Svar: Babymad fra Semper
18. november 2021
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring selleri (nitrat/nitrit) og Risprodukter (arsen).
Med hensyn til Selleri - og også f.eks. spinat, rødbede, fennikel, så indeholder disse grøntsager nitrat og må derfor ikke gives i større mængder til børn i alderen 6-12 måneder. Det anbefales, at de kun udgør 1/10 af portionen, og hvis man laver en ret, hvor indholdet er større, så anbefales det, at man kun giver det med ca. 14 dages mellemrum.
Med hensyn til ris, så anbefales det, at børn ikke tilbydes ris dagligt, da ris kan indeholde arsen. Sundhedsstyrelsen skriver blandt andet på deres hjemmeside:
"-Variér grøden og sørg for at barnet ikke får risbaseret grød hver dag
-Undgå risdrik og riskiks til børn
Rådet om grød gælder både hjemmelavet og industrielt fremstillet grød. Andre former for grød som fx fuldkornsgrød og speltgrød kan også indeholde ris. Sørg derfor for at variere mellem forskellige slags grød." (citat, sst.dk)
Jeg har kontaktet Semper, for at spørge til deres produkter, som du specifikt spørger til, og har fået oplyst, at du roligt kan give din datter disse produkter.
Med hensyn til knoldselleri, så varierer indholdet af nitrat alt efter sort, og den sort som bruges i babymad har et meget lavt indhold og kan uden problemer gives.
Med hensyn til ris i grødprodukter, så er der helt faste grænseværdier for indeholdet af arsen i ris, og produkterne til babyer holder sig langt under grænseværdierne, og er derfor heller ikke problematiske at give. Hvis du har brug for yderligere info, må du også meget gerne kontakte Semper:)
Du skal altså ikke være bekymret for, at din datter har fået noget, som hun ikke måtte få, eller som på nogen måde har skadet hende. Og du kan roligt variere mellem den hjemmelavede og den færdiglavede mad, så det fungerer bedst muligt for jer i hverdagen.
Håber du kan bruge dette videre, og at det giver lidt ro med på vejen :)
Fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske