Svar: Aftenputning i forskellige situationer

17. november 2020

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære J.

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres putteritual - og dejligt at høre fra dig igen, det lyde som om, at I har det godt :)

Det lyder meget dejligt og trygt, det ritual I har fået skabt. I siger godnat til dagen på jeres datters værelse, lyset er dæmpet, du ligger eller sidder med hende på en madras, hun falder helt til ro, og du kan tydeligt se, når hun er parat - så kommer hun over i sin seng, får en flaske - eller nogle gange får hun flasken, før hun kommer i seng - og som regel tager det hele 10-15 minutter. Det er så fint, og det synes jeg som udgangspunkt ikke, at I skal ændre på.

Det er naturligt, at hun reagerer på, at far lige nu er hjemme og gerne vil tage del i putningen. Og det lyder som om, at det faktisk forvirrer hende lidt. Hun er jo vant til, at det er mor som putter og vant til, at I to er alene, så hun bliver lidt forstyrret og forstår ikke helt, hvad det er der skal ske, når far pludselig er en del af putningen, for det plejer han jo ikke at være...

Det betyder naturligvis ikke, at far ikke sagtens kan være en del af putningen, og hvordan I skal gøre det afhænger lidt af, hvad I fornemmer giver hende mest ro. I kan skiftes til at putte hende, I kan også gøre det sammen, far kan gå ud og mor kan overtage og gøre det du plejer... Der er ingen faste regler her, men det skal naturligt have lidt tid, for hun skal vænne sig til at det nu foregår på en ny måde og det er helt okay, at I vælger, hvordan I vil gøre det og så holder fast i denne metode og netop giver det tid til at blive en ny erfaring for hende... Men, når det er sagt - hvor længe kan I så holde fast i de ...

Annonce

... rutiner, hvornår skal far på aften- og natarbejde igen? For hvis far jævnligt ikke er hjemme, så synes jeg det er lidt synd at ændre for meget på det nuværende, fordi det faktisk fungerer super godt.

Når det så er sagt, så forstår jeg godt, at far gerne vil være en del af putningen, og at der er noget rigtig dejligt i at hjælpe sin datter med at koble fra, finde roen, sige godnat til dagen og overgive sig til søvnen. Og det vil han naturligt gerne kunne gøre, når han er hjemme. Min tanke er dog, at det vil være rigtig godt, hvis far kan starte med at tage del i alt det, som leder op til putning. Det vil være naturligt, at I spiser aftensmad sammen og hygger jer ved middagsbordet (hvilket I to jo normalt også gør alene) og derefter kan far give jeres datter et bad, gøre hende klar til natten med ren ble, nattøj osv. Far kan også tilbyde hende en godnatgrød, derefter børste hendes tænder - og så kan mor tage over, og I kan gå på værelset og have det ritual, som I plejer at have, og lillepigen kan så sove som hun plejer i løbet af 10-15 minutter.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jo mere far gør alt det, som leder op til putning, jo mere naturligt bliver det, at han en dag så også er den der putter, og på den måde vil det hjælpe far mere og mere på banen. Det vil give far en vigtig rolle, han er den som bader og gør klar til natten, når han er hjemme, og far og datter vil naturligt få nogle gode rutiner omkring dette, og det vil ikke ødelægge de rutiner, som i øvrigt fungerer rigtig godt lige nu. Og når far ikke er hjemme, så gør du naturligt, som du plejer at gøre...

Jeg håber, at du/I kan bruge mine tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Naturlægemidler - børn

Naturlægemidler er en særlig gruppe lægemidler, der ofte indeholder tørrede planter, plantedele, eller udtræk af planter.

Naturlægemidler er frihandelslægemidler, hvilket betyder, at de ikke behøver blive solgt på et apotek. Læge og apotek behøver således ikke at være involveret i behandlingen, og derfor kan naturlægemidler kun godkendes til behandling af "lettere sygdomme".

Naturlægemidler anbefales ikke til børn under 2 år uden lægens anvisning....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg ved, at du ikke kan træffe beslutninger på vores vegne, men alligevel vil jeg meget gerne høre dine tanker ud fra din erfaring og viden om børn ...

Dine tanker har tidligere hjulpet os med en afklaring og en beslutning, som set i bakspejlet var den helt rigtige - for os alle tre.

Håber, du igen kan hjælpe os videre mod en beslutning.

Mange varme hilsner,
Hønemor