Brev:
Urolig søvn og dårlige vaner
4. december 2019
Alder:
3 mdr.
Urolig søvn og dårlige vaner
Hej Helen
Min datter er 15 uger gammel. Hun er nu blevet ren flaske efter eget valg, da hun ikke tog nok på og vi derefter efter aftale med egen sundhedsplejerske skulle supplere med flaske, hvilket medførte at hun begyndte at fravælge at blive ammet og det blev mere og mere en kamp. Derfor ren flaske ny, hvilket egentligt også fingere fint for os. Hun spiser stadig i underkanten af hvad hun skal, men virker ikke til at være mere sulten og er begyndt at tage mere på. Så hun virker til at trives med det.
Vi har altid været udfordret på søvn med hende både dag og nat, og det er mest natten der går mig på nu. I forhold til dag, vågner hun altid efter 30 min, hvorved jeg så er begyndt at gå ud til barnevognen efter 25 min ved hendes fomiddaGs lur og middagslur, hvilket medfører at hun nu sover hhv 1 time og halvanden, hvis jeg går med hende. Eftermiddagsluren bliver ofte bare en kort lur da jeg ikke går med hende her.
Nu er jeg bare urolig for, at mit forsøg på at forlænge hendes dagslurer har påvirke hendes nattesøvn negativt. På det sidste er hun blevet meget svær at putte og jeg kan kun få hende til at sove hvis jeg vugger hende eller går rundt med hende i armene. Og dette begynder også at være tilfældet når hun vågner om natten, hun skriger og skriger indtil jeg vugger hende. Jeg prøver ellers alt andet først som tidligere har virker som hvid støj, nusning osv. jeg synes også at hun begynder at vågne oftere igen.
Hvordan kommer jeg tilbage til at kunne putte hende uden skrig og vugning? Og hvad kan jeg gøre for at få hende til at sove igen om natten uden jeg er nødt til at vugge hende i søvn igen her?
Jeg forsøger med det samme puttetitual om aften med nattøj, flaske, sang og nusning og hun lukker øjene og er lige ved at falde hen når hun ligger i sengen, men efter noget tid bliver hun så ked af det og så kan jeg kun få ro på hende ved at tage hende i armene og vugge hende, og sådan fortsætter det til hun sover.
Med venlig hilsen
Jeanette