Søvnglad baby vågner hver morgen kl. 4.45

18. november 2021

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Søvnglad baby vågner hver morgen kl. 4.45

Kære Helen,

Jeg skriver fordi vi er i en hård periode hvor vi begge er på vej tilbage på arbejde. Lillebror på 9 måneder elsker at sove. Han har altid været god til at falde i søvn, helst alene, og sover gerne i flere timer i træk. Problemet er bare, at han vågner meget tidligt. Nu hvor vi begge forældre snart skal tilbage på arbejde, er det hårdt for os at ikke få en ordentlig nats søvn.

Hans rutine har i et par måneder været:

Kl. 6 Vågne
Kl. 7 Morgenmad
Kl. 9 Flaske 180 ml MME hvorefter han falder i søvn
Kl. 9-11 Lur
Kl. 11.30 Frokost (mos og rigtig mad i bider)
Kl. 13 Flaske 180 ml MME hvorefter han falder i søvn
Kl. 13-15 (15.30) Lur
Kl. 17.30 Aftensmad
Kl. 19.30 Flaske 180 ml MME hvorefter han falder i søvn
Mellem kl. 00 og 3 Flaske når han vågner

Lillebror er nu startet med at vågne kl. 4.45 hver morgen. Udover ...

Annonce

... det skal vi ind og give hans sut 4-6 gange i løbet af natten. Når han skal have sutten er han helt træt, så han falder i søvn med det samme. Vi er begyndt at træne ham i at tage sutten selv ved at putte den i hans hånd i stedet for i munden. Når han vågner kl. 4.45 er han klar til dagen, og det er vi ikke..! Storesøster på 4, som sover i samme værelse, sover kl. 20-6.30 uden at vågne.

Vi tænker umiddelbart, at han sover for meget om dagen, men han sover så tungt, at vi lader ham nu sove max. 2 timer ad gangen.

Er det en god idé at vække ham? Når vi putter ham både om dagen og om aften er han helt træt og graver sit hovede ind i vores skød, så vi føler ikke, at vi kan trække vågetiden længere. Vi har også overvejet om vi skulle få ham til at sove tre lure i stedet for to om dagen.

Kære Helen, hvad tænker du?

Med venlig hilsen
Nora

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak igen for dine altid gode råd!! Herhjemme er du "Hende net-fidusen med de gode råd", som min mand kalder dig med stor veneration - hehe ;)

Hilsen familien fra Frederiksberg