Svar: Sovemetoder

29. december 2009

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Pia

Sovemetoder er der nok af og da børn er forskellige (og også forældre er forskellige) så vil nogle af glæde af noget og andre af noget andet ...

Der er dog ingen tvivl om at barnets alder og udvikling har stor betydning for, hvad metode man vælger at bruge. Faktisk man man slet ikke, som jeg ser det, bare bruge en bestemt metode ...! Der findes der også flere forskellige søvnproblemer og alt efter hvad problemet er, skal man reagere forskelligt. Så en bog om søvn bør indeholde alle disse vurderinger og sådan en er jeg faktisk ved at skrive, den udkommer til marts :) Men det hjælper naturligvis ikke jer lige nu ...

Min umiddelbare tanke, når jeg læser dit brev er, at der lige nu sker rigtig meget udviklingsmæssigt med jeres dreng. Han bruger sig selv mere fysisk, kan trille, dreje om sin egen akse osv. og det betyder at han har en større motorisk uro, end han tidligere har haft. Derfor har han sandsynligvis svært ved at lade roen komme over sig om aftenen og han får sig ganske givet lagt i stilling om natten, som han endnu ikke selv mestrer at komme væk fra.

Han har også en alder nu, hvor han har brug for at få en del mad i løbet af dagen samtidig med at hans mælkebehov fortsat er meget højt. Han skal derfor stadig have 5-6 flasker i døgnet ved siden af nu 3 måltider skemad + 2 mellemmåltider. Vi sover alle bedst på fuld mave og derfor skal I sikre jer, at han får både mad og mælk nok dagen igennem.

Han går også fra at sove 3 gange dagligt til kun 2 gange dagligt og det har naturligvis noget at sige for hans evne til at kunne overgive sig til søvnen, når I putter ham, - hvordan han sover om dagen, hvor mange lure og hvor længe, ligesom det har noget at sige, hvornår I putter ham. Han kan naturligvis ikke sove, hvis han puttes for tidligt ...

En plan for dagen ser således ud:

Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop

Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden, vand af kop

Flaske og puttes til formiddagslur ca kl 10. Sover her 45 minutter, max 1 time

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og der begyndes nu med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop

Flaske og puttes til middagslur mellem 13-14. Sover her ca 2 timer.

Eftermiddag 16: Flaske og tilbydes igen lidt frugt ligesom om formiddagen

Powernappen springes nu over

Aften 18: Grøntsagsmos ...

Annonce

... og igen med kød eller fisk, suppleres med brødskorper og lignende at gumle på selv, vand af kop.

Flaske og puttes til natten ca kl. 19.30-20

Sen aften 23-24: Flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig

Det er altså vigtigt at I medtænker rytmen hele dagen igennem, når I skal vurdere hvordan og hvornår I putter ham om aftenen.

Når han puttes, så er det vigtigt at han får sin mælk som en del af ritualet, men at han lige når at registrere hvor han lægges og at han falder i søvn uden flasken i munden. Han skal altså flyttes fra jeres favn til egen seng, hvor han ikke er spilvågen, men træt nok til at overgive sig til søvnen.

I må her vurdere om I skal stå ved ham, lad jeres hænder ligge beroligende på hans krop - som sagt har mange børn i denne alder en stor uro i kroppen og de kan have brug for hjælp til fysisk ro ved at man netop holder sine hænder på dem og hjælper dem med at få samling på sig selv. Eller om han skal have lov til at tumle lidt rundt, lægge sig i forskellige stillinger osv. og prøve selv at falde til ro.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hvis han græder ulykkeligt, så er den metode I bruger ikke rigtig. Han må gerne græde lidt, fordi det er svært pludselig at skulle overgive sig til søvnen, men der må ikke være tale om længere varende ulykkelig gråd. Græder han ulykkeligt, så har han brug for at blive taget op trøstet og måske er han puttet for tidligt og er ikke parat til at falde til ro lige der - ingen af os kan sove, hvis ikke vi føler os trætte nok :)

Nogle børn har som sagt brug for lov til at finde roen seng og bliver han direkte arrig af at I tager ham op, så skal I naturligvis ikke gøre det. Så er det bedre at berolige hvor han ligger eller lade ham selv finde roen - helt efter, hvordan han er og hvad signaler han sender.

Sygdom ødelægger alle gode søvnvaner og ja - I bliver sendt tilbage til start igen. Men helt galt er det dog ikke, for har der en gang været gode vaner, så er de også lettere at få indført igen, - modsat hvis der aldrig har været nogen rytme ...

Jeg er ikke tilhænger af godnat og sov godt, som den er. Det er en bog, der kræver at man er i stand til at reflektere og pille brudstykker ud af og præcis som du har gjort, forsøge at lave sin egen metode, der virker rigtigt. I kan i min bogguide se hvad jeg mener om de forskellige bøger om søvn, der er på markedet :)

Jeg håber mine tanker og plan for dagen hjælper videre på vej, fortsat held og lykke.

Rigtig godt nytår!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år