Svar: Sovemetoder
29. december 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Pia
Sovemetoder er der nok af og da børn er forskellige (og også forældre er forskellige) så vil nogle af glæde af noget og andre af noget andet ...
Der er dog ingen tvivl om at barnets alder og udvikling har stor betydning for, hvad metode man vælger at bruge. Faktisk man man slet ikke, som jeg ser det, bare bruge en bestemt metode ...! Der findes der også flere forskellige søvnproblemer og alt efter hvad problemet er, skal man reagere forskelligt. Så en bog om søvn bør indeholde alle disse vurderinger og sådan en er jeg faktisk ved at skrive, den udkommer til marts :) Men det hjælper naturligvis ikke jer lige nu ...
Min umiddelbare tanke, når jeg læser dit brev er, at der lige nu sker rigtig meget udviklingsmæssigt med jeres dreng. Han bruger sig selv mere fysisk, kan trille, dreje om sin egen akse osv. og det betyder at han har en større motorisk uro, end han tidligere har haft. Derfor har han sandsynligvis svært ved at lade roen komme over sig om aftenen og han får sig ganske givet lagt i stilling om natten, som han endnu ikke selv mestrer at komme væk fra.
Han har også en alder nu, hvor han har brug for at få en del mad i løbet af dagen samtidig med at hans mælkebehov fortsat er meget højt. Han skal derfor stadig have 5-6 flasker i døgnet ved siden af nu 3 måltider skemad + 2 mellemmåltider. Vi sover alle bedst på fuld mave og derfor skal I sikre jer, at han får både mad og mælk nok dagen igennem.
Han går også fra at sove 3 gange dagligt til kun 2 gange dagligt og det har naturligvis noget at sige for hans evne til at kunne overgive sig til søvnen, når I putter ham, - hvordan han sover om dagen, hvor mange lure og hvor længe, ligesom det har noget at sige, hvornår I putter ham. Han kan naturligvis ikke sove, hvis han puttes for tidligt ...
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden, vand af kop
Flaske og puttes til formiddagslur ca kl 10. Sover her 45 minutter, max 1 time
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og der begyndes nu med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop
Flaske og puttes til middagslur mellem 13-14. Sover her ca 2 timer.
Eftermiddag 16: Flaske og tilbydes igen lidt frugt ligesom om formiddagen
Powernappen springes nu over
Aften 18: Grøntsagsmos og igen med kød eller fisk, suppleres med brødskorper og lignende at gumle på selv, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig
Det er altså vigtigt at I medtænker rytmen hele dagen igennem, når I skal vurdere hvordan og hvornår I putter ham om aftenen.
Når han puttes, så er det vigtigt at han får sin mælk som en del af ritualet, men at han lige når at registrere hvor han lægges og at han falder i søvn uden flasken i munden. Han skal altså flyttes fra jeres favn til egen seng, hvor han ikke er spilvågen, men træt nok til at overgive sig til søvnen.
I må her vurdere om I skal stå ved ham, lad jeres hænder ligge beroligende på hans krop - som sagt har mange børn i denne alder en stor uro i kroppen og de kan have brug for hjælp til fysisk ro ved at man netop holder sine hænder på dem og hjælper dem med at få samling på sig selv. Eller om han skal have lov til at tumle lidt rundt, lægge sig i forskellige stillinger osv. og prøve selv at falde til ro.
Hvis han græder ulykkeligt, så er den metode I bruger ikke rigtig. Han må gerne græde lidt, fordi det er svært pludselig at skulle overgive sig til søvnen, men der må ikke være tale om længere varende ulykkelig gråd. Græder han ulykkeligt, så har han brug for at blive taget op trøstet og måske er han puttet for tidligt og er ikke parat til at falde til ro lige der - ingen af os kan sove, hvis ikke vi føler os trætte nok :)
Nogle børn har som sagt brug for lov til at finde roen seng og bliver han direkte arrig af at I tager ham op, så skal I naturligvis ikke gøre det. Så er det bedre at berolige hvor han ligger eller lade ham selv finde roen - helt efter, hvordan han er og hvad signaler han sender.
Sygdom ødelægger alle gode søvnvaner og ja - I bliver sendt tilbage til start igen. Men helt galt er det dog ikke, for har der en gang været gode vaner, så er de også lettere at få indført igen, - modsat hvis der aldrig har været nogen rytme ...
Jeg er ikke tilhænger af godnat og sov godt, som den er. Det er en bog, der kræver at man er i stand til at reflektere og pille brudstykker ud af og præcis som du har gjort, forsøge at lave sin egen metode, der virker rigtigt. I kan i min bogguide se hvad jeg mener om de forskellige bøger om søvn, der er på markedet :)
Jeg håber mine tanker og plan for dagen hjælper videre på vej, fortsat held og lykke.
Rigtig godt nytår!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske