Svar: Dagen
25. april 2022
Alder:
2 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring dag og rytme :)
Netop i 2 måneders alderen sover børn meget forskelligt, og man er nødt til at give dem en vis fleksibilitet. Nogle børn sover 4 små lure i løbet af dagen, andre børn sover to længere lure - begge dele er helt normalt. Deres rytme og søvnmønster vil naturligt ændre sig stille og roligt i takt med at de bliver ældre, - søvnen ændrer sig i sammensætning, din dreng vil kunne få længere og mere aktive vågne perioder osv. Der sker altså hele tiden små ændringer...
Når jeg ser på din dagsplan, så sover din dreng ofte to timer om formiddagen, herefter er han vågen i et par timer og så sover han en lang lur. Det er som sagt rigtig fint med to lidt længere lure dagligt, men det ser umiddelbart ud som om, at dagens anden lur varierer meget i længde. Så nogle gange sover han et par timer eller tre her, mens andre gange så lyder det som om, at han godt kan sove op til 6 timer f.eks. fra kl 14-20 - er det korrekt? Hvis det er tilfældet, så synes jeg, at du skal vække ham om eftermiddagen eller først på aftenen.
Han må gerne sove et langt søvnstræk på f.eks. 5 timer, men det vil være godt, hvis dette ligger om natten, så du vænner ham til en rytme, hvor det er om natten, at han sover mest. Samtidig er det godt, hvis du sikrer ham tilstrækkeligt med mælk hele dagen igennem, og hvis han om dagen kan sove 5-6 timer, så springer han et mælkemåltid over - og det er bedre, at han drikker sin mælk i dagtimerne, end at han skal søge mælken ekstra om natten for at få sit behov dækket.
Derfor - hvis han har tendens til at kunne sove 5-6 timer i stræk i løbet af dagen, så synes jeg, at du skal vække ham efter 3-3.5 time, så han kan komme op, blive skiftet, få sin flaske, være vågen og derefter så blive puttet til en 3. lur. Og så komme op fra den, igen blive skiftet, leget med, få sin flaske og derefter så blive puttet til natten.
Med hensyn til mælkebehov, så afhænger dette af, hvor meget han vejer. Det vil sige, at i takt med at han bliver ældre og tager mere og mere på, så skal hans indtag af modermælkserstatning øges. Jeg er i tvivl om, hvorvidt vægten på 4300 gram er hans fødselsvægt, eller det han vejer nu? Hvis det er hans nuværende vægt, så vil hans udregnede mælkebehov være ca. 700 ml i døgnet - men vejer han mere, så skal han have mere mælk. Hvorvidt 80-130 ml i hver flaske er tilstrækkeligt afhænger altså af, hvad hans vægt er nu... Vejer han f.eks. 6 kg nu, så vil hans døgnbehov være 960 ml og fordelt på 7-8 flasker betyder det 120-140 ml i hver flaske.
Når det er sagt, så er det dog generelt vigtigt, at du forsøger at lade ham selvregulere så meget som muligt. Det betyder, at du skal undgå at hans måltider bliver for skematiske - hverken med hensyn til antallet af flasker, eller hvor meget du giver, eller hvor tit flaskerne giver. De mængder, der står på pakken med mme, og de mængder jeg giver dig her, er kun retningsvisende - og det er vigtigt, at du ser på hans døgnbehov og ikke så meget på hvert enkelt måltid. Du skal ikke presse ham til at tømme en flaske, hvis han ikke virker mere sulten og modsat, så skal du give ham mere mælk i flaskerne, hvis han tømmer flasken hver gang og virker mere sulten. Hans appetit vil naturligt kunne variere alt efter tidspunkt på dagen, og her skal du være fleksibel og stole på de signaler, som han sender.
Jeg håber, at du kan bruge dette videre og ellers så skriv endelig igen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske