Søvn og flaske - 13 mdr.

30. juli 2020

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Søvn og flaske - 13 mdr.

Kære Helen

Vores datter er nu godt 13 måneder. Hun er en meget glad og livlig pige. Der er altid gang i den lille krop. Hun er lige så stille ved at lære at gå, kravler aktivt rundt, spiser fint og er generelt i rigtig god trivsel. Hun starter vuggestue om få dage, hvilket bliver rigtig godt for hende.

Hun har altid været god til bare at være med andre, også folk hun ikke kender. Hun er dog inden for den sidste måned begyndt at være mere opmærksom på hendes far og mor, rækker ud og har brug for mere fysisk kontakt. Dette gælder også når hun skal sove. Hun har tidligere altid kunne falde i søvn meget hurtigt selv i egen seng. Men dette kan ikke rigtig lykkes længere. Generelt har hendes søvnmønster været at hun alttid sov korte lure om dagen (30-60 min) og derfor får hun tit stadigvæk tre lure. Ofte når hun virker træt, og altså ikke ud fra et fast skema.

Fra hun var spæd har hun altid sovet rigtig godt om natten, men har med alderen fået en tendens til at vågne oftere og oftere og tidligere og tidligere. Indtil for et par måneder siden foregik det sådan at vi spise aftensmad 17.30, så fik hun et bad og ca 18.30 fik hun grød og så i seng. Så vågnede hun ofte mellem 21-22 og fik flaske. Derefter kunne hun vågne omkring 24-01 og få sut, og så igen ca 03, få en natflaske og så vågne helt omkring 6-7 stykker.

Nu er det sådan at vi først og fremmest skal ligge inde ved hende indtil hun falder i søvn i vores seng. Og de sidste uger har selv det ikke virket. Hun virker meget træt men bliver ved med at kæmpe for at komme op og pludre. Hun har meget svært ved at falde til ro motorisk, så vi kan ...

Annonce

... ikke side eller ligge med hende og læse bog eller andet hyggeligt. Vi er nødt til at lægge os med hende og holde hende "fast" mens vi synger godnatsang, hvor hun så til sidst falder i søvn. De sidste dage har vi dog måtte give op og hun er først faldet i søvn omkring 21-tiden.

Vi er klar over at hun er gammel nok til slet ikke at behøves flaske - og ikke to som hun får nu. Men vi har været igennem en hård proces efter fødslen, hvor jeg har fået nogle kroniske gener, som gør at vores overskud ikke har været der. Vi har derfor haft og har stadigvæk svært ved at overskue nætterne uden at kunne ty til flaske da hun græder voldsomt indtil hun får flasken. Og det er selvom hun burger sut, og har sovekanin mv. Hun får derfor ofte flaske flere gange om natten (samme flaske) som hun tit bare tager få slurker af, og så falder hun til ro. Så det er nok ikke sult eller tørst men mere tilvænning og tryghed.

Jeg vil meget gerne have dit input til hvad vi i den bedste af alle verderner kan gøre for at få skabt en bedre aftenputning samt nat så vi alle får bedre søvn. Netop fordi hun heller ikke får helt nok søvn om natten, og sover korte lure, har hun brug for mange dagslure, og det er lidt synd når hun skal til at i vuggestue. Jeg ville ønske at vi kunne få hendes til at sove formiddagslur og så middagslur og at hun så kunne puttes mellem 19-20 så vi kunne nå at have lidt aften. Men særligt ville det være dejligt hvis hun kunne få mere sammenhængende søvn om natten, så hun ikke vågner hveranden/tredje time og skal trøstes enten i vores seng eller med flaske.

Bedste hilsener fra en lidt træt mor (og far)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Kræsenhed

Når barnet er kommet i gang med skemaden, så er det meget vigtigt at introducere så meget forskelligt af familiens mad som muligt.

Når barnet først er blevet 1 år, så er appetitten og lysten til at smage noget nyt ikke særlig stor.

Prøv altid at servere det samme for barnet som I selv spiser og se altid ud som om I nyder maden. Lad være med at vise barnet for meget interesse, men lad det spise uden at presse det.

I må respektere at der er noget mad,...

Læs mere i Babylex

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor