Brev:
Sovemetoder
29. december 2009
Alder:
6 mdr.
Sovemetoder
Hej Helen.
Ja vi er nu gået tilbage til det evindelige spørgsmål vedrørende sovemetoder. Personligt har jeg sat mig ind i de forskellige metoder Op ned metoden, Godnat og sov godt, og sov igennem uden gråd.
Vi valgte i første omgang at følge "op ned metoden", da det var en metode som jeg følte jeg kunne forlige mig med, så min søn ikke skulle græde sig selv i søvn uden jeg var til stede. Vi oplevede dog en kæmpe reaktion fra Mathias, som blev direkte arrig over, at vi tog ham op og trøstede ham når han græd. Det der mest frustrerede ham tror jeg at vi tog ham op, hvilket dermed også for ham ville være et resultat af at han ikke længere skulle sove. Derfor jo mere vi tog ham op, skreg han mere og mere. Til sidst måtte vi sidde ved siden af ham (efter de normale putteritualer var overstået) og blive her til han sov. Vores tilstedeværelse i rummet gav dog den fuldstændig modsatte effekt end beroligelse, således han ikke nemt kunne falde i søvn.
Nogle af vores venner oplyste i denne forbindelse at de til deres barn benyttede sig af metoden Godnat og sov godt. Jeg satte mig derfor ind i denne metode, men følte ikke at jeg kunne forenes med denne. Jeg mener ikke selv at et barn skal græde sig selv i søvn. Men da Mathias blev mere og mere hidsig over at min mand og jeg var tilstede i rummet valgte vi at benytte brudstykker fra hver af metoderne. Vi gik derfor over til, at lade der gå 5-10 minutter imellem at vi gik ind til ham (alt efter hvor meget han græd).
Dette virkede med kæmpe succes. Han græd noget den første gang, hvor jeg derfor gik konstant ind til ham således han ikke skulle blive for ked af det. Aede hans kind, gav sutten og lagde en beroligende hånd på hans pande. Dette resulterede i at allerede efter 15 minutters forsøg faldt han i søvn. En kæmpe succes, vi brugte før i tiden gerne 2-3 timer på at få ham til at sove og i løbet af dagen var det også blevet lidt af et h..... at få ham til at sove, hvor han skreg uanset om han var i barnevogn, i arm ja intet fungerede. Allerede efter første dag med denne selvbryggede metode lagde han sig roligt til at sove uden brok overhovedet.
Men ligesom det hele gik godt, blev han smittet med en gang influenza. Af denne årsag valgte vi kun at benytte metoden såfremt at Mathias faldt i søvn med det samme. Ellers var vi langt mere til stede og trøstede og beroligede ham.
Nu hvor han er blevet rask igen. Føles det dog som om at vi er startet fuldstændig forfra. Nu skriger han voldsomt, hvad enten vi er i rummet eller forlader det for en kort stund. Igen virker det dog som om at vi med vores tilstedeværelse i rummet forværrer situationen. Hvor det at vi går ud og ind af rummet hele tiden får ham hurtigere til at falde til ro.
Men er det bare et spørgsmål om at holde ud i denne situation og fortsætte som vi plejede, hvilken tidligere gav succes? (jeg tænker nemlig at skifte sovemetode vil forvirre ham alt alt for meget).
Ofte når han græder nu virker det også mere som om han nu er temperamentsfuld frem for andet, men alligevel vil jeg ikke lade ham græde i søvn og det. Er nok også et tegn på hans frustation over igen at skulle lære selv at sove tænker jeg.
Med venlig hilsen
Pia