Brev:
Snart 9 måneder og gumler stadig ikke på maden
10. december 2019
Alder:
9 mdr.
Snart 9 måneder og gumler stadig ikke på maden
Hej Helen
Min søn på snart 9 måneder har fået tilbud hapsere af alverdens slags siden han var 6 måneder, men han er stadig ikke begyndt at gumle på dem, og det ryger fortsat ud igen. Han hygger sig gevaldigt med at undersøge, men han er ikke igang med at lære at gumle. Han undersøger med fingrene, og så lige kort ind og vende i munden inden det bliver spyttet ud igen. Den strategi betyder, at han ikke lærer det, og han er ikke et skridt tættere på nu end for 3 måneder siden.
Det viser sig at han har et ret stramt tungebånd og læbebånd på trods af at han blev klippet da han var helt lille, og vi er blevet bedt overveje at få det klippet igen med bedøvelse. Hvad er konsekvenserne? Hvor meget smerte vil han have efter operationen? Hvad skal man overveje for og imod.
Skal man overveje at tage læbebåndet nu man alligevel er i gang? Min sundhedsplejerske fortalte, at han vil falde en dag, og så vil det blive revet op og bløde voldsomt meget. Men hvorfor ikke gøre det under kliniske forhold og uden forskrækkelsen?
Det viser sig, at han også har væske på ørerne, og han siger ikke hverken mama, baba eller dada. Han var startet på mama og baba, men det stoppede - sandsynligvis omkring da væsken i ørerne startede. Nu lyder han nærmest som en døv. De vil dog først lægge dræn om 2 måneder efter to yderligere tjek. Men hvis hans sproglige udvikling allerede nu er så påvirket, og han har flere tudeture hver nat, hvorfor så vente så længe? og hvis han alligevel skal have klippet tungebåndet?
I min familie er der flere af hans kusiner, der ikke lærte at tale ordentligt før godt oppe i skolealderen 6-7 år, så min bekymring her er at både tendensen til væske i ørerne og det stramme tungebånd og læbebånd, som sandsynligvis er årsagen for at han ikke kan finde ud at at lære at spise, betyder, at han kommer til at kæmpe med sproget. Jeg har set hvad det gør ved selvværdet, og han er i forvejen ret sensibel bl.a. ift. mange /nye mennesker.
Jeg er dybt bekymret. Bør jeg være det? eller overdriver jeg? Hvor alvorligt er det at han ikke har fremdrift på at lære at spise med hans nuværende alder? eller bør jeg slå kold vand i blodet, fortsætte som hidtil, og så en skønne dag vil det være løst?
Da jeg har haft emnet oppe at vende af mange omgange med min sundhedsplejerske, føler jeg, at sundhedsplejersken/kommunen lader stå til for længe, hvor jeg bare gør hvad alle andre forældre gør: giver dem noget mad at øve sig på. Er min bekymring valid, eller bør jeg insistere på "noget"?
Hilsen