Svar: Aftenputning i forskellige situationer
17. november 2020
Alder:
10 mdr.
Kære J.
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres putteritual - og dejligt at høre fra dig igen, det lyde som om, at I har det godt :)
Det lyder meget dejligt og trygt, det ritual I har fået skabt. I siger godnat til dagen på jeres datters værelse, lyset er dæmpet, du ligger eller sidder med hende på en madras, hun falder helt til ro, og du kan tydeligt se, når hun er parat - så kommer hun over i sin seng, får en flaske - eller nogle gange får hun flasken, før hun kommer i seng - og som regel tager det hele 10-15 minutter. Det er så fint, og det synes jeg som udgangspunkt ikke, at I skal ændre på.
Det er naturligt, at hun reagerer på, at far lige nu er hjemme og gerne vil tage del i putningen. Og det lyder som om, at det faktisk forvirrer hende lidt. Hun er jo vant til, at det er mor som putter og vant til, at I to er alene, så hun bliver lidt forstyrret og forstår ikke helt, hvad det er der skal ske, når far pludselig er en del af putningen, for det plejer han jo ikke at være...
Det betyder naturligvis ikke, at far ikke sagtens kan være en del af putningen, og hvordan I skal gøre det afhænger lidt af, hvad I fornemmer giver hende mest ro. I kan skiftes til at putte hende, I kan også gøre det sammen, far kan gå ud og mor kan overtage og gøre det du plejer... Der er ingen faste regler her, men det skal naturligt have lidt tid, for hun skal vænne sig til at det nu foregår på en ny måde og det er helt okay, at I vælger, hvordan I vil gøre det og så holder fast i denne metode og netop giver det tid til at blive en ny erfaring for hende... Men, når det er sagt - hvor længe kan I så holde fast i de rutiner, hvornår skal far på aften- og natarbejde igen? For hvis far jævnligt ikke er hjemme, så synes jeg det er lidt synd at ændre for meget på det nuværende, fordi det faktisk fungerer super godt.
Når det så er sagt, så forstår jeg godt, at far gerne vil være en del af putningen, og at der er noget rigtig dejligt i at hjælpe sin datter med at koble fra, finde roen, sige godnat til dagen og overgive sig til søvnen. Og det vil han naturligt gerne kunne gøre, når han er hjemme. Min tanke er dog, at det vil være rigtig godt, hvis far kan starte med at tage del i alt det, som leder op til putning. Det vil være naturligt, at I spiser aftensmad sammen og hygger jer ved middagsbordet (hvilket I to jo normalt også gør alene) og derefter kan far give jeres datter et bad, gøre hende klar til natten med ren ble, nattøj osv. Far kan også tilbyde hende en godnatgrød, derefter børste hendes tænder - og så kan mor tage over, og I kan gå på værelset og have det ritual, som I plejer at have, og lillepigen kan så sove som hun plejer i løbet af 10-15 minutter.
Jo mere far gør alt det, som leder op til putning, jo mere naturligt bliver det, at han en dag så også er den der putter, og på den måde vil det hjælpe far mere og mere på banen. Det vil give far en vigtig rolle, han er den som bader og gør klar til natten, når han er hjemme, og far og datter vil naturligt få nogle gode rutiner omkring dette, og det vil ikke ødelægge de rutiner, som i øvrigt fungerer rigtig godt lige nu. Og når far ikke er hjemme, så gør du naturligt, som du plejer at gøre...
Jeg håber, at du/I kan bruge mine tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske