Svar: Middagslur - 15 mdr.
28. november 2019
Alder:
15 mdr.
Kære Christina
Tak for dit brev :)
De fleste børn begynder i 12-18 måneders alderen at kunne nøjes med en lur dagligt, og der vil ofte være tale om en overgang. Det betyder, at barnet nogle dage vil kunne nøjes med kun en lur og andre dage stadig vil have brug for to lure, og her er det vigtigt, at man er fleksibel og følger barnets behov :)
Jeres datter har stadig brug for to lure dagligt. Og det kan sagtens være sådan et par måneder endnu, og det er helt normalt og helt okay :) Det er vigtigt, at hun får sin dagssøvn, dagssøvnen giver hende nogle ting, som nattesøvnen ikke kan erstatte, så sålænge hun viser behov for to lure, så er det rigtig godt, at du giver hende dette.
Et tegn på at hun kan begynde at undvære sin middagslur er, at hun begynder at have svært ved at sove, når du putter hende kl 9.30. Altså at hun på dette tidspunkt begynder at protestere mod søvnen, og når hun endelig sover, så bliver luren kortere og kortere. Det betyder, at hun gradvist vil kunne puttes senere og senere, så i stedet for at sove kl 9.30, så sover hun kl 10.00, 10.15, 10.30 osv. og ender så måske med at sove middagslur fra kl 12 til 15 - og så hænger døgnet pludselig sammen med den lidt længere middagslur midt på dagen.
Et andet tegn på, at hun stadig har behov for to lure er, at hvis du kun giver hende en lur dagligt, så bliver hun rigtig træt sidst på dagen. og hun vil ofte begynde at powernappe om eftermiddagen - hvilket så vil begynde at give jer problemer om aftenen og natten. De to lure skal helst ikke ligge middag og eftermiddag, men i stedet formiddag og middag, som de gør hos jer nu.
Det er super fint med stå op tidspunkt og puttetidspunkt og jeres nuværende rytme med lur omkring kl 9.30 og igen kl 14 er helt perfekt. Du skal endelig ikke ændre noget der fungerer :) Hun skal nok komme til at sove en lur dagligt, det er bare ikke endnu :)
Du må gerne trille hende en tur, tage hende med i barnevognen, når I skal handle eller lignende, hvis du synes, at lurene hjemme låser dig lidt fast. Fordelen ved lur i barnevogn er ofte, at hun netop kan sove imens du får lidt praktiske ting fra hånden... ved ikke om det er muligt, hvor du bor, men måske :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske