Snart 9 måneder og gumler stadig ikke på maden

10. december 2019

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Snart 9 måneder og gumler stadig ikke på maden

Hej Helen

Min søn på snart 9 måneder har fået tilbud hapsere af alverdens slags siden han var 6 måneder, men han er stadig ikke begyndt at gumle på dem, og det ryger fortsat ud igen. Han hygger sig gevaldigt med at undersøge, men han er ikke igang med at lære at gumle. Han undersøger med fingrene, og så lige kort ind og vende i munden inden det bliver spyttet ud igen. Den strategi betyder, at han ikke lærer det, og han er ikke et skridt tættere på nu end for 3 måneder siden.

Det viser sig at han har et ret stramt tungebånd og læbebånd på trods af at han blev klippet da han var helt lille, og vi er blevet bedt overveje at få det klippet igen med bedøvelse. Hvad er konsekvenserne? Hvor meget smerte vil han have efter operationen? Hvad skal man overveje for og imod.

Skal man overveje at tage læbebåndet nu man alligevel er i gang? Min sundhedsplejerske fortalte, at han vil falde en dag, og så vil det blive revet op og bløde voldsomt meget. Men hvorfor ikke gøre det under kliniske forhold og uden forskrækkelsen?

Det viser sig, at han også har væske på ørerne, og han siger ikke hverken mama, baba eller dada. Han var startet på mama og baba, men det stoppede - sandsynligvis omkring da væsken i ørerne startede. Nu lyder han nærmest som en ...

Annonce

... døv. De vil dog først lægge dræn om 2 måneder efter to yderligere tjek. Men hvis hans sproglige udvikling allerede nu er så påvirket, og han har flere tudeture hver nat, hvorfor så vente så længe? og hvis han alligevel skal have klippet tungebåndet?

I min familie er der flere af hans kusiner, der ikke lærte at tale ordentligt før godt oppe i skolealderen 6-7 år, så min bekymring her er at både tendensen til væske i ørerne og det stramme tungebånd og læbebånd, som sandsynligvis er årsagen for at han ikke kan finde ud at at lære at spise, betyder, at han kommer til at kæmpe med sproget. Jeg har set hvad det gør ved selvværdet, og han er i forvejen ret sensibel bl.a. ift. mange /nye mennesker.

Jeg er dybt bekymret. Bør jeg være det? eller overdriver jeg? Hvor alvorligt er det at han ikke har fremdrift på at lære at spise med hans nuværende alder? eller bør jeg slå kold vand i blodet, fortsætte som hidtil, og så en skønne dag vil det være løst?

Da jeg har haft emnet oppe at vende af mange omgange med min sundhedsplejerske, føler jeg, at sundhedsplejersken/kommunen lader stå til for længe, hvor jeg bare gør hvad alle andre forældre gør: giver dem noget mad at øve sig på. Er min bekymring valid, eller bør jeg insistere på "noget"?

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Ruskevold

Nogle gange sker det, at man i overskrifter kan læse om børn, der er blevet rusket af deres forældre. Men lige meget, hvor meget eller hvor længe et barn græder eller skriger, så må man aldrig slå eller ruske sit barn.

Et spædbarn der ruskes kan få blødninger i hjernen, som kan medføre hjerneskade eller død.

Kommer du i en situation, hvor du kan mærke at du ikke kan klare barnets gråd og hvor du kan risikere at gøre dit barn ondt, så læg barnet i seng, lift eller...

Læs mere i Babylex

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for alle dine råd og gode svar. Det er altid en utroligt stor hjælp at skrive til dig :-)

Tusind tak fra Camilla - mor til to.