Svar: Søvn og flaske - 13 mdr.

30. juli 2020

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte mor og far

Tak for jeres brev og fine beskrivelse og alle jeres tanker :)

Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer, og jeg vil også gerne hjælpe jer, der er dog flere ting, som spiller ind - og da jeres datter skal starte i vuggestue om ganske få dage, måske i den kommende uge - så synes jeg ikke, at I skal begynde at skabe en masse ændringer nu.

Det er helt normalt for hendes alder, at hun klynger sig ekstra til jer, har brug for at have jer tæt på og generelt søger mere fysisk kontakt og nærhed. Hun er rigtig godt igang med at bevæge sig rundt i verden, mere og mere på egen hånd, og det gør hende ekstra tryghedssøgende. Netop i 13-15 måneders alderen kan man opleve denne aktion og man kan tale om en slags "separation-gentilnærmelses-fase", hvor I sandsynligvis oplever, at hun klynger sig, vil op, sidde på skødet, eller vil op i jeres favn - men kun kortvarigt, så vil hun ned igen, for så igen ofte kun at ville være nede, så har hun atter brug for at mærke jer, have jer helt tæt på. Man kan også opleve, at hun søger jeres kontakt og nærhed og når I forsøger at give hende det og være der for hende, så skubber hun jer væk, vil alligevel ikke, og det gør det lidt svært at hjælpe hende og svært at vide, hvad det rigtige er at gøre...

At starte i vuggestue er voldsomt. Det er en helt ny verden, med nye voksne, nye børn, et helt andet støjniveu med nye stemmer og lyde, dufte, omgivelser, og der er også nye regler og rutiner - og det skal hun naturligt vænne sig til. Derfor er det godt, hvis tingene der hjemme så vidt muligt kan være som de plejer.

Det kan være svært for hende pludselig at være adskilt fra jer. Det er super godt, at hun virker tryg ved andre og det er dejligt, at hun nu er så mobil, at hun faktisk kan flytte sig og bevæge sig rundt. Hun vil dog naturligt godt kunne blive ked af det, når hun pludselig oplever at mor og far ikke er der, og det tager naturligt tid at vænne sig til og have tillid til en anden voksen...

Det er også meget sandsynligt at hverdagen i vuggestuen vil ændre på hendes rytme og dermed på hendes søvn. Og her reagerer børn meget forskelligt. Nogle børn bliver simpelthen så trætte af alle de indtryk de får, at de pludselig sover længere lure - også selvom hun ikke har gjort det før. Andre børn bliver nærmest stressede over alt det nye og får derfor sværere ved at sove... Og ingen ved, hvordan jeres datter reagerer, og derfor er I nødt til at se, hvad der sker og hvad tiden bringer...

Det vil være rigtig godt, hvis I hjemme kan forsøge at følge den rytme, som hun forventes at skulle have i vuggestuen. Så I står op til den tid om morgenen, som hun nu skal op på og forsøger at putte hende til formiddagslur og middagslur - omkring de tidspunkter, hvor hun også vil blive puttet i vuggestuen. Ligesom det vil være rigtig godt, at hendes spisetider nogenlunde følger vuggestuens rytme.

I skal være opmærksomme på, at hvis hun sover meget korte lure og derfor har behov for en 3. lur i løbet af eftermiddagen, så kan det være denne lur som gør, at hun pludselig ikke kan overgive sig til søvnen om aftenen, ...

Annonce

... men først falder i søvn omkring kl 21. Igen er I dog nødt til at se, hvordan hun reagerer på vuggestuen og falder til i hverdagen der - da hendes dagssøvn sandsynligvis vil ændre sig, så er det sandsynligt at puttetidspunktet om aftenen også vil og at I derfor kommer til en putning der ligger omkring kl 19.30.. det afhænger helt at, hvornår dagen begynder og hvor meget hun ender med at sove om dagen...

Det er korrekt at hun ikke længere behøver flaske, men med vuggestuestart om et par dage, så er det vigtigt at prioritere at hun får sin søvn og så vidt muligt sover om natten og hvis 2 flasker kan hjælpe på dette, så er det okay. Hun bør dog ikke ligge og sutte på flasken flere gange natten igennem. Det vil være rigtig godt, hvis I f.eks. kunne have en aftenrytme, der så således ud:

Aften 17.30-18: Aftensmad - almindelig familiemad med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs... Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt babymassage osv. efter behov...

Tilbydes en godnatgrød ca kl 19.15, og får derefter børstet tænder

Flaske og puttes til natten ca. 19.30...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Sen aften 23-24: Drømmeflaske og sover videre... og skal ikke tilbydes yderligere flaske, hverken med mælk eller vand i løbet af natten...

Jeg tænker, at hendes rytme og dermed også aftenrytme vil ændre sig lidt, når hun begynder i vuggestue og i stedet for, at hun som tidligere får grød, puttes, vågner kl 21-22, får flaske, sover videre, får sut kl 24 og igen kl 03 får flaske, så vil det være godt, hvis I kan putte hende med en flaske og give drømmeflaske sen aften...

Og ja, på sigt skal I så trappe ud af flaskerne og det gør I ved at give hende gravist mindre og mindre. Start med at udtrappe drømmeflasken og derefter flasken før putning. Start først når hun er kørt ind i vuggestuen og I fornemmer, at hverdagen fungerer for hende der.. Måske kan I fjerne drømmeflasken, når hun er 15 måneder og fjerne aftenflasken ved 16 måneders alderen.. det vil give jer alle lidt ro og igen vil føle sig unødigt presset. Virker hun parat til at slippe flaskerne før, så gør I naturligvis det, men prøv at få lidt ro på her og prøv at holde det til to flasker.

Hun vil sandsynligvis have behov for, at I en periode giver hende ekstra fysisk kontakt og nærhed og hjælper hende til ro med jeres hænder og tætte kontakt - og det er helt okay. Dette behov er som nævnt forstærket på grund af hendes alder og vil også være yderligere forstærket af vuggestuestart. Når det så er sagt, så prøv også om I kan putte hende i egen seng, så hun fremadrettet forbinder sin seng med stedet, hvor hun skal sove. Og forsøg så vidt muligt at indføre vaner, som at hoppe på en pilatesbold eller lignende, som I naturligt ikke vil kunne have glæde af fremover.

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre og ønsker jer alt det bedste med vuggestuestarten - krydser fingre for at det kommer til at gå super fint, og at hendes rytme ændrer sig stille og roligt, så det hele faktisk kan gå op i en højere enhed :)

Håber I har fået lidt ro med på vejen - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder