Svar: Mor må ikke putte

12. januar 2019

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev, det er rigtig fint, at du skriver tilbage :)

Det er rigtig godt, at I ikke længere tilbyder flaske i stuen, men i stedet giver den på værelset - og det lyder rigtig godt, at I forsøger at tilbyde flasken i sengen, så jeres datter ikke oplever skiftet fra favn og ned i seng, så voldsomt som hun ellers har gjort. Og det lyder som om, at det fungerer rigtig godt - når far gør det. Det er super godt!

Når det ikke fungerer, når du forsøger dig, så hænger det højst sandsynligt sammen med, at du altid har puttet hende tidligere, og at du altid har siddet med hende. Du skriver "Jeg har altid været den som putter og har altid fået hende til at sove, men nu er det kun far som kan", og der er ingen tvivl om, at jeres datter forbinder dig og din favn med det at skulle sove. Det er det ritual, som I to har sammen og altid har haft - og derfor søger hun din favn og din nærhed igen og igen, og det er også derfor, at gråden stopper, så snart du tager hende op og holder hende lodret hos dig. Hun har ikke dette ritual med far og med dagplejer...

I dagplejen puttes hun med det ritual, som dagplejer har indført - og forbinder det med at sove der. Og derhjemme har hun og far fundet ud af ritualet med flasken i sengen - og så sover hun på den måde.. men den erfaring hun og du har sammen er anderledes, og det er naturligt svært at slippe og ændre ...

Annonce

... på...

Mit forslag vil være, at du forsøger at gøre alt det, som leder op til putning. Det vil sige, at det vil være rigtig godt, hvis du giver hende et bad, frotterer hende godt med håndklædet, smører med creme osv. efter behov, giver hende nattøj på og gør hende klar til natten. Tilbyder hende en godnatgrød og lidt mme af en kop, børster hendes tænder osv. Og så tager far over og sørger for selve putningen. Så hun lige nu puttes af far, fordi det fungerer bedst for alle, og hun lærer at falde trygt og roligt i søvn, uden at det bliver en kamp og uden gråd og protester. Og jo mere du gør alt det, som leder op til putning, jo lettere vil du naturligt også kunne tage over og give flasken, før hun skal sove - ligesom den rutine far nu indfører stille og roligt også vil kunne varetages af dig.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Samtidig tænker jeg, at det vil være rigtig dejligt for både dig og hende at have badet og forberedelserne til natten som et trygt ritual. Det er super hyggeligt og en god måde for jer begge at afslutte dagen på - langt bedre end at du kæmper med at få hende til at sove:) Og så lad far tage sig af putningen, det vil også være rigtig dejligt for ham at mærke, at han nu kan putte og at nu begynder at kunne få en større rolle i forhold til jeres datter, så det ikke altid er mor, som skal :)

Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke til jer alle tre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak ... endelig én der kan give præcise råd og som ved hvad du taler om. Tusind tak.

Venlig hilsen Mette, førstegangs mor