Svar: Mor må ikke putte
12. januar 2019
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev, det er rigtig fint, at du skriver tilbage :)
Det er rigtig godt, at I ikke længere tilbyder flaske i stuen, men i stedet giver den på værelset - og det lyder rigtig godt, at I forsøger at tilbyde flasken i sengen, så jeres datter ikke oplever skiftet fra favn og ned i seng, så voldsomt som hun ellers har gjort. Og det lyder som om, at det fungerer rigtig godt - når far gør det. Det er super godt!
Når det ikke fungerer, når du forsøger dig, så hænger det højst sandsynligt sammen med, at du altid har puttet hende tidligere, og at du altid har siddet med hende. Du skriver "Jeg har altid været den som putter og har altid fået hende til at sove, men nu er det kun far som kan", og der er ingen tvivl om, at jeres datter forbinder dig og din favn med det at skulle sove. Det er det ritual, som I to har sammen og altid har haft - og derfor søger hun din favn og din nærhed igen og igen, og det er også derfor, at gråden stopper, så snart du tager hende op og holder hende lodret hos dig. Hun har ikke dette ritual med far og med dagplejer...
I dagplejen puttes hun med det ritual, som dagplejer har indført - og forbinder det med at sove der. Og derhjemme har hun og far fundet ud af ritualet med flasken i sengen - og så sover hun på den måde.. men den erfaring hun og du har sammen er anderledes, og det er naturligt svært at slippe og ændre på...
Mit forslag vil være, at du forsøger at gøre alt det, som leder op til putning. Det vil sige, at det vil være rigtig godt, hvis du giver hende et bad, frotterer hende godt med håndklædet, smører med creme osv. efter behov, giver hende nattøj på og gør hende klar til natten. Tilbyder hende en godnatgrød og lidt mme af en kop, børster hendes tænder osv. Og så tager far over og sørger for selve putningen. Så hun lige nu puttes af far, fordi det fungerer bedst for alle, og hun lærer at falde trygt og roligt i søvn, uden at det bliver en kamp og uden gråd og protester. Og jo mere du gør alt det, som leder op til putning, jo lettere vil du naturligt også kunne tage over og give flasken, før hun skal sove - ligesom den rutine far nu indfører stille og roligt også vil kunne varetages af dig.
Samtidig tænker jeg, at det vil være rigtig dejligt for både dig og hende at have badet og forberedelserne til natten som et trygt ritual. Det er super hyggeligt og en god måde for jer begge at afslutte dagen på - langt bedre end at du kæmper med at få hende til at sove:) Og så lad far tage sig af putningen, det vil også være rigtig dejligt for ham at mærke, at han nu kan putte og at nu begynder at kunne få en større rolle i forhold til jeres datter, så det ikke altid er mor, som skal :)
Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke til jer alle tre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske