Svar: Ingen søvn nat

17. oktober 2019

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte mor

Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at du har haft glæde af mit tidligere råd, og at jeres legeaftale efterfølgende er gået langt bedre :)

Og så - jeg tænker bestemt ikke, at du/I gør noget forkert, og hvor er det synd, at Osteopaten har sagt, at din dreng var understimuleret. Det er ikke en særlig rar melding at få, og som du skriver, så har du jo selv en følelse af, at du stimulerer ham rigtig godt om dagen og er meget opmærksom på netop dette og på hans behov...

Det lyder også som om, at der er sket fremskridt hos jer - selvom du synes, at det med søvnen blot bliver værre... som jeg læser dit brev, så behøver jeres dreng ikke længere flaske natten igennem (hvor han tdligere fik rigtig mange små flasker igen og igen) og han er også i stand til at sove uden sut i munden natten igennem. Det er altså fremskridt!

Nu hvor han er 6 måneder gammel, så skal han tilbydes mange små måltider hele dagen igennem, og han skal også stadig tilbydes flaske. Hele dagens forløb spiller ind på, hvordan natten forløber - og mit forslag til en dagsplan ser nu således ud:

Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: Frugtmos og frisk blød frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.

Flaske og puttes til formiddagslur

Frokost 11-11.30: Tilbydes lidt grøntsagsmos, og der begyndes stille og roligt med kød eller fisk i mosen. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop. Maden kan være hjemmelavet eller det kan være mos fra glas, som passer til børn på 6 mdr.

Flaske og puttes til middagslur - måske kl 13 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er

Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugtmos og frisk blød frugt hånden, vand af kop.

Tilbydes ofte også stadig en lille flaske om eftermiddagen og sover måske en powernap eller den begynder at kunne blive sprunget over...

Aften 18: Grøntsagsmos og også her begyndes med lidt kød eller fisk i mosen, vand af kop.

Flaske og puttes til natten ca 19.30-20 - tidspunktet variere efter hvorvidt han har sovet 2 eller 3 lure i løbet af dagen og hvor meget han sammenlagt sover.

Sen aften 23-24: Drømmeflaske og sover herefter uden yderligere mælk til næste morgen tidlig, hvor han så tilbydes en lille flaske igen :)

Som du kan se, så indgår der mange små måltider hele dagen igennem og jeres dreng tilbydes stadig flaske før hver lur - flaske indgår som en fast del af hans putteritual både om dagen og om aftenen. Det er også helt naturligt, at han har brug for en drømmeflaske sen aften - den vil være med til at gøre, at han kan sove et længere søvnstræk om natten, uden at behøve mælk i maven. Drømmeflaske kan gives mere eller mindre i søvne og evt. gives imens han stadig ligger i sin seng. Du kan også tage ham op, give ham flaske og putte ham tilbage i seng... Det er vigtigt, at han ligger eleveret med hovedet, når han får flaske :)

Derudover så er det vigtigt, at han ikke falder i søvn med flasken i munden, når du giver ham flaske før hans lure. Det er vigtigt, at han får sin mælk, finder ro og bliver puttet - men han skal slippe flasken. Du skal helst nå dertil, hvor han drikker sin mælk, slipper flasken, smiler til dig, drejer sig om på siden og falder i søvn. Hvis han falder i søvn i din favn eller med flaske i munden, så vil det kunne gøre ,at han vågner op igen og igen fordi han savner din favn og flaske - fordi det er måden han er faldet i søvn på. Derfor er det vigtigt, at han lige når at registrere, at favn og flaske ikke er der...

Han må gerne få sin sut til at sove på, men du skal på samme måde være opmærksom på, at når du hjælper ham med stillingskift i løbet af natten, så ...

Annonce

... er det ikke meningen, at han skal have sut i munden hver gang. På den måde er det vigtigt at han sover uden sut i munden om natten - hvilket du jo skriver at han gør :)

Der er ingen tvivl om at hans rytme om dagen spiller ind og at balancen mellem skemad og flaske skal findes - for det har som nævnt alt sammen betydning for hele nattens forløb. Derfor tænker jeg, at min dagsplan kan give lidt idé om, hvordan hans rytme skal skrues sammen for at nætterne også fungerer bedst muligt for jer alle tre :)

Der er heller ingen tvivl om, at tandfrembrud kan ødelægge en ellers god søvn og naturligt også kan spille ind hos jer. Og med 4-6 tænder på en gang, så har han måske behov for lidt smertestillende... det kan du tale med jeres læge om. Er tænderne brudt helt frem nu, så vil det være for sent med smertestillende, men så ved du det til næste gang:)

Alder og udvikling spiller også ind og kan også være forklaringen på afbrudt og urolig søvn. Igen er det vigtigt, at du hjælper ham med stillingskift, beroligende hænder osv. og uden at give ham flaske eller sut i munden natten igennem. Som du skriver, så sker der rigtig meget med ham både motorisk og mentalt (tigerspring), og det giver naturligt ofte urolig søvn. Han begynder at kunne bevæge sig mere omkring, triller, sparker, griber med sine hænder, rækker ud, forsøger at flytte sig efter legetøj, som han får øje på osv. Han er meget bevidst om rummet han er i, legetøj han ser og vil have fat i osv. og han vil forsøge at krybe efter det, skubbe sig frem - og ender ofte baglæns til stor frustration, fordi det er det modsatte han vil... Og om natten får han sig derfor lagt i stillinger, som han ikke selv mestrer at komme væk fra. Han triller over mod sengens side, skubber sig op i hjørnet, sparker dynen af osv. og han har brug for at du hjælper ham med stillingskift om natten.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det mentale handler om, at netop fordi han begynder at opleve verden mere bevidst, kan bevæge sig lidt mere rundt, får lidt mere fornemmelse for rummet osv. så oplever han også mere og får flere stimuli - og dermed drømmer han også mere. Det betyder at han om natten vil sove uroligt, småklynke, han kan ligge og virre med hovedet, slå ud med armene, græde og nogle gange også grine i søvne, netop fordi han drømmer rigtig meget.... Og det er ikke alle lyde, som du skal reagere på. Nogle gange skal du være der, reagere med det samme med dine beroligende hænder, fordi han - når han mærker dig - med det samme hjælpes videre i søvnen. Og går der for lang tid, så vågner han får meget op og er så sværere at få til at sove. Andre gange er det bedre at give ham tid til selv at finde videre i søvnen og uden din hjælp...

Og ja - derfor kan det nogle gange være en god idé at flytte barnet til eget værelse i denne alder. Det kan netop gøre, at du ikke reagerer på alle hans lyde, men først reagerer, hvis han virkelig har brug for det. Andre gange kan det så desværre også betyde, at du ender med at rende i pendulfart mellem soveværelset og børneværelset for at hjælpe ham videre i søvnen med stillingskift og beroligende hænder...

Der sker dog ikke noget ved, at du forsøger at putte ham i egen seng på eget værelse og prøver om det vil hjælpe jer og gøre en positiv forskel for jer. Netop fordi du så måske ikke reagerer på hver eneste lyd han laver, men giver ham mulighed for på egen hånd at komme videre i søvnen. Hvis det fungerer, så er det jo super godt. Hvis det ikke fungerer, og du ender med at få din nattesøvn mere afbrudt, så kan han jo komme tilbage i soveværelset igen :) Du skal gøre det, som du umiddelbart fungere bedst for jer alle tre...

Jeg håber, at du kan bruge ovenstående tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid yderst brugbare svar. Det er en fantastisk service at kunne skrive til dig og få din kyndige vejledning igen og igen.

- Tak fra tvillingernes mor