Svar: Store mål i sigte - ble, sut, tremmeseng
4. december 2019
Alder:
3 år
Kære Kris
Tak for dit brev og alle dine tanker :) Jeg vil naturligvis meget gerne give dig lidt råd med på vejen.
Det er en god idé at stoppe med sutten først. Selvom det er tydeligt, at jeres dreng er meget glad for sin sut, så har tandlægen allerede gjort opmærksom på, at sutten giver nogle tandmæssige udfordringer... og det vil derfor være godt, hvis I kan komme væk fra den først.
Det vil være synd for jeres dreng, hvis I fjerner den fra den ene dag til den anden. Sutten er for ham en kær ven, og han vil have rigtig svært ved at forstå, hvorfor I pludselig fjerner den fra ham. Han vil naturligt også have svært ved at acceptere, at nussedyret skal erstatte sutten fra den ene dag til den anden...
Det lyder som om, at sutten bruges en del i løbet af dagen og første skridt vil derfor være, at han begynder kun at have den, når han skal sove. Det vil være rigtig godt, hvis I kan give sutten en fast plads, måske købe en lille æske, som den kan lægges ned i, og så kan han selv lægge sutten der om morgenen, når han står op - og så ligger den der og venter til han igen skal sove. Det at inddrage ham i dette vil være rigtig godt.
Det vil også være rigtig godt, hvis I om dagen kan bede ham tage sutten ud af munden, når han f.eks. leger eller når han taler med jer. Sut i munden vil kunne påvirke hans sprog og I må derfor gerne sige "du skal lige tage sutten ud, så jeg kan høre, hvad du siger".
Hvis han om dagen bliver ked af det og har brug for sin sut, så kan han i starten få den, men når der så atter er ro på, så må I meget gerne bede ham om at lægge sutten på sin plads, så den ligger der og ikke er i munden - men så han stadig ved, hvor den er. I kan på denne måde godt begynde at stille lidt krav i forhold til sutten.
Alt efter hvordan det fungerer og hvor hurtigt I fornemmer, at I kan gå frem, må I så overveje, hvilken metode, der vil være bedst. Nogle børn har det bedst med en gradvis udfasning - sutterne bliver gamle, mørnede, slidte, klistrede og skal kasseres - og han kan så være med til selv at smide sin sut ud, fordi den er i stykker og ikke dur mere. Og I køber naturligvis ikke flere nye sutter. Til sidst er der kun en sut tilbage, og når den så ikke kan mere, så ryger den også ud... og så er det slut.
Andre gange fungerer det bedre at sende sutten til julemaden eller hænge den på et suttetræ i en park, eller måske bytte den for en gave i en legetøjsbutik (visse butikker tilbyder dette).
Med hensyn til renlighed, så lyder det som om, at han er godt igang. Renlighed er en fysiologisk proces som han stille og roligt modnes til. Et godt tegn er, hvis han er i stand til at holde sig tør i mindst 3 timer og derudover er der tre faser, som man kan prøve at lægge mærke til:
- I første fase tisser eller laver han i bleen og kommer så og fortæller, at han gerne vil have en ny ble på
- I anden fase kommer han og fortæller, når det sker i bleen "nu tisser jeg"
- I tredie fase, begynder han at kunne sige til lige inden og man kan så skynde sig på toilet eller potte.
Det lyder som om, at jeres dreng begynder at nå 3. fase, måske ligger han mellem fase 2 og 3.. Han begynder at fornemme, når han skal på toilettet og det lyder også som om, at han godt kan holde sig til han kommer derud - og det er super flot.
Det er rigtig godt med faste toilettider og super at starte med morgen og aften, som I gør allerede nu. Derudover må han også meget gerne begynde at komme på toilettet i løbet af dagen. Det skal være på tidspunkter, som virker naturlige (gerne med ca 3 timers interval) og han skal stadig have en ble på. Jeg anbefaler buksebleer, der trækkes op og ned som et par underbukser.
Det vil være godt at følge ham på toilettet i forbindelse med måltider, før han løber ud for at lege, før I kører af sted for at handle osv. Altså på de tidspunkter, hvor det vil være normalt at vi voksne også tisser :) Og han skal ikke spørges "skal du tisse?", for så siger han nej. I skal derimod tage ham i hånden og sige "kom, du skal lige ud at tisse, før vi kører" eller "kom, du skal lige tisse før du løber ud i haven og leger" eller lignende, så han får tisset af. Og så I nogle gange undgår de situationer, hvor du er nødt til at afbryde en god leg, fordi han skal ind at tisse...
Der vil dog naturligt også være gange, hvor du er nødt til at afbryde en leg, fordi du ved at der er gået lang tid siden han sidst har tisse af, men her er det så vigtigt, at du beroliger og betrygger ham i at han naturligvis kan lege videre bagefter. At han skal ud at tisse betyder ikke, at han ikke stadig også kan lege... Bedst er det dog, hvis I kan forsøge at tisse af, før en rigtig god leg begynder :)
Årstiden taler ikke for renlighedstræning. Det er rigtig svært at nå toilettet, når man er udenfor og skal have flyverdragt osv. af. Det er næsten dømt til at gå galt. Det er lidt lettere at nå om sommeren, hvor man bare har badebukser eller shorts på... Derfor er det vigtigt at give ham tid og være tålmodig - og også vigtigt, at han beholder bleen på, så uheld så vidt muligt undgås. Det er altid en succes med en tør ble, det er altid et nederlag med våde bukser, og jo flere små succesoplevelser han har, jo større vil motivationen være.
For nogle børn går et ret hurtigt med at komme igennem renlighedsfaserne og de bliver renlige i løbet af ganske kort tid.. for andre børn tager det flere uger, for nogen flere måneder. I må give ham den tid det tager, men naturligvis i en balance mellem også at hjælpe ham, støtte og guide, når han nu faktisk virker klar, så I ikke passerer det tidspunkt, hvor han er parat og motiveret for det :) Det kan godt være, at det kan lykkes i juleferien, netop fordi han lyder til at være så parat, som han gør, så det kan godt være et forsøg værd.
Og så med hensyn til tremmesengen - jeg synes ikke, at I skal skifte hans seng ud, så længe han er så glad for at ligge i den og sover så godt. Søvn er alfa omega for hans overskud til at lege, og blot være ham - og til overhovedet at kunne finde ud af at smide sut og ble. Det er rigtig dejligt, at I har købt en større seng til ham, og I må som nu meget gerne starte putterutinerne i netop denne seng, være hos ham, læse bog osv. og på den måde se om han så gradvist vænner sig til at han fint kan falde i søvn der, netop fordi I jo hygger sammen med ham :) Men så længe han beder om sin tremmeseng, så synes jeg, at han skal have lov til at sove i den...
Såå... mit råd vil være, at I trapper ned i brugen af sut, så den gradvist kommer til at fylde mindre og mindre i løbet af dagen og til sidst helt kan undværes. Men den stopper sandsynligvis ikke før bleen. Og så øver I fortsat renlighed med faste toilettider og støtte i at kunne komme på toilettet, også selvom man er igang med en leg :) Og til sidst kan I så også gradvist komme over i den større og åbne seng...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske