Svar: Morsyge - 13 mdr.

9. december 2020

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

De fleste børn har perioder, hvor de foretrækker den ene forælder frem for den anden, og når jeres dreng ofte foretrækker mor, så er det sandsynligvis fordi det er dig, der har holdt barsel, dig der har ammet, og dig der generelt har været mest omkring jeres dreng.

Det betyder dog ikke, at far ikke er lige så god som mor, og det er vigtigt, at far og søn bruger tid sammen - og hvis det er dig, som ofte laver mad derhjemme, og det især er svært under forberedelserne til aftensmad, så vil det være en god idé, at far og søn får nogle rutiner på dette tidspunkt - det kan være, at de går en tur og kommer hjem, når I skal spise en halv times tid senere - det kan også være, at det kan passe med et bad, imens du laver mad. Så jeres dreng kommer i bad, bliver frotteret godt med håndklædet, får nattøj på osv. og bliver gjort klar til natten - før I spiser aftensmad. Det kommer an på, hvor tidligt han bliver puttet, og hvordan jeres rutiner generelt er.

Og ellers så er det en god idé, at du som nu sætter ham i den høje stol, så han er med og kan følge med i, hvad du laver - og ikke behøver stå og slynge sig om dine ben :) Det er godt, hvis han kan være i nærheden, så han kan se dig og du kan tale beroligende til ham, selvom det er på afstand. Og nogle gange skal du naturligvis give ham et kram, lige løfte ham op og give ham en knus, så han får lidt af sit mor-depot tanket op, og derefter er klar til at lege lidt på egen hånd igen eller er klar til at lege lidt med far :)

Jeg plejer at kalde det mor-glæde, og man jo godt være glad for sin mor. Som du også selv skriver, så er det helt naturligt, at han søger tryghed, og at han især gør det, når han er træt eller er sulten... Det ses ofte også, når der sker store skift i hverdagen. Det kan ...

Annonce

... f.eks. være, hvis han er begyndt i vuggestue for nylig, eller hvis han har haft en periode med sygdom, eller måske sker der bare rigtig meget motorisk og mentalt lige nu.. Han er i det, man kan kalde separation-gentilnærmelses-fasen, som ses i 13-15 måneders alderen, og det kan godt gøre, at han klynger sig lidt mere og har ekstra behov for at mærke især dig tæt på.

Det er vigtigt, at du bakker op om at far også kan og at du direkte sætter ord på at far er god nok. Så når I f.eks. sidder ved bordet og din dreng helst vil have, at mor hjælper ham med at spise, så må du gerne sige "jeg er lige her", så han føler sig tryg fordi du er der, og også siger "far hjælper dig", så du bakker om om far, og at far kan. Hvis du hver gang jeres dreng afviser far ender med at tage over, så signalerer du også, at du kan bedre end far, og det har ingen af jer glæde af på sigt.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det er også vigtigt, at han mærker, at mor og far er glade for hinanden. At I holder i hånden, sidder sammen i sofaen, at han ser at I kysser og krammer, ligesom I skal skiftes til at tage jer af ham - skiftes til at hjælpe ham med maden, skiftes til at skifte hans ble, skiftes til at være den, som kører barnevognen osv. Det er dog en god idé, at I begge siger godnat til ham og at I ikke af princip kræver at far skal putte ham, hvis det betyder, at putningen så trækker ud og er fyldt med gråd. Ligesom det er en god idé, at det er far, som giver ham bad, så de to har en fast rutine sammen omkring dette. De to må meget gerne have deres egne små ritualer, deres egen "dig-og-mig-tid".

Læs også "Helens bog om Børn & Opdragelse" - i den kan I læse mere om morsyge/morglæde - farsyge/farglæde - og generelt få gode råd til den tid I går i møde nu.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor