Svar: Min søn 8 mdr, vågner op til 15x nat

10. december 2019

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev, det er rigtig godt, at du skriver igen - for der er sket rigtig meget de sidste par måneder - og største forskel handler om, at jeres dreng lige nu gennemgår en meget stor udvikling, og dette påvirker naturligt hans søvn.

Jeres dreng er nu i separationsfasen. Denne fase dækker ofte over alderen 8-10 måneder, og han er lige nu igang med motorisk og mentalt at adskille sig mere og mere fra jer. For at kunne gøre dette, så er han nødt til at føle sig knyttet til. Derfor vil han lige nu være ekstra tryghedssøgende, vil helst være på jeres arm eller har brug for at se jer hele tiden. Hvis I går fra ham, kan han blive frygteligt ked af det, også selvom I kun går ud i køkkenet eller på toilettet. Han har brug for at kunne se jer for at kunne føle sig tryg:)

Motorisk begynder han nu at bruge sig selv mere og mere. Han ligger ikke længere samme sted, men flytter hele tiden på sig. Han kryber, triller omkring, forsøger måske at sidde, falder.. måske gør han tegn til at kravle, lægger sig op på alle fire og rokker frem og tilbage... Han øver sig motorisk hele dagen igennem og han øver sig også under søvn. Han får sig naturligt lagt i stillinger om natten, som han endnu ikke mestrer at komme væk fra, og hvor han har brug for jeres hjælp til stillingsskift. Han har brug for at I hjælper ham med at blive lagt ned i midten af sengen igen, han har brug for at I hjælper ham om på ryggen, han har brug for at I giver ham dynen på, som han har sparket af osv. fordi han endnu ikke selv kan finde ud af dette...

Mentalt oplever han verden større nu. Alt hvad han oplever om dagen skal bearbejdes, når han sover. Det betyder, at han drømmer rigtig meget og at han derfor kan have mange natlige lyde. Nogle gange griner han, andre gange ligger han og klynker, græder, måske pludrer han lidt. Alt sammen fordi han bearbejder dagens oplevelser via drømme.

Alt dette betyder, at han kan være lidt sværere at putte netop nu. Han vil søge ekstra fysisk kontakt, have brug for at mærke jer, for at kunne falde i søvn. Han vil have en rastløshed i kroppen, det vil være rigtig svært for ham at overgive sig til søvnen og finde fysisk ro - og når han endelig sover, så vil han ofte sove uroligt. Han vil kunne vågne mange gange om natten - både fordi han har en stor motorisk uro og får lagt sig i stillinger, som han endnu ikke mestrer at komme væk fra, men også fordi han som sagt drømmer meget netop nu.

Det er ikke alle lyde og opvågninger, som du skal reagere på. Nogle gange skal du naturligvis være der med det samme, hjælpe ham med beroligende hænder, kærtegn, stillingskift osv. andre gange vil det være rigtig fint, at du lige trækker tiden lidt og ser ham han ...

Annonce

... selv kan komme videre i søvnen uden din hjælp.

Det er rigtig godt, hvis I kan holde fast i, at han stadig puttes i egen seng og forbinder sin seng med stedet, hvor han sover. Det er også rigtig fint, hvis hans seng er koblet til forældresengen, så du om natten blot kan lægge en beroligende hånd på ham og på den måde hjælpe ham videre, hvor han allerede ligger - og uden at du behøver stå op om natten.

Det er godt, at I er stoppet med flaske om natten og han skal heller ikke have sut i munden hele tiden, ligesom han så vidt muligt skal hjælpes videre i søvnen, hvor han er puttet, og ikke skal op, vugges i jeres arme eller gås rundt med. Hvis han har brug for nærheden om natten, må I gerne give ham dette, men prøv at lade det foregå liggende i sengen og ikke vænne ham til at han skal op...

Når det så er sagt, så skal han stadig tilbydes flaske 3 gange i døgnet - før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at han ikke skal have flaske efter midnat, men drømmeflasken sen aften vil være et helt reelt behov og hvis I har skåret denne væk, kan det også forklare, hvorfor han vågner og måske er ked af det...

Det kan også være en god idé at indføre et bad om aftenen - og afslutte badet med god frottering med håndklædet, smøre med lidt creme osv. fordi det kan hjælpe ham til mere ro i kroppen. Ligger badet en time før putning og afsluttes det med en godnatgrød, så kan det også gøre, at han vil finde bedre ro og sove mere roligt.

Mit forslag til en dagsplan kunne se således ud:

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos. Vand af kop.

Puttes til formiddagslur og sover som nu ca 1.5 time

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Frokost 11-11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg og der suppleres stadig med grøntsagsmos. Det kan være rester fra aftensmaden eller en middagsret fra glas, som passer til hans alder. Vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur og sover som nu ca 1.5 time her

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, vand af kop.

Aften 18: Familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsasger, ris, pasta. Udgangspunktet er den mad, som I andre spiser - noget er i stykker og anden mad gives stadig moset. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.

Tilbydes en godnatgrød ca 19.15-19.30, vand eller mme af kop og får derefter børstet tænder

Flaske og puttes til natten 19.30-20

Sen aften 23-24: Drømmeflaske og sover herefter uden vand eller mælk om natten til næste morgen, hvor dagen så starter med morgengrød.

Jeg håber at mine tanker og ovenstående dagsplan hjælper jer lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke - og rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.