Aftenputning i forskellige situationer

17. november 2020

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Aftenputning i forskellige situationer

Hej Helen,

Vores datter er nu blevet noget ældre siden sidst, vi søgte råd hos dig, og det medfører jo selvsagt ændringer på flere områder, herunder også putning til nat.

Det går som regel fint og relativt hurtigt, omend der indimellem i eftermiddags- og aftentimerne kommer nogle småreaktioner på opstart i vuggestue for nu halvanden måned siden, hvilket selvfølgelig kan vanskeliggøre putningen lidt. Hun er enormt trygheds- og kontaktsøgende, når hun er blevet hentet, også selvom dagen i vuggestuen er gået godt. Det forsøger vi at imødekomme så godt som muligt. Opstarten er dog gået relativt let og godt, og hun er ikke ked af at være der.

Grunden til at jeg skriver nu er, at vi herhjemme har en hverdag, hvor min mand i perioder er meget væk ifm. arbejde. Det har betydet, at min datter og jeg har haft mange aftener og nætter alene, og jeg således har stået for at putte. Det foregår ofte ved, at vi er på hendes værelse med dæmpet belysning og på en madras sammen sætter tempoet ned med lidt leg og hygge. Det er som regel ikke svært at se, når min datter er klar til at sove. Hun putter sig ind til mig, lægger sig ned over sine bamser, gnider øjne, gaber og begynder måske også at klynke lidt.

Når hun lægges i sengen falder hun så som regel næsten i søvn med det samme. Flasken får hun her eller har hun fået ...

Annonce

... inden. Nu er far begyndt at være mere hjemme, og vi forsøger at holde de samme putterutiner. De seneste aftener er det dog som om, at det er svært for hende at finde ro, hvis fx jeg er på værelset med hende som vanligt og far siger godnat og forlader værelset - eller omvendt. Døren står halvt åben, og hun kravler ind og ud og virker til at have svært ved at give slip på dagen. Vi har også prøvet at putte sammen, hvor vi begge har været på værelset. Her til aften endte det med, at jeg gik på værelset med hende og med lukket dør prøvede at gøre, som vi plejer, når vi er alene. Det var tydeligt, at hun kom helt ned i tempo og i løbet af 10-15 minutter var klar til at sove. Der gik kun lige få minutter, hvor hun kiggede og pegede småklynkende mod døren.

Mit spørgsmål går derfor på, hvorvidt du har gode råd til putning ved skiftende omstændigher, altså hvor far i nogle perioder er her stort set hver aften, og i nogle ikke er her. Måske hun også relaterer til aflevering i vuggestue, når en af os forlader værelset? Bør vi undgå at prøve at putte sammen og helst hver for sig, men så for lukket dør eller hvordan? Det fungerer og har altid fungeret rigtig godt, hvis vi siger farvel til dagen på hendes værelse med dæmpet belysning, så det vil vi gerne holde fast i.

Jeg ser frem til at høre fra dig :-)

Kærlig hilsen
J.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.

Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.

Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.

Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder