Svar: Søvnglad baby vågner hver morgen kl. 4.45
18. november 2021
Alder:
9 mdr.
Kære Nora
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder som om, at jeres dreng har et godt sovehjerte og egentlig er rigtig god til selv at regulere sit behov. Han sover ofte 2x2 timer i løbet af dagen, nogle gange +½ times tid, og om natten sover han ofte fra 19.30 til 05. Han sover samlet derfor ca. 13.5-14 timer i døgnet, og det er lige efter bogen... og faktisk ret flot, fordi han lige nu også brager igennem separationsfasen, hvilket ofte vil gøre, at han sover mere uroligt og afbrudt og ofte også protesterer mere mod søvnen.
Men, han vågner tidligere, end I har lyst til at stå op - og det forstår jeg godt. Løsningen er dog ikke at give ham en ekstra lur i løbet af dagen, da det som udgangspunkt ikke er dagssøvnen, som skal forlænges men i stedet nattesøvnen. Når det er sagt, så læser jeg dog jeres brev sådan, at I ofte vækker ham om eftermiddagen kl. 15-15.30, og det kunne faktisk være et forsøg værd at lade ham sove til klokken f.eks. var 16, fordi det måske ville gøre, at han kunne puttes lidt senere og måske derfor så også ville stå lidt senere op. Det er vigtigt her lige at sige, at det ikke nytter noget, at I holder ham vågen om aftenen og putter ham senere - I skal bestemt ikke holde ham vågen mod hans vilje. Det vil han ikke sove længere af, tværtimod. Det virker kun at putte ham senere, hvis I har ændret lidt på hele dagens rytme og dermed ændret på middagsluren, så han er stået senere op af den.
Derudover så tænker jeg også, at I skal prøve at indføre et godnatmåltid om aftenen, så I sikrer jer, at han ikke er sulten i løbet af natten. Han skal stadig tilbydes flaske, før han puttes til natten og han skal også stadig have sin drømmeflaske, når han vågner et sted mellem kl 01-03 og efterspørger denne - men godnatmåltidet kan måske være med til at fylde ham lidt ekstra op, så han netop først søger flasken kl 03 og har han fået sin drømmeflaske der, vil han måske kunne sove lidt længere om morgenen, før han så vågner igen. Det kunne altså godt være med til at trække tiden lidt.
Det vil sige, at en aftenrytme f.eks. kunne se således ud:
Aften 17.30-18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker, både små hapsere og også større stykker, og der suppleres også stadig med mos. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt babymassage osv.
Tilbydes en godnatgrød kl ca. 19-19.30, sammen med vand eller mme af kop, og får derefter børstet tænder
Flaske og puttes til natten ca. 19.30-20 (evt. lidt senere, hvis I har taget ham senere op af middagsluren).
Sen aften eller først på natten 01-03: Drømmeflaske og sover videre
Som I kan se, så har jeg i dagsplanen også indført et bad. Badet ligger mellem aftensmaden og godnatmåltidet og det kan også være med til at forlænge tiden om aftenen lidt, så han bliver puttet lidt senere - uden at han bliver overtræt og dermed sværere at putte. En anden mulighed, som I kan forsøge i weekenden er at lægge badet ind mellem formiddagslur og middagslur - så selve middagsluren kommer til at ligge senere og i stedet for at han sover fra 13-15 så måske sover fra 14-16 - og på den måde også får hele sin rytme rykket, og dermed kan puttes senere og igen forhåbentlig stå lidt senere op...
I skal også være opmærksomme på, at han helst ikke skal falde i søvn med flasken i munden, men at han nu skal forbinde sin seng med stedet, hvor han sover og derfor skal puttes fra jeres favn, før han sover helt. Og hvis I giver ham flasken direkte i sengen, så er det vigtigt, at han slipper den, før han sover helt, så han ikke er afhængig af flaske i munden for at kunne sove.
Det er på samme måde rigtig godt, at I er opmærksomme på, at han ikke behøver sut i munden mange gange hele natten igennem, men meget gerne skal hjælpes videre med stillingskift, beroligende hænder osv. Det er helt naturligt for hans alder, at han sover uroligt og får sig lagt i stillinger, som han ikke mestrer selv at komme væk fra. Men det er vigtigt at I - når I hjælper ham med at blive lagt rigtigt igen, få dynen på som han har sparket af osv. - hjælper ham videre uden at give ham sut i munden hver gang. For så lærer han at han ikke kan sove uden sin sut og kan derfor blive ved med at vågne for at få sutten i munden igen. Det er super godt, at I arbejder på at lære ham at finde sutten selv, men det vil være rarest for alle, hvis han kan lære at sove uden at behøve sutten helt så meget :)
Og så er det også vigtigt, at I skærer flasken om formiddagen væk og i stedet erstatter med et mellemmåltid. Han bør tilbydes 3 flasker nu - og de kan ligge før middagslur, aften og så drømmeflasken. Og når han bliver 10 måneder, så fjerner I den ene flaske - sandsynligvis flasken før middagsluren, fordi han til den tid skal passes ude og derfor måske skal lære at sove helt uden flaske i løbet af dagen. Det vil derfor være rigtig godt at vænne ham fra formiddagsflasken og øve at sove uden flaske nu - og som sagt med et mellemmåltid i stedet. Hvis det er meget svært for ham at undvære flasken, så kan i indføre et mellemmåltid og skære mængden af mælk gradvist ned, så han får mindre og mindre og til sidst helt lærer at undvære den.
Alder og udvikling vil naturligt spille ind og netop separationsfasen og den store motoriske udvikling, som han sandsynligvis også er igang med, vil naturligt gøre nætterne mere urolige. Derfor skal I også nogle gange trække tiden lidt om natten og ikke reagere for hurtigt på hans lyde - simpelthen fordi han drømmer rigtig meget og i drømme kan have mange lyde. Han kan både småklynke, grine, ligge og pludre, brumme osv. Og nogle gange skal I lige trække tiden lidt, før I hjælper ham, for at se om han mon er i stand til at finde videre i søvnen på egen hånd. Andre gange er det godt hvis I er der med det samme, så han ikke vågner for meget op - det kan være en svær balance at finde, men prøv :)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske