Brev:
Udfordringer med søvn - 5 uger gammel
21. maj 2022
Alder:
1 mdr.
Udfordringer med søvn - 5 uger gammel
Hej Helen,
Vi har nogle udfordringer med søvnen og amningen i forhold til vores lille pige på 5 uger. Udfordringerne begyndte for en lille uge siden, og står altså stadig på.
Udfordringen består i, at vi har meget svært ved at få hende til at sove (eller rette, blive i søvnen). Vi synes, vi prøver alt (som virkede hidtil) - men det er virkelig svært. Vi vugger i armene, vi vugger i liften, vi går ture med barnevognen, vi ligger med hende i sengen, vi sidder med hende i armene... men ofte uden resultat.
Når vi vugger hende i armene, kan vi godt få hende til at falde i søvn - men hun vågner så snart, vi lægger hende fra os. Vi er opmærksomme på først at lægge hende fra os, når vi vurderer, at hun er i den dybe søvn (typisk efter 15-20 minutter) - men hun vågner alligevel, og begynder ofte at græde med det samme.
Når vi har fået hende til at sove i liften (ved at vugge den i skødet), stiller vi den ind i soveværelset, og hun ser ud til at sove. Men der går ikke mere end 5 minutter, så vågner hun og vi skal starte forfra.
Tidligere sov hun i gennemsnit 2,5 time ved hver lur. Der kunne godt gå mere end to timer mellem hver lur, men hun sov rimelig stabilt, når hun så faldt i søvn. Hun sov ikke de 16-20 timer, som jeg kan læse mig til er gennemsnittet for nyfødte - men måske nærmere 14 timer i døgnet.
Som det er nu, kan der desværre gå mange timer mellem to lure... alt for mange timer. Vi har oplevet, at der har været +5 timer mellem to lure, fordi vi simpelthen ikke kan få hende til at sove - eller blive i søvnen. Det er virkelig frustrerende, for vi ved jo, at det er alt for mange timer for hende at være vågen... men intet synes at virke for os.
Udover udfordringerne med søvnen, har vi også oplevet udfordringer med amningen. Vi er blevet guided af vores sundhedsplejerske til at tænke i "forret, hovedret og dessert", når hun ammes - for at sikre, at hun får tilstrækkeligt, og herved bedre kan falde i søvn efterfølgende. Mellem "retterne" bliver hun bøvset, får skiftet ble, snakker og laver lidt tummy-time. Vi er dog begyndt at opleve, at hun bliver meget frustreret, når vi kommer til "desserten", altså slutningen af amningen - hun vil ikke tage fat og begynder at græde voldsomt. Det virker som om hun stadig er sulten, men vil bare ikke tage fat. Hvis det ikke var fordi, hun ikke fortsat virkede sulten, ville jeg selvfølgelig ikke prøve at give hende "desserten" - men det er netop fordi hun fortsat virker sulten. Det er ikke en udfordring, der sker ved hver amning - men det sker et par gange om dagen.
Kan ovenstående have noget med et tigerspring at gøre? Hun blev født 5 dage over termin.
Vi er så heldige, at vi begge er hjemme på barsel, så vi er heldigvis to til at deles om at få hende til at sove. Jeg ved virkelig ikke, hvordan jeg skulle have klaret det på egen hånd, hvis min kæreste havde været på arbejde.
Hilsen herfra