Udfordringer med søvn - 5 uger gammel

21. maj 2022

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Udfordringer med søvn - 5 uger gammel

Hej Helen,

Vi har nogle udfordringer med søvnen og amningen i forhold til vores lille pige på 5 uger. Udfordringerne begyndte for en lille uge siden, og står altså stadig på.

Udfordringen består i, at vi har meget svært ved at få hende til at sove (eller rette, blive i søvnen). Vi synes, vi prøver alt (som virkede hidtil) - men det er virkelig svært. Vi vugger i armene, vi vugger i liften, vi går ture med barnevognen, vi ligger med hende i sengen, vi sidder med hende i armene... men ofte uden resultat.

Når vi vugger hende i armene, kan vi godt få hende til at falde i søvn - men hun vågner så snart, vi lægger hende fra os. Vi er opmærksomme på først at lægge hende fra os, når vi vurderer, at hun er i den dybe søvn (typisk efter 15-20 minutter) - men hun vågner alligevel, og begynder ofte at græde med det samme.

Når vi har fået hende til at sove i liften (ved at vugge den i skødet), stiller vi den ind i soveværelset, og hun ser ud til at sove. Men der går ikke mere end 5 minutter, så vågner hun og vi skal starte forfra.

Tidligere sov hun i gennemsnit 2,5 time ved hver lur. Der kunne godt gå mere end to timer mellem hver lur, men hun sov rimelig stabilt, når hun så faldt i søvn. Hun sov ikke de 16-20 timer, som jeg kan læse mig til er gennemsnittet for nyfødte - men måske nærmere 14 timer i døgnet.

Som det er nu, kan der desværre gå mange timer mellem to lure... alt for mange timer. Vi har oplevet, at der har ...

Annonce

... været +5 timer mellem to lure, fordi vi simpelthen ikke kan få hende til at sove - eller blive i søvnen. Det er virkelig frustrerende, for vi ved jo, at det er alt for mange timer for hende at være vågen... men intet synes at virke for os.

Udover udfordringerne med søvnen, har vi også oplevet udfordringer med amningen. Vi er blevet guided af vores sundhedsplejerske til at tænke i "forret, hovedret og dessert", når hun ammes - for at sikre, at hun får tilstrækkeligt, og herved bedre kan falde i søvn efterfølgende. Mellem "retterne" bliver hun bøvset, får skiftet ble, snakker og laver lidt tummy-time. Vi er dog begyndt at opleve, at hun bliver meget frustreret, når vi kommer til "desserten", altså slutningen af amningen - hun vil ikke tage fat og begynder at græde voldsomt. Det virker som om hun stadig er sulten, men vil bare ikke tage fat. Hvis det ikke var fordi, hun ikke fortsat virkede sulten, ville jeg selvfølgelig ikke prøve at give hende "desserten" - men det er netop fordi hun fortsat virker sulten. Det er ikke en udfordring, der sker ved hver amning - men det sker et par gange om dagen.

Kan ovenstående have noget med et tigerspring at gøre? Hun blev født 5 dage over termin.

Vi er så heldige, at vi begge er hjemme på barsel, så vi er heldigvis to til at deles om at få hende til at sove. Jeg ved virkelig ikke, hvordan jeg skulle have klaret det på egen hånd, hvis min kæreste havde været på arbejde.

Hilsen herfra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

1000 tak for din brevkasse ... og tak for alle dine gode, hjertelige og ærlige svar.

Thilde, mor til Louie på 5 mdr.