Svar: Søvn - 2 år, 6 mdr.

11. august 2022

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

Kære Mor

Tak for dit brev :)

Det lyder ganske rigtigt som om, at jeres datter har en sen rytme. Ligesom vi voksne kan være A- eller B-mennesker, så kan børn også være det - hos børn kalder vi det Lærker og Ugler - og jeres datter lyder til at være en lille ugle:)

At hun har en sen rytme, synes at aftenerne er den bedste tid på dagen og derfor protesterer mod søvnen på dette tidspunkt, betyder dog ikke, at I ikke kan arbejde på at ændre rytme, men det vil naturligt kræve lidt tid og I skal vide, hvad I gør og hvorfor. Det vil ofte også kræve et godt samarbejde med vuggestuen, da det kan være nødvendigt at vække hende fra middagsluren...

Og ja - du gør det ved at ændre på hendes stå op tidspunkt, for jo tidligere hun står op, jo tidligere vil hun sove lur i løbet af dagen, og jo tidligere vil hun også gå i seng. Det er dog meget vigtigt, at du holder fast i den rytme, som du ønsker, flere uger i træk, for at det kan lykkes. Det betyder, at stå op tidspunktet skal holdes, uanset om det er hverdag eller weekend - og tidspunktet for middagslur skal også holdes, uanset om det er hverdag eller weekend - ligesom det som sagt kan være nødvendigt at vække hende fra hendes middagslur, hvis hun ikke vågner af sig selv.

Det handler ikke om at fjerne søvn fra hende, men derimod om at hjælpe hende til en rytme, som kan fungere for både jer og hende, og som kan passe ind i vuggestuens rytme og den hverdag, som hun forventes at følge. Hun skal derfor ikke mangle søvn, men søvnen skal fordeles passende, så hun både får en god lang nattesøvn, men også får de ca. 1.5 times middagslur, som det lyder som om, at hun har brug for.

Du skal nok også regne med, at hun skal sove efter ca. 6 timers vågenhed. Det betyder, at hvis hun står op kl. 6, så skal hun puttes til middagslur kl. 12, og står hun op af sin middagslur ca. 13.30, så kal hun puttes om aftenen ca. 19.30. Det er naturligt en rettesnor, og børn er jo forskellige, så deres søvnbehov kan også variere, men jeg håber, at dette kan hjælpe lidt på vej.

Det er vigtigt, at du forsøger at holde ...

Annonce

... nogenlunde fast i tidspunkterne, så hun får rytmen ind i kroppen, ligesom det er vigtigt ikke at passere det tidspunkt, hvor hun faktisk er træt og parat til at sove, når hun at blive overtræt, så tager det længere tid at falde i søvn, og så fungerer det ikke. Når det så er sagt - hvis du lige nu oplever, at hun ikke sove, før klokken er 22 om aften, så skal du ikke putte hende før kl. 22. Hvis du putter hende allerede kl 20, så lærer hun at hendes putteritual skal vare 2 timer, og at ritualet går ud på, at hun skal hoppe rundt, lege, du skal hente vand, dynen skal sparkes af osv. osv. Og det er jo ikke dette, som I ønsker at lære hende:)

Derfor er det vigtigt, at hun puttes så sent, at hun kan falde i søvn inden for ca. 20 minutter, og stille og roligt kan I så rykke puttetidspunktet frem - holde fast i samme rutiner, så alt er genkendeligt og trygt - men i stedet for at putte hende kl 22, så puttes hun 21.45, 21.30, 21.15, 21.00, 20.45, 20.30... osv. indtil I rammer hendes egentlige puttetidspunkt - og samtidig med at I gør dette, så holder I stadig fast i dagsrytmen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Selvom hun sover sent, så er det altså stadig vigtigt, at hun vækkes om morgenen og kommer op kl. 06, ligesom hendes middagslur holdes på 1.5 times tid... igen ikke for at fjerne søvn fra hende, men for at sikre, at hun ikke forlænger søvnen om morgenen eller midt på dagen, men netop om aftenen. Og ja, de første par uger, vil hun komme i søvnunderskud, og det er okay. Stille og roligt skulle hun meget gerne begynde at fornemme behov for at komme i seng og føle det rart at blive puttet. Og således også blive parat til at falde i søvn.

Hun vil naturligt ofte blive ekstra træt, når I begynder at pille ved hendes indre ur, og I skal her være meget opmærksomme på, at hun ikke tager en powernap på vej hjem fra vuggestuen. Hvis hun falder hen på vejen hjem, så vil denne søvn "æde" af nattesøvnen og vil være en stor del af forklaringen på, hvorfor hun har så svært ved at falde i søvn om aftenen.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke med det projekt:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer