Brev:
26 mdr. - Vågen i mange timer om natten
26. november 2019
Alder:
2 år, 2 mdr.
26 mdr. - Vågen i mange timer om natten
Kære Helen
Tak for en lærerig brevkasse! ☺
Jeg skriver til dig, da vi alle tre herhjemme ikke sover, som følge af en søn der altid har sovet dårligt. Og nu kan vi snart ikke holde til det mere.
S. på 26 måneder er en glad dreng fyldt med energi. Han er dog også ret stædig, og vil gerne det hele selv. For halvanden måned siden kom han på eget værelse efter at have sovet i tremmeseng der stødte op til vores seng. Overgangen hertil var uden de store problemer. Hans værelse støder op til vores.
Alle dage - lige siden han var helt lille - har vi kæmpet med lange opvågninger om natten. De varer min. 2 timer og maks. 4,5 time - midt om natten. Disse lange opvågninger har fundet sted 3 gange den seneste uge. I gennemsnit er det 1 gang om ugen det sker, og i gode perioder 1 gang hver anden uge.
Han vågner 1-3 gange hver nat, bare for at få en sut og en sjælden gang noget vand. Ofte ligger han sig til at sove igen, men sover han ikke igen inden for 2 minutter, er det fordi han har tænkt sig at være vågen i minimum 2 timer.
Lidt kort info:
- Der burde ikke være noget der forstyrrer eller vækker ham.
- Vi undgår at røre og tale til ham, når vi kommer ind (dog lægger vi ham kærligt ned, hvis han sidder op eller er stået ud af sengen).
- Hvis vi ikke kommer ind, begynder han at græde og så vågner han først.
- Vi oplever ikke problemer med night terror.
- Han spiser godt om dagen og også ret meget til aftensmad.
- Vi har løbende tjekket hans ører og fulgt op på om der stadig er lidt refluks (som han havde som spæd). Det ser ikke ud til at være problemet.
- Han er på alle måder en sund, rask og stærk dreng, der sjældent er syg.
Når S. er vågen de mange timer om natten, prøver han i alle timerne på at sove videre. Han vender og drejer sig, snakker ikke (måske lige et ”mor” eller ”far” men ellers ikke), og han virker træt og ved godt han skal sove videre.
Vi tilbyder heller ikke noget spændende – dog søger han min nærhed, når jeg har natten – han vil holde i hånd, ned og ligge ved mig på gulvet, og han bliver meget ked af det og går ud af sengen, hvis jeg forsøger at gå ud af værelset. Far har lidt nemmere ved at tage nætterne, fordi S. ikke forventer samme nærhed her. Men far har fået store søvnproblemer som følge af disse nætter, og sover derfor ikke selv særligt meget – hvis overhovedet. Derfor er det primært mig, der tager nætterne.
De nætter, hvor S. ikke er vågen i 2-4,5 timer, sover han typisk fra kl. 20-04, hvilket heller ikke er meget, og så er han træt hele formiddagen.
Om dagen sover han oftest 1,5-2 timer (lidt mere efter en vågen nat), og han er rimelig nem at putte om aftenen (tager mellem 20-60 minutter), hvorfor den oftest bliver 19.30-20 før han sover. Vi sidder ved ham indtil han sover.
Vi er temmelig frustrerede og frygter for han indlæringsevne på sigt. Samtidig har far enorme søvnproblemer og jeg har begyndende søvnproblemer som følge af, at jeg er i ”alarmberedskab” det meste af natten grundet S..
Vi føler vi har prøvet alt – alle alternative behandlingsmetoder og alle mulige tiltag for at få ham til at sove videre om natten.
Vi håber inderligt, at du kan hjælpe os!
Mange hilsner
Laura.