Brev:
Skifte børnehave? - 4 år
18. november 2021
Alder:
4 år
Skifte børnehave? - 4 år
Kære Helen.
Vi skriver vedrørende vores datter, der lige er fyldt 4 år og et evt. skift af børnehave.
Hun har gået i den samme integrerede institution siden hun var 1 år gammel og har egentlig altid været i trivsel. Vi opfatter hende som en robust pige, der har det rimelig nemt socialt og er godt med på alle parametre.
Situationen er nu den, at institutionen har store problemet med at fastholde og rekruttere kvalificeret personale. Der har været en ubesat pædagogstilling på vores datters stue siden foråret, der har været dækket af skiftende medhjælpere. Efter sommeren har den anden pædagog langtidssygemeldt sig og den faste medhjælper sagt op.
Stuen har derfor de seneste 3 måneder, været dækket ind af skiftende hjælpere og andet personale fra huset. Der er ikke rigtig nogen kvalificerede der søger de opslåede stillinger. Det lykkedes at finde en pædagog. Hun sagde op efter 3 dage og vi kender ikke årsagen. Det er et stort børnehus og vi ved at mange andre institutioner har problemer med at hyre pædagoger, men det er ligesom blevet en ond spiral.
Vi er bange for at manglen på faste stabile voksne, på den længere bane ikke er godt for vores datter eller nogen børn i det hele taget. Vi tænker ikke hun viser tegn på mistrivsel på nuværende tidspunkt, hun vil gerne afsted om morgenen, til trods for at der aldrig rigtig er en voksen at aflevere til. Hun er også glad når vi henter hende. Vi tænker at det primært er båret af, at det er en god børnegruppe og hun har det rigtig godt socialt. Hun er dog begyndt at tisse i bukserne i perioder i børnehaven, selvom hun har været renlig i 1,5 år. Dette kan selvfølgelig skyldes hun ikke kan løsrive sig fra legen og der ikke er nogen der minder hende om at gå på toilettet. Desværre er hun flere gange kommet hjem med bukser med indtørret tis, der ikke er blevet skiftet, hvilket selvfølgelig ikke er acceptabelt og vi venligt har påtalt overfor lederen. Desuden har der været flere episoder, hvor hun har været uden opsyn og f. eks har haft fat i maling med andre børn og de har ødelagt deres overtøj og vinterstøvler.
Hun udtaler selv at der kommer mange nye voksne i min børnehave, spørger til den sygemeldte pædagog mv. Ikke ofte, men ind i mellem.
Legepladsen i institutionen er stor og særligt i ydretidspunkterne mangler der overblik over børnene - også før den nuværende personale situation.
Over de sidste måneder har der været dialog med lederen og de øvrige forældre og vi har budt ind med alt vi har kunne finde på, for at gøre situationen bedre. Men det er bare nærmest umuligt, når de ikke kan skaffe kvalificeret personale. Derudover er selve organiseringen med til, at børnene udsættes for mange skiftende voksne - måske en ulempe ved at det er et stort børnehus.
Vi oplever ikke der er plads til så meget pædagogisk arbejde og det er mere “gruppen” der er fokus på, fremfor det enkelte barn. Vi ville f. eks gerne have, at børnene fik support til, at løse konflikter, i stedet for ofte at gøre det selv.
Lillesøster går i dagpleje og skal i en lille privat børnehave i løbet af det kommende år, da vi ønsker noget andet for hende. Der er blevet mulighed for, at vi kan få plads samme sted til storesøster på 4 efter jul og rykke hende derefter. Yderligere vil to børn fra hendes nuværende stue også kunne starte.
De to andre børn der er skrevet op og kan få plads, er to børn hun har der rigtig godt med. Der er dog en anden pige, som hun er meget tæt med og nok er den hun leger mest med. Hende ville hun så skulle sige farvel til og det vil afgjort være et tab.
Selvfølgelig kan vi forsøge med legeaftaler ind i mellem, men det er jo ikke det samme. Generelt er det nogle søde børn på stuen, som vores datter har det rigtig godt med.
Og da hun er glad for at gå i børnehave og ikke viser tegn på mistrivsel, er det en meget svær beslutning, som vi har ondt i maven over. Samtidig tænker vi også, at 1,5 år mere i samme kaos, med skift af voksne, umuligt kan være optimalt. Det er jo ikke til at gætte, hvornår de får vendt skuden.
Selvom hun er robust, føler vi ikke at vi tilbyder hende optimale rammer i nuværende børnehave. Det er relationen til de andre børn der gør os i tvivl.
Det er et kæmpe plus at hun vil kunne flytte med to andre børn, vi tager en fælles beslutning med forældrene til de to andre børn. Havde hun vist tegn på ikke at trives, havde det været lettere.
Hvordan vurdere vi, hvad der er det rigtige at gøre?
Og hvis vi beslutter at hun skal et nyt sted hen efter jul, hvordan præsenterer vi hende så for det bedst muligt? Vi vil selvfølgelig præsentere det som noget positivt, men hun vil sikkert ikke synes det er en god ide. Hvordan forklarer vi det uden at tale dårligt om den gamle børnehave.
Mange hilsner
Forældrene der er usikre på deres beslutning