Svar: Holder fest i tremmesengen
5. august 2022
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :) Jeg vil naturligt meget gerne dele lidt tanker med jer - og der er for mig at se lidt forskellige ting, som spiller ind :)
Den ene udfordring er jeres datters alder og udvikling. Jeres datter er i separationsfasen, og det giver en stor mentalt og motorisk uro - især når hun skal sove.
Det mentale handler om, at det er rigtigt svært for hende at slippe dagen, alle oplevelserne og dermed koble fra og finde ro, når hun skal sove. Og når hun endelig sover, så sover hun ofte også meget uroligt, fordi hendes drømmeaktivitet er ekstra stor.
Det motoriske handler om, at hun kravler, bevæger sig mere omkring, og nu også er begyndt at rejse sig ved møblerne osv. Og sengen er naturligt et dejligt sted at øve sig. Det er let at rejse sig ved tremmerne, og hun har en stor rastløshed i kroppen. Det er bare rigtig svært at ligge stille, så hendes krop vil hele tiden være i bevægelse, og måske har hun brug for at brænde lidt overskudsenergi af, før hun kan sove.
Den anden udfordring lyder til at hænge sammen med amning og din favn. I hvert fald fortæller du, at hun ofte vågner mange gange i løbet af natten og har brug for dit bryst for at kunne sove videre. Det kunne derfor godt lyde som om, at jeres datter har et søvnassociationsproblem, som handler om, at hun er blevet uhensigtsmæssigt afhængig af dit bryst og din favn, for at hun kan sove.... Du fortæller, at du tidligere har ammet hende i søvn og derefter flytte hende til tremmesengen, men nu vågner hun med det samme, og du kan heller ikke putte hende vågen, så holder hun bare fest...
Jeres datter har indtil nu altid lært at sove med bryst og favn. Hun har aldrig lært at forbinde sin seng med stedet, hvor hun skal sove, og det er dette, som hun skal lære nu. Det kan sammenlignes med, at I forældre falder i søvn ved siden af hinanden, men i løbet at natten vågner I og oplever, at den anden ikke er der. Sker dette, vil I højst sandsynligt ikke kunne sove videre, I vil vågne mere og mere op, lytte efter om I kan høre den anden og til sidst stå op og gå ud og lede... Det er simpelthen utrygt og forkert at falde i søvn tæt med en anden, og den anden så pludselig er forsvundet...
På samme måde har jeres datter det. Når hun falder i søvn med brystet i munden, liggende tæt med mor og derefter flyttes til sin seng, så vil hun registrere dette skift og mærke, at brystet og favnen ikke længere er der, at hun nu pludselig ligger i sin seng, og det er naturligt ukendt og utrygt for hende. Derfor skal hun nu lære at sove i egen seng og forbinde sin seng med stedet, hvor hun sover. Og dette samtidig med, at hun er i separationsfasen og derfor kan have ekstra behov for nærheden og trygheden...
Det er en rigtig god ide med et bad om aftenen, fordi det sammen med lidt massage, creme osv. kan være med til at give ro i kroppen, især hvis badet ligger ca. en time før putning og hvis hun også tilbydes en godnatgrød som en fast del af sit putteritual. Grøden er samtidig med til at sikre, at hun ikke vågner om natten og søger brystet, fordi hun reelt er sulten eller tørstig. Så selvom I har forsøgt dette uden større held, så kan det stadig være en god idé at indføre som en fast rutine:)
Det er også en god idé at give hende en putteklud, som meget gerne må dufte af mor, fordi det kan føles som om, at mor følger med over i tremmesengen, og afstanden mellem mor og datter derfor ikke er så stor. Den kan derfor være med til at give lidt ro.
Det er helt naturligt, at hun skal ammes, før hun puttes om aftenen, men det vil være rigtig godt, hvis hun kan blive ammet på værelset og ved siden af sengen, hvor hun nu forventes at skulle sove. Det er ikke nogen god idé, at du f.eks. ammer hende i soveværelset eller i stuen og derefter går til hendes værelse for at putte. Det er også vigtigt, at du forsøger at putte hende fra dig, før hun sover helt, så hun registrerer at hun ligger i sin seng og begynder at forbinde sengen med stedet, hvor hun skal sove.
Hvis hun sover i soveværelset, så kan det være en idé at koble hendes tremmeseng til jeres seng, og så kan mor godt ligge i dobbeltsengen og amme hende, men stadig flytte hende over i egen seng, så hun sover der - og hvor mor så beroliger med hænder, kærtegn, putteklud osv. Hun skal her flyttes, før hun sover, så hun ammes, slipper brystet, smiler til mor og flyttes til egen seng. Mor er der, lige ved siden af og kan give masser af nærhed, men lillepigen sover som udgangspunkt i egen seng. Og har hun brug for nærheden om natten, så kan hun kravle ud af sin seng og over til mor, putte sig og mærke mor - men ammes skal hun ikke efter midnat mere - det vil være fint at hun ammes eftermiddag, aften og sen aften, men ikke længere om natten:)
Hvis hun slet ikke er parat til at koble fra og finde ro, men bare hopper rundt og er i hopla, så er det også helt okay, at I putter hende i tremmesengen (men så skal tremmerne være på) og hun kan tonse rundt, som hun har behov for. Det er helt okay, at hun på den måde får mulighed for at brænde lidt overskudsenergi af, og I behøver ikke være der, hvis hun blot er glad, imens hun tumler rundt. Efter lidt tid, så er hun så måske parat til at sove, og så kan mor amme hende og putte hende der. I en sådan situation er det derfor helt okay at gå kortvarigt fra hende og så vende tilbage, når hun er klar til putning:)
Jeg ved ikke, om jeres datter nogensinde har taget imod en flaske, men der er naturligt også den mulighed, at give flasken om aftenen. Flasken kan gives både af mor eller far, så den kan være en måde at få far på banen på.. og samtidig kan flasken gives direkte i tremmesengen, så hun ikke oplever det skift, der er fra favn og ned i sengen, som hun oplever lige nu, men får lov til at falde i søvn, der hvor I ønsker, at hun skal sove. Det kan derfor også være en mulighed, som I kan overveje.
Det lyder for mig som om, at lillepigen i første omgang skal lære at sove uden bryst og favn og forbinde sin seng med stedet, hvor hun skal sove. Samtidig skal I naturligt anerkende hendes alder og den udvikling, som hun går igennem og være opmærksomme på, at separationsfasen godt kan give ekstra uro samtidig med et øget behov for nærhed.
Husk på, at nærhed ikke er det samme som at skulle have brystet igen og igen, mor kan godt være i nærheden, berolige med hænder, kærtegn osv. og uden at amme - og hvis mor ikke kan det, fordi brystet så er det eneste der dur, så kan det og være, at løsningen hos jer er, at far tager over nogle nætter... Det, at hun ikke er afhængig af brystet for at sove igennem om natten, kan have positiv indflydelse på putningen om aftenen, så derfor er det en god idé at skabe ændring her - det kan altså på sigt være vigtigt for at ændre på den putteudfordring, som I har:)
Jeg håber, at ovenstående tanker hjælper lidt videre på vej og giver lidt idé om, hvad jeg tænker spiller ind hos jer :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske