Svar: Middagslur - 15 mdr.

28. november 2019

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Christina

Tak for dit brev :)

De fleste børn begynder i 12-18 måneders alderen at kunne nøjes med en lur dagligt, og der vil ofte være tale om en overgang. Det betyder, at barnet nogle dage vil kunne nøjes med kun en lur og andre dage stadig vil have brug for to lure, og her er det vigtigt, at man er fleksibel og følger barnets behov :)

Jeres datter har stadig brug for to lure dagligt. Og det kan sagtens være sådan et par måneder endnu, og det er helt normalt og helt okay :) Det er vigtigt, at hun får sin dagssøvn, dagssøvnen giver hende nogle ting, som nattesøvnen ikke kan erstatte, så sålænge hun viser behov for to lure, så er det rigtig godt, at du giver hende dette.

Et tegn på at hun kan begynde at undvære sin middagslur er, at hun begynder at have svært ved at sove, når du putter hende kl 9.30. Altså at hun på dette tidspunkt begynder at protestere mod søvnen, og når hun endelig sover, så bliver luren kortere og kortere. Det betyder, at hun gradvist vil kunne puttes senere og senere, så i stedet for at sove kl 9.30, så sover hun kl 10.00, 10.15, 10.30 osv. og ender så måske med at sove middagslur ...

Annonce

... fra kl 12 til 15 - og så hænger døgnet pludselig sammen med den lidt længere middagslur midt på dagen.

Et andet tegn på, at hun stadig har behov for to lure er, at hvis du kun giver hende en lur dagligt, så bliver hun rigtig træt sidst på dagen. og hun vil ofte begynde at powernappe om eftermiddagen - hvilket så vil begynde at give jer problemer om aftenen og natten. De to lure skal helst ikke ligge middag og eftermiddag, men i stedet formiddag og middag, som de gør hos jer nu.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er super fint med stå op tidspunkt og puttetidspunkt og jeres nuværende rytme med lur omkring kl 9.30 og igen kl 14 er helt perfekt. Du skal endelig ikke ændre noget der fungerer :) Hun skal nok komme til at sove en lur dagligt, det er bare ikke endnu :)

Du må gerne trille hende en tur, tage hende med i barnevognen, når I skal handle eller lignende, hvis du synes, at lurene hjemme låser dig lidt fast. Fordelen ved lur i barnevogn er ofte, at hun netop kan sove imens du får lidt praktiske ting fra hånden... ved ikke om det er muligt, hvor du bor, men måske :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Jeg havde i en periode lidt problemer med at amme og var egentlig ved at smide håndklædet i ringen, men Helen sagde de rigtig ting som gjorde at jeg fortsatte og det er jeg rigtig glad for i dag ...

Camilla Martin