Brev:
Aftenputning i forskellige situationer
17. november 2020
Alder:
10 mdr.
Aftenputning i forskellige situationer
Hej Helen,
Vores datter er nu blevet noget ældre siden sidst, vi søgte råd hos dig, og det medfører jo selvsagt ændringer på flere områder, herunder også putning til nat.
Det går som regel fint og relativt hurtigt, omend der indimellem i eftermiddags- og aftentimerne kommer nogle småreaktioner på opstart i vuggestue for nu halvanden måned siden, hvilket selvfølgelig kan vanskeliggøre putningen lidt. Hun er enormt trygheds- og kontaktsøgende, når hun er blevet hentet, også selvom dagen i vuggestuen er gået godt. Det forsøger vi at imødekomme så godt som muligt. Opstarten er dog gået relativt let og godt, og hun er ikke ked af at være der.
Grunden til at jeg skriver nu er, at vi herhjemme har en hverdag, hvor min mand i perioder er meget væk ifm. arbejde. Det har betydet, at min datter og jeg har haft mange aftener og nætter alene, og jeg således har stået for at putte. Det foregår ofte ved, at vi er på hendes værelse med dæmpet belysning og på en madras sammen sætter tempoet ned med lidt leg og hygge. Det er som regel ikke svært at se, når min datter er klar til at sove. Hun putter sig ind til mig, lægger sig ned over sine bamser, gnider øjne, gaber og begynder måske også at klynke lidt.
Når hun lægges i sengen falder hun så som regel næsten i søvn med det samme. Flasken får hun her eller har hun fået inden. Nu er far begyndt at være mere hjemme, og vi forsøger at holde de samme putterutiner. De seneste aftener er det dog som om, at det er svært for hende at finde ro, hvis fx jeg er på værelset med hende som vanligt og far siger godnat og forlader værelset - eller omvendt. Døren står halvt åben, og hun kravler ind og ud og virker til at have svært ved at give slip på dagen. Vi har også prøvet at putte sammen, hvor vi begge har været på værelset. Her til aften endte det med, at jeg gik på værelset med hende og med lukket dør prøvede at gøre, som vi plejer, når vi er alene. Det var tydeligt, at hun kom helt ned i tempo og i løbet af 10-15 minutter var klar til at sove. Der gik kun lige få minutter, hvor hun kiggede og pegede småklynkende mod døren.
Mit spørgsmål går derfor på, hvorvidt du har gode råd til putning ved skiftende omstændigher, altså hvor far i nogle perioder er her stort set hver aften, og i nogle ikke er her. Måske hun også relaterer til aflevering i vuggestue, når en af os forlader værelset? Bør vi undgå at prøve at putte sammen og helst hver for sig, men så for lukket dør eller hvordan? Det fungerer og har altid fungeret rigtig godt, hvis vi siger farvel til dagen på hendes værelse med dæmpet belysning, så det vil vi gerne holde fast i.
Jeg ser frem til at høre fra dig :-)
Kærlig hilsen
J.