Svar: Blandingsforhold ved grøntsagsmos
17. november 2022
Alder:
4 mdr.
Kære Maria Louise og den bette :)
Det lyder som om, at I har ramt det helt rigtige tidspunkt for start med skemad - som jeg læser dit brev, så vil lillebror rigtig gerne tage imod skeen, og han vil også rigtig gerne smage på det hele - det er super dejligt :)
Det er ofte en god idé at bruge kartoffelmos som basis og f.eks. sige 1/3 kartoffelmos og 2/3 andre grøntsager. Mange børn kan godt lide kartoffelmos, og det er også med til at give grøntsagsmosen en cremet konsistens. Stille og roligt må du dog også gerne lave mos uden kartoffel for på den måde også at vænne ham til at spise andre former for grøntsager. Det kan være en god idé at tage udgangspunkt i de grøntsager, som I andre spiser, så han gradvist vænnes til at spise familiemad og naturligt også får en vis variation. Og så er det nok vigtigt lige at nævne, at der er børn, som nærmest får kvalme af kartoffelmos, og som derfor har det bedre med grøntsagsmos ude kartoffel:)
Det anbefales at komme 1 tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet grød eller mos for på den måde at energiberige maden. Det er en god idé at variere mellem forskellige typer fedtstof, så han får både plantebaseret (forskellige olier, minarine mm) og også får smør og smørbare produkter. Derudover anbefales det at tilsætte udmalket modermælk eller modermælkserstatning til grød og mos. Bruger du modermælkserstatning er det med til at give lidt ekstra jern til maden.
Hvis barnet har svært ved at vænne sig til grøntsagsmos, men er glad for grød, så kan man også vælge at bruge grød som basis og så gradvist lade grøntsagerne fylde mere og mere, så barnet på den måde vænnes til grøntsagsmos. Men hvis lillebror virker til at være glad for både grød og grøntsager, så synes jeg ikke, at du skal bruge grød som basis, så er det fint at variere mellem forskellige grøntsager og dermed give ren grøntsagsmos. Når han bliver 6 måneder kan han så begynde at få flere og flere grøntsager og også kød og fisk i sin mos.
Det vil ofte være rigtig fint at give f.eks. grød til frokost og, når dette fungerer, så give grøntsagsmos om aftenen. Når han kan spise 1/2-3/4 dl. grød til frokost, så må du gerne give ham grøntsagsmos om aftenen. Det er bedre, at han spiser f.eks. 3/4 dl. to gange dagligt end 1 1/2 dl. på en gang :)
I takt med at han kan spise mere, og antallet af måltider skal øges, så vil det være fint at give grød om morgenen, variere mellem grød og grøntsagsmos til frokost og give grøntsagsmos om aftenen - med udgangspunkt i jeres mad. Og når han i 7 måneders alderen ofte kan spise mere endnu, så vil det ofte være fint med grød morgen og eftermiddagen, og grøntsager/kød/fisk frokost og aften. På den måde får han variation hen over dagen. Frugt kan gives som topping på en grød, som mellemmåltid eller som dessert efter et grøntsagsmåltid. Der gives derudover vand af kop til alle måltider.
Det lyder som en fin ordning, at I kan aflevere lillebror i vuggestue om formiddagen og så hente ham til middag. Du kan på den måde bibeholde amningen før middagsluren, og han kan tage sin middagslur hjemme - og du kan samtidig arbejde hjemmefra. Det lyder som en rigtig god løsning for jeres familie, og som du skriver fungerede dette rigtig godt med storebror.
Og dejligt, hvis badet om dagen lige nu kan hjælpe til en rytme med en lidt længere middagslur - krydser fingre for at det fortsætter:)
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke med det hele :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske