Svar: Vil KUN ammes - 8 mdr.
7. september 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Sif
Theo er så gammel nu at det egentlige grødstadig er ved at være ovre og jeg tænker at I derfor skal servere meget mere rigtig mad, og udgangspunktet skal være den mad I andre spiser. Det vil også gøre det hele lidt mindre frustrerende at han ligesom skal spise det samme som I andre og du så ikke behøver stå og lave specielretter til ham, som han alligevel ikke får ned... det er da om noget frustrerende:o)
Du ammer ham for meget og derfor er du nødt til at skrue amningerne gevaldigt ned. I forhold til hans alder, så vil 3 max 4 amning være nok til at dække hans mælkebehov og derudover give plads til anden mad i maven.
Jeg tænker derudover at det vil være rigtig godt, hvis du kunne forsøge at have lidt faste tider for dagen, altså ikke se så meget på hvad signaler han sender og hvornår du tror han er parat, men ligesom begynde at kigge lidt mere på klokken (dog uden at være rigid) og som en selvfølge sætte ham i den høje stol, for nu er det tid til at spise.
Med den alder han har, så vil han have behov for mad der gives med ske og også mad i stykker og mad han selv kan sidde med. Når du giver ham mad med ske, så er det fint med grød om morgenen, men derudover så meget gerne grøntsagsmos og gerne mos der smager af noget, mos lavet af jeres mad. Det kan I princippet bare være kartofler du moser med en gang bearnaisesovs, hvis det er det I får den dag og resterne kan han få til frokost næste dag...
En plan for dagen med faste tider og tilbud om mad og bryst kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Bryst
Morgen 08: Havregrød eller anden form for grød, evt. med lidt frugtmos på, hvis du tænker at han godt kan lide det. Det kunne også være en gang yoghurtgrød, som er en af de industrielle ting, som nogle børn godt kan lide... Vand af kop
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør (du kan evt. bage nogle havregrynsboller), lad ham sidde med den og fedte lidt. Evt. lidt banan eller anden frisk frugt eller lidt frugtmos. Vand af kop.
Puttes til formiddaglur kl. 10, sover måske en times tid (ingen amning)
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos fra aftenen i forvejen, eller du kan købe et glas med grøntsagsmos, hvis det skal være let og praktisk. Ved siden af lidt små brødhapsere, bondebrød, levebrød fra schulstad med lidt smørbart pålæg. Tilbehør af rester fra aftensmaden, det kunne være lidt godt kogte pastaskruer, indmaden af en frikadelle (kød, fisk) i stykker osv. Vand af kop.
Puttes til middagslur mellem 13-14 og her kan du amme ham, så han forhåbentlig sover en god lur
Eftermiddag 15-16: Tilbydes en portion grød af en eller anden slags, evt. lidt tykmælk eller lignende med lidt frugtmos i, ½ bolle med smør at gnave i, eller en tvebak eller lignende. Vand af kop
Aften 18: Udgangspunktet er jeres mad, grøntsagsmos, kød, fisk, pasta med kødsovs, noget blendet og med ske, men stadig med noget ved siden af, som han selv kan sidde med, kogte blomkåls og broccolihoveder, gerne med lidt sovs og smag, pastaskruer osv. Evt. lidt frugtmos til dessert, vand af kop
Puttes til natten med amning mellem kl. 19-20
Sen aften 23: Ammes
Nat 24-06: Sover eller tilbydes vand, hvis tørstig.
Omdrejningspunktet for jer er at få skruet amningerne betydeligt ned og få lagt de amninger du giver mere hensigtsmæssigt i forhold til at få Theo til at spise mere rigtig mad.
Du skal ikke fokusere på hvor meget han spiser, det er fint nok at det er under ½ dl. grød, bare det han tager imod noget af det er ok. Det samme med den halve bolle osv. - fokuser på at få ham til at nyde det at sidde ved bordet og have noget i hånden. Super at storebror er med, så de to har dette som noget fælles og dejligt.
Brug weekenden her til at forsøge ovenstående plan, måske det bliver nødvendigt at du tager storebror med et sted hen og far så overtager Theo, simpelthen fordi når du ikke er der, så er det heller ikke muligt at amme...
Rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske