Svar: Mad - 20 mdr.

21. maj 2022

Alder:
20 mdr.

Kære mor

Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring familiemad og mos :)

Jeg er helt enig med dig i, at det er bedre, at din dreng spiser noget, som han kan lide, og som gør ham mæt, selvom konsistensen er mere moset, end andre børn i den alder ofte spiser. Det er vigtigere, at han er glad for mad og sætter sig glad til bordet, end hvorvidt kartoflerne er moset eller skåret i stykker..:)

Som jeg læser dit brev, så spiser han jo sunde fødevarer - han spiser faktisk både kartofler, gulerod, blomkål, pastinak og lignende - hvis blot det bliver moset. Han spiser også gerne lasagne, ligesom han gerne vil have fisk og også spiser det meste kød. Det er jo super godt.

Du spørger, om du gør ham en bjørnetjeneste ved at mose hans mad, og det tænker jeg, at du ikke gør, hvis du blot tager udgangpunkt i den mad, som du selv spiser. De fødevarer, som du nævner - kartofler, blomkål, gulerod, kød, fisk, ris, pasta mm., går jeg ud fra, at du selv spiser. Det er netop vigtigt, at I spiser det samme, og at han oplever, at måltidet er noget fælles, men du moser hans mad mere, end du moser din egen. På den måde ser han også, at du spiser din mad på en anden måde og hen af vejen kan det naturligt anspore ham til at spise på samme måde som mor.

Det er dog ikke en god idé, at du laver specielle retter til ham. Ligesom det kan være problematisk, hvis du altid "sørger for at der er rugbrød, han kan få, hvis I er nogen steder, og han ikke vil have maden". At agere på denne måde er med til at holde ham i en rolle, hvor han skal have specielle retter, og det behøver han ikke. De fleste retter vi spiser, også når vi er på besøg hos andre, kan serveres på en måde, som han også vil kunne spise, og er der ...

Annonce

... flere børn til stede, så er der ofte taget særligt hensyn til dem, og han vil kunne spise de samme retter:)

Jeg går ud fra, at du moser hans mad med en gaffel, og at du ikke blender hans mad? Hvis du blender hans mad, så lyder det problematisk, og det kan være nødvendigt at få undersøgt, hvorfor han ikke kan spise mad med bid og tyggemodstand. Det må der i givet fald være en forklaring på, og det er vigtigt at finde ud af.

Derudover lyder det som om, at han måske er glad for sovs - så når du moser maden, så er det måske med lidt sovs, og her kan du også nogle gange mose med lidt smør, ketchup eller lignende, hvis I er et sted, hvor der ikke er sovs til maden, og han kan på denne måde stadig spise det samme som dig og de andre.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Retter som lasagne kan laves på mange måder, du kan f.eks. også lave lakselasagne. Der findes rigtig mange gryderetter, som man kan servere med kartoffelmos eller ris til, hvilket også kan være en idé for jer, netop for at lade familiemaden være mere og mere udgangspunktet. Hvis han ikke kan lide smagen af kogte ris, kan du lave blomkålsris i stedet. Laver du f.eks. kartoffelmos og millionbøf eller boller i karry, så vil I uden problemer kunne spise det samme. Og spiser I f.eks. frikadeller med grøntsager en aften, så kan du blot koge grøntsagerne og mose dem, som du gør nu, og så servere f.eks. frikadelle (kød eller fiskedelle) skåret i små stykker ved siden af, det er helt fint.

Så ja, han må gerne få f.eks. sine kartofler moset med lidt sovs og frikadellen skåret ud i mindre stykker eller moset lidt med en gaffel, hvis I så kan spise samme mad. Det vil være bedst, hvis det er familiemad, der er udgangspunktet for hans indtag :)

Fortsat god appetit :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger