Svar: Urolig søvn og dårlige vaner
4. december 2019
Alder:
3 mdr.
Kære Jeanette
Tak for dit brev :)
Det lyder som den helt rigtige beslutning med flaske. Det er vigtigt, at jeres datter begynder at tage på, og det lyder som om, at det stille og roligt går den rigtige vej. Hun lyder til at acceptere flasken fint og hendes vægt lyder til at være på vej op, så det er super godt.
Om en månedstid vil hun måske være parat til lidt smagsprøver på en ske (du bør tidligst begynde, når hun er 17 uger), og det vil naturligt være med til at skabe lidt mere rytme for jer. Det vil nemlig være rigtig godt, hvis du kan forsøge at skabe en rytme, hvor hun tilbydes flaske, som en fast del af sit putteritual. Når hun får mælk lige før hun skal sove, så hjælper det hende til at overgive sig til søvnen og samtidig vil hun kunne sove et længere søvnstræk, før hun vågner op og har brug for mælk igen. Flasken er altså vigtig både for at kunne falde i søvn og også for at kunne sove længere lure. Og igen vil skemaden på sigt hjælpe til her.. du kan dog godt forsøge at skabe en rytme allerede nu, hvor flasken er en fast del af putningen.
Derudover så er det sådan, at børn netop i 3-4 måneders alderen begynder at ændre søvnmønster. Jeres datter er naturligt nu langt mere opmærksom på verden, hun følger tydeligt med, hun bruger sig selv mere fysisk og mentalt, drejer hovedet bevidst efter ting, skelner tydelig mellem om hun er hjemme eller ude, om hun er i favn hos mor eller en fremmed osv. Det kan gøre det lidt svært for dem at finde roen, når de skal sove, og hun kan godt have lidt ekstra behov for din hjælp til at koble fra og slippe dagen og alle oplevelserne...
Det er også sådan, at mange børn i denne alder har en rytme, hvor de går meget sent i seng. Det er f.eks. ikke unormalt, at børn i denne alder ikke sover før klokken måske er 22 om aftenen.. og det ændrer sig igen, når de bliver ældre. Det kan derfor godt være at jeres datter protesterer mod søvnen om aftenen, fordi hun på dette tidspunkt ikke er træt nok til at begynde natten, måske har hun i stedet behov for en ekstra lille lur og vil derefter være vågen, hygge med jer og så gå sent i seng...
Når det er sagt, så er det dog rigtig godt, at du forsøger på en rytme med 3 lure om dagen. Da hun ikke sover så lange lure, kan det godt være, at hun har behov for 4 lure i stedet og det er helt okay, men lige nu må du godt forsøge, om de 3 lure kan fungere... og for at det måske kan hænge lidt bedre sammen for jer, så vil jeg anbefale dig, at du i en periode forsøger at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur.
Det er vigtigt, at du begynder at se dagen inddelt i vågne, aktive perioder, og perioder hvor hun skal sove. Hun skal blive fysisk og mentalt træt, og hvor du måske tidligere har brugt en del tid på at skærme hende og svøbe hende, når hun skal sove, så skal du nu fokusere på at hun godt må bruge sig selv mere aktivt, og at hun nu ikke længere er et spædbarn men en lille baby. Hun skal aktiveres rigtig godt - og derefter så hjælpes med at koble fra og overgive sig til søvnen.
Aktivitet kan blandt andet skabes via et bad. Badet vil også være med til at forlænge hendes vågenperiode, så hendes middagslur kommer til at ligge lidt senere og rytmen på denne måde får dagen til at hænge bedre sammen for jer.. og derudover kan du også lave bevægelege med hende:
- du kan cykle med hendes ben, hvor du støtter om underbenene
- du kan gribe omkring hendes hænder og håndled og lade hende selv trække sig op fra rygleje
- du kan støtte om hendes lægge og bøjede knæ og hofte og hjælpe hende med at dreje underkroppen fra side til side
- du kan forsøge at få hende til at dreje om på siden, ved at vise hende noget interessant legetøj.
- du kan hjælpe hende med at få fat i sine tæer, når hun ligger på ryggen (hun kan det slet ikke endnu, men det kommer) og trille om på maven..
Med den alder hun har nu, vil hun ganske givet også synes det er sjovt at studere dine hænder og fingre. Derfor kan du nu begynde at synge nogle af de gamle sange med fagter til. Det kan være Lille Peter Edderkop, Hjulene på bussen, Langt ude i Skoven osv. Der findes mange. Syng for hende og brug dine hænder foran hendes ansigt, så vil du se hvordan hun studerer og prøver at følge med, og måske hun snart vil forsøge selv at bruge sine hænder for at vise dig, at hun gerne vil have, du synger.
Du må også gerne sætte hende i en bæresele og vende hende, så hun kan kigge ud på verden. Lad hende følge med i hvad der sker, lad hende opleve, mærke vinden i ansigtet når I er ude at gå i den friske luft...
En skitseret dagsplan kunne se således ud:
Tidlig morgen: Flaske og sover videre
Vågner, dagen begynder stille og roligt, I hygger, leger...
Formiddag: Flaske og puttes til formiddagslur
Vågner, leger, tumler, hygger
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.
Flaske og puttes til middagslur
Vågner, leger, hygger, tumler, synger...
Eftermiddag: Flaske og puttes til dagens 3. lur
Vågner, hygger, leger.. måske går I en lille aftentur alle sammen...
Aften: Flaske og puttes til natten
Sen aften: Drømmeflaske
Nat: Flaske
Som du kan se, så indgår der i denne plan 7 flasker i døgnet og alle flasker indgår som en fast del af hendes putteritual. Det kan godt være, at hun kan nøjes med 6 flasker og at hun om aftenen måske sover sit længste søvnstræk i de første timer, hvor hun puttes, og det er også okay. Så længe hun vokser og tager på. Da I har lidt svært ved at få hende til at spise helt nok, kan det dog godt være, at de 7 flasker vil være en god rytme for hende, det må du prøve at vurdere :)
En af fordelene ved flaske er, at den kan gives i sengen - og det har nogle børn stor glæde af. Mange børn bliver kede af det, når de flyttes fra favn og ned hvor de skal sove og så kan man ende i jeres situation, hvor hun skal op og ned og op og ned igen og igen... Derfor kan du forsøge, om det kan hjælpe at gøre hende klar til putning, putte hende i seng og så give hende flasken der. Altså give hende mælken der, hvor du ønsker, at hun skal sove. På den måde undgår du at hun bliver ked af det skift der er fra din favn og ned i sengen. Hvis du vælger denne løsning er det vigtigt ,at du eleverer hendes hovedgærde, så hun ikke ligger helt fladt. Det kan du gøre ved at komme en lille pude eller et sammenrullet håndklæde ind under madrassen i hovedenden.
Jeg tænker altså, at mælk som en fast del af putteritualet vil nedsætte behovet for vugning i favn. Når det så er sagt, så vil jeg dog også lige nævne, at det er helt okay og helt naturligt, at hun i en alder af 3 måneder stadig har brug for din favn og brug for at du vugger hende lidt, før hun skal sove :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske