Svar: 26 mdr. - Vågen i mange timer om natten
26. november 2019
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære Laura
Tak for dit brev og tak for dine søde ord omkring min brevkasse - og velkommen til :)
Når børn har en længere vågenperiode om natten eller vågner tidligt om morgenen, så skyldes det ofte, at barnet powernapper om eftermiddagen. Det behøver ikke være særligt længe, det kan sagtens være ganske kort tid - men forklaringen kan godt ligge i, at jeres dreng måske lige lukker øjnene, når I henter ham fra vuggestue og er på vej hjem.. det er i hvert fald det første I bør overveje og også sikre jer ikke sker.
Forklaringen kan naturligvis også være, at han samlet set har sovet den mængde søvn, som han har behov for. Det gennemsnitlige søvnbehov for et barn på 2 år er ca. 13 timers søvn i døgnet. Det vil ofte være fordelt sådan, at barnet sover 1.5-2 timer om dagen og 11-11.5 time om natten.. At der er tale om et gennemsnit betyder, at nogle børn sover mere og andre lidt mindre. Jeres dreng har sandsynligvis et lidt lavere søvnbehov end de fleste... måske har en af jer forældre også dette, eller måske kan I genkende det hos en af hans bedsteforældre... :)
Nogle børn har også det man kalder for en søvnrytmeforstyrrelse, hvor de sover for meget om dagen og for kort nattesøvn - eller modsat, sover for lang en nattesøvn og for lidt om dagen. Du fortæller, at S. netop ofte sover 1.5-2 timer til middag, men at han naturligt nogle gange sover mere, hvis han har været vågen om natten, og du skal naturligvis overveje, om han på grund af længere dagssøvn sover for kort en nattesøvn. Altså, når han kun sover fra 20-04 skyldes det så, at han har sovet en middagslur, som egentlig er for lang i forhold til hans alder og behov... Det behøver ikke være sammenhængende fra dag til nat, altså det kan godt være to dage siden, at han har sovet en længere dagssøvn og så pludselig går det ud over natten. Det er ikke nødvendigvis samme dag og samme nat, hvis du forstår, hvad jeg mener...
Det er ret tit, at S. har de meget lange vågenperioder om natten, i gennemsnit en gang om ugen, i den seneste uge faktisk 3 gange på en uge, og det lyder for mig som om, at I skal forsøge at hjælpe ham til så ens en rytme som muligt. Det vil sige, at han skal op til samme tid hver dag - uanset om det er hverdag eller weekend, og også uanset om han har været vågen om natten eller ej. Han skal sove 1.5-2 timer til middag uanset, hvad dag på ugen der er tale om, og han skal puttes til natten kl 20 som nu og som normalt fungerer. Jo mere ens rytme I kan skabe for ham jo bedre er det. Det vil påvirke hans indre ur, så dette netop betyder at indstille sig på en rytme, hvor han f.eks. sover 2 timer til middag og måske 10 timer om natten f.eks. fra kl 20 til 06. Det er helt okay, at han sover mindre end gennemsnittet, men det vil være rigtig godt, hvis han kan hjælpes til en rytme, som også hjælper jer til mere sammenhængende søvn. Som det er lige nu, så får både mor og far en søvnforstyrrelse, fordi det er så hårdt, som det er, og ingen i familien trives...:(
Det betyder, at du/I skal forsøge at komme op om morgenen, også selvom du tænker, at han har godt af at sove længe eller til han vågner af sig selv, fordi han har sovet så afbrudt om natten. Ligesom det er vigtigt, at I ikke forlænger hans middagslur unødigt. Det er ikke om morgenen eller midt på dagen, at hans søvn skal forlænges, det er om natten - eller om ikke andet, at han i stedet for at vågne kl 04 kan begynde først at vågne kl 06 :)
Som udgangspunkt skal børn ikke vækkes, og generelt skal han have lov til at vågne af sig selv - men der er aldrig regler uden undtagelse, og det her lyder til at være en af undtagelserne :) Det er ikke et spørgsmål om at fjerne søvn fra ham, men derimod et spørgsmål om at hjælpe ham til en rytme, som kan fungere for jer alle tre. Du skal prøve at komme væk fra tanke om, at "så kommer han til at mangle søvn", for det gør han alligevel lige nu, som tingene er. Derfor skal I arbejde på en fast rytme, som kan hjælpe ham til at sove godt på mere hensigsmæssige tidspunkter og naturligt anerkende, at han måske sover lidt mindre end gennemsnittet... og I skal derfor starte om morgenen med hans stå op tidspunkt - det er tidspunktet for, hvornår dagen begynder, som er med til at sætte rytmen for resten af døgnet :)
Det er rigtig godt, at I har flyttet ham på eget værelse, så han vænnes til at sove der og så I måske har mulighed for at få lidt sammenhængende timer, uden at I forstyrrer hinanden for meget. Det er rigtig godt, at du går ind til ham om natten, måske kan du i en periode have en madras på gulvet, så du kan sove videre, men stadig lade ham mærke, at du er der... På den måde behøver hverken du eller han vågne helt så meget op om natten...
Det er godt, at I er opmærksomme på night terror og har udelukket dette. Det er også rigtig godt, at I er opmærksomme på, at han ikke vågner fordi han er sulten eller tørstig. Ligesom det er godt, at I er opmærksomme på, at han ikke har smerter, problemer med ørerne, refluks eller andet og vågner af dette...
I beskriver en dreng, som faktisk virker til gerne at ville sove, men som ikke kan. Han kæmper, lukker øjnene, har egentlig ikke brug for kontakt, men har brug for nærheden, brug for at føle sig tryg og vil faktisk rigtig gerne sove - men han kan ikke... og det lyder umiddelbart som om, at det vil være godt med ekstra fokus på hele hans døgnrytme. Altså hjælpe ham til en rytme, hvor han har faste stå op tidspunkter, faste spisetider, fast sovetid om dagen, puttetid om aftenen osv. for på den måde også at få en fast rytme om natten og en længere sammenhængende nattesøvn.. :)
Det betyder, at hans rytme f.eks. kan være sådan:
Vågner kl 06 og dagen begynder stille og roligt...
Morgen 6.30-7: Havregrød, havregryn med mælk eller lignende, mælk af kop.
Kommer i vuggestue, de dage hvor han skal dette...
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos... vand af kop.
Frokost 11-11.30: rugbrød med forskelligt pålæg, eller varm mad, hvis der serveres dette i vuggestuen - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, brød... Vand af kop.
Puttes til middagslur - sover f.eks. fra kl 12-14
Eftermiddag 14.30-15: en portion yoghurt med rugbrøddrys eller lignende
Hentes i vuggestue, de dage hvor han er der
Eftermiddagssnack - tilbydes ½ bolle, gnavegrønt, lidt fintrevet råkost eller lignende, vand af kop.
Aften 18: Aftenmad, familieretter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov, de dage hvor I tænker at et bad vil være passende...
Godnatmåltid ca 19.30 - en portion havregryn med lidt mælk, en grød eller måske rester fra aftensmade som kylling, en frikadelle eller lignende med et stykke rugbrød. Vand af kop.
Får børstet tænder og puttes til natten kl 19.45-20 med godnathistorie, bamse, putteklud eller lignende... og sover så herefter til ca kl 06 - svarende til ca 10 timers sammenhængende nattesøvn...
Planen her skal ses som det I arbejder hen imod de næste uger og jeg håber, at det kan give lidt idé om, hvordan jeg tænker, at en rytme kan skrues sammen - så han hjælpes til en rytme, der kan fungere for både ham og jer...
Jeg håber, at du/I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske