Store mål i sigte - ble, sut, tremmeseng

4. december 2019

Kategori:
Alder:
3 år

Store mål i sigte - ble, sut, tremmeseng

Hej Helen,

Min dreng er nu fyldt tre år. Han trives og udvikler sig rigtig godt.
Jeg har dog et spørgsmål fordi jeg synes det er en tid med mange store ”mål” i sigte og vi vil gerne håndtere det så godt for ham som muligt.

Min søn bruger ble, sut og sover i tremmeseng. Vi vil gerne af med alle tre ting i løbet af det næste halve til hele år. Vi er ikke stresset over det, men vil gerne hjælpe ham igennem det og være forberedte på hvad der kommer.

Vi er heldige at han går i en institution hvor han teknisk set er børnehavebarn men han først skal skifte over i børnehavebygningen når han bliver tæt på 4 år, derfor har han ingen mærkbare skift den næste tid. Derfor vil vi, såfremt han bliver klar, gerne klare afvænning af sut, ble og tremmeseng, mens der er ro på hans institutionsliv.

Mit spørgsmål går på hvordan man bedst håndtere så store og mange forandringer for så lille et menneske.

Kort status på de tre områder:
SUT: Han er meget glad for sin sut og han har svært ved at skille sut og nussedyret fra hinanden. Vi har i en periode snakket med ham om, at vi gerne ville han afleverede sutten, men det har resulteret i øget suttebehov. Nu snakker vi slet ikke om den og behovet er faldet. Det er dog stadig stort.

Han blev storebror meget tidligt og det er helt klart en af årsagerne til han elsker hans sut. Jeg er lidt tilbageholdende med at tage den fra ham, for han finder meget trøst i den.

Desværre har han en tandskade fra en legeulykke, tandlægen har kommenteret på at han skal til at bruge sutten mindre. Det var derfor vi begyndte at snakke med ham om det, men som sagt med negativ påvirkning. Har du nogle gode råd til ...

Annonce

... hvordan vi mindsker hans brug?

BLE: Han tisser dagligt på toilettet om morgenen og om aftenen, hjemme. I institutionen tilbydes han toiletbesøg og er begyndt at bruge det. Han har lavet afføring to gange hjemme, den ene gang var et uheld og den anden hvor han kunne mærke han skulle.
Han leger meget intenst (ofte rollespilslege) og han bliver helt væk – så vil han ikke med ud og tisse. Jeg er i tvivl om jeg skal fjerne ham fra hans leg, selvom legen er så god?

TREMMESENG: Han har fået en stor seng ind på sit værelse og den er klar til at han kan sove i den, men han har ikke lyst til det endnu. Siden den dag han har fået den har han, på eget initiativ, lavet sit putteritual om: vi starter med at tisse af, komme i nattøj, børste tænder og få en tår vand, derefter kravler han selv op i den store seng, hvor vi begge ligger og putter mens hans natugle spiller. Når uglen er slut vil han over i hans tremmeseng.

Han har kun en enkelt gang taget benet op over tremmesengen (den har stadig alle 4 sider på), men det var om dagen midt i en leg.

Vi har ikke travlt med at han skal over i den anden seng, han sover igennem om natten og er klar for sin tremmeseng. Vores tanker er at tremmesengen er ved at være for lille, specielt fordi han vil sove med en juniordyne.

Vores umiddelbare plan er at prøve at smide bleen i juleferien, hvor vi har 14 dage fri. Ulempen er at vi selvfølgelig at der sker en masse i julen, både socialt og nyt legetøj kan tage fokuset. Efterfølgende ville jeg gerne have han smed sutten, men jeg er i tvivl om det er bedre at tage tremmesengen først da sutten selvfølgelig er et tryghedselement om natten.

Med venlig hilsen
Kris

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

5. januar 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Putning af far

Kære Helen Vi har brug for gode råd til putning af vores søn på 2,5 år....

Annonce

Viden om børn:

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S