Svar: Nitrat/nitrit til pige paa 15 maaneder
7. oktober 2021
Alder:
15 mdr.
Kære Anne
Tak for dit brev og dejligt at høre fra dig igen :)
Det er korrekt, at man skal være opmærksom på nitrat og nitrit i fødevarer til børn under 12 måneder. Det anbefales, at de først får f.eks. spinat, rødbede, fennikel og selleri, når de er over 6 måneder gamle, og at disse grøntsager kun udgør 1/10 af portionen. Hvis denne type grøntsager udgør en større del af måltidet, bør de kun serveres en gang imellem f.eks. med ca. 14 dages mellemrum.
Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i større mængder kan give blåfavning af huden og opkastninger. Det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan optage og transportere ilt rundt i kroppen.
Jo yngre barnet er, jo mere følsom er barnet overfor nitrat/nitrit. Samtidig spiser børn en forholdsvis stor mængde mad i forhold til deres kropsvægt, og det betyder, at de let kan få for meget nitrat i forhold til deres vægt, hvis grøntsager med meget nitrat udgør en større del af deres skemad.
Efter 1 års alderen er der ikke på samme måde begrænsninger på, men du har naturligvis ret i, at det kan være godt ikke kun at give nitratholdige grøntsager, men generelt variere barnets indtag så meget som muligt.
Det lyder rigtig lækkert med rødbedesuppe, og jeg tænker umiddelbart, at I fint kan lave dette, og du kan sagtens lade begge dine piger spise den ret. Selvom hovedparten består af rødbede, så er det helt fint. Hun er 15 måneder nu, og hvis du vil tage lidt ekstra hensyn stadigvæk, så kan du blot medtænke, at hun skal have andre grøntsager og ikke de meget nitratholdige grøntsager de næste ca. 14 dage :)
Rigtig god appetit! Og god fornøjelse i køkkenet - og husk handsker, hvis hænderne ikke skal forblive lyserøde ;)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske