Svar: Blandingsforhold ved grøntsagsmos

17. november 2022

Alder:
4 mdr.

Kære Maria Louise og den bette :)

Det lyder som om, at I har ramt det helt rigtige tidspunkt for start med skemad - som jeg læser dit brev, så vil lillebror rigtig gerne tage imod skeen, og han vil også rigtig gerne smage på det hele - det er super dejligt :)

Det er ofte en god idé at bruge kartoffelmos som basis og f.eks. sige 1/3 kartoffelmos og 2/3 andre grøntsager. Mange børn kan godt lide kartoffelmos, og det er også med til at give grøntsagsmosen en cremet konsistens. Stille og roligt må du dog også gerne lave mos uden kartoffel for på den måde også at vænne ham til at spise andre former for grøntsager. Det kan være en god idé at tage udgangspunkt i de grøntsager, som I andre spiser, så han gradvist vænnes til at spise familiemad og naturligt også får en vis variation. Og så er det nok vigtigt lige at nævne, at der er børn, som nærmest får kvalme af kartoffelmos, og som derfor har det bedre med grøntsagsmos ude kartoffel:)

Det anbefales at komme 1 tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet grød eller mos for på den måde at energiberige maden. Det er en god idé at variere mellem forskellige typer fedtstof, så han får både plantebaseret (forskellige olier, minarine mm) og også får smør og smørbare produkter. Derudover anbefales det at tilsætte udmalket modermælk eller modermælkserstatning til grød og mos. Bruger du modermælkserstatning er det med til at give lidt ekstra jern til maden.

Hvis barnet har svært ved at vænne sig til grøntsagsmos, men er glad for grød, så kan man også vælge at bruge grød som basis og så gradvist lade grøntsagerne fylde mere og mere, så barnet på den måde vænnes til grøntsagsmos. Men hvis lillebror virker til at være glad for både grød og grøntsager, så synes ...

Annonce

... jeg ikke, at du skal bruge grød som basis, så er det fint at variere mellem forskellige grøntsager og dermed give ren grøntsagsmos. Når han bliver 6 måneder kan han så begynde at få flere og flere grøntsager og også kød og fisk i sin mos.

Det vil ofte være rigtig fint at give f.eks. grød til frokost og, når dette fungerer, så give grøntsagsmos om aftenen. Når han kan spise 1/2-3/4 dl. grød til frokost, så må du gerne give ham grøntsagsmos om aftenen. Det er bedre, at han spiser f.eks. 3/4 dl. to gange dagligt end 1 1/2 dl. på en gang :)

I takt med at han kan spise mere, og antallet af måltider skal øges, så vil det være fint at give grød om morgenen, variere mellem grød og grøntsagsmos til frokost og give grøntsagsmos om aftenen - med udgangspunkt i jeres mad. Og når han i 7 måneders alderen ofte kan spise mere endnu, så vil det ofte være fint med grød morgen og eftermiddagen, og grøntsager/kød/fisk frokost og aften. På den måde får han variation hen over dagen. Frugt kan gives som topping på en grød, som mellemmåltid eller som dessert efter et grøntsagsmåltid. Der gives derudover vand af kop til alle måltider.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Det lyder som en fin ordning, at I kan aflevere lillebror i vuggestue om formiddagen og så hente ham til middag. Du kan på den måde bibeholde amningen før middagsluren, og han kan tage sin middagslur hjemme - og du kan samtidig arbejde hjemmefra. Det lyder som en rigtig god løsning for jeres familie, og som du skriver fungerede dette rigtig godt med storebror.

Og dejligt, hvis badet om dagen lige nu kan hjælpe til en rytme med en lidt længere middagslur - krydser fingre for at det fortsætter:)

Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke med det hele :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Hjemmefødsel

Lang de fleste kvinder kan selv vælge, om de vil føde hjemme eller på sygehuset. Der er dog visse undtagelser - hvis du venter tvillinger, hvis dit barn vender forkert, eller hvis der er specielle komplikationer, så vil du blive frarådet at gennemføre en hjemmefødsel. Tal derfor altid med din jordemoder og læge om, hvad du godt kunne tænke dig.

Der kan være mange fordele ved at føde hjemme. Du har f.eks. din egen jordemoder, du er på hjemmebane - hun er på besøg, du er mere...

Læs mere i Babylex

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tak for at du er til.

Det føles som en dejlig livline at have dig og din hjemmeside, når man er usikker på ting og sager. Man vil jo så gerne gøre alt godt for sit barn:-)

Mor til dreng på 5 måneder