vigtigt, at du arbejder bevidst på, at hun ikke falder i søvn med flasken i munden, men at hun slipper den før hun sover helt. Du skal helst nå dertil, hvor hun drikker sin flaske, slipper den, smiler til dig og triller om på siden og sover :)

Jeg håber, at mine tanker og dagsplan hjælper videre på vej og giver dig lidt idé om, hvordan du kommer videre herfra, og hvad der skal ske nu :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.