Svar: Mængde af skemad + 3. måltid

30. juli 2020

Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Julie

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at det går rigtig godt med skemaden og som om, at du har ramt det helt rigtige tidspunkt at starte op på. Jeres dreng tager rigtig fint imod, spiser mellem ½-1 dl. grød eller mos, drikker vand af kop. Hans mave fungerer også fint og han får stadig 6 flasker i døgnet - det lyder super!

Du kan sandsynligvis godt starte op med lidt morgengrød i løbet af 1-2 uger og derefter så stille og roligt øge antallet af måltider, så han i 6 måneders alderen også begynder at få lidt mellemmåltider. Når han bliver 7 måneder, vil hans mellemmåltider formiddag og eftermiddag erstatte hans flasker, så han til den tid vil trives med 4 flasker i døgnet.

Da han har en meget tidlig rytme, altså står meget tidligt op, så sover han naturligt også tidligt dagen igennem. Han første lur ligger derfor allerede kl 7-7.30 og der er derfor tale om at han tager en morgenlur og ikke en formiddagslur - det er helt okay, det må han gerne, og det kan faktisk godt ændre sig i løbet af den næste månedstid, hvilket naturligt vil spille ind på hans rytme og på tidspunkterne for mad, søvn osv. Han vil naturligt begynde at kunne holde sig vågen i længere tid, og de vågne perioder bliver mere og mere aktive perioder, så du må se lidt hvad de næste uger bringer...

Som rytmen er lige nu, så tænker jeg, at du skal forsøge at slå morgenmåltidet og formiddagsmellemmåltidet sammen og tilbyde ham grød med lidt frugtmos som topping, når han vågner af sin første lur. Hvis det viser sig, at han i 6-7 måneders alderen stadig har så tidlig en rytme, så kan morgenmåltidet rykkes frem til kl 6.30-7 og mellemmåltidet gives, når han vågner af første lur - men lige nu tænker jeg, at det vil være fint med en rytme, som ser således ud:

Tidlig morgen 05-05.30: Vågner og dagen begynder

Flaske og puttes til første lur ca. 7-7.30

Formiddag 9: Tilbydes lidt grød f.eks. hirse, majs, boghvede, som han kender og er vant til og evt. med lidt frugtmos eller bærmos som topping, vand af kop.

Flaske og puttes til dagens 2. lur omkring kl 10

Frokost 11.30-12: Tilbydes lidt øllebrød eller grøntsagsmos, vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur ...

Annonce

... ca. kl 13 som nu

Eftermiddag 16.30: Flaske

Puttes til dagens 4. lur, som er dagens korteste lur

Aften 17.30-18: Grøntsagsmos, vand af kop.

Flaske og puttes til natten ca 19.30

Nat 02-03: Tilbydes flaske, når han melder sig og sover videre

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Det er rigtig fint, hvis du holder mængden af skemad mellem ½-1 dl. af gangen, når du starter op. Det er bedre at han spiser ¾ dl. og der så stadig er plads til mælk i maven end at han spiser 1.5 dl. og afviser sin flaske eller ikke drikker nok.

Med hensyn til D-dråber og MME, så er det rigtigt, at der er kommet nye sammensætningskrav til modermælkserstatning i EU, og det betyder blandt andet, at grænsen for indholdet af D-vitamin er blevet sat lidt op. For de fleste børn har de nye krav til modermælkserstatning ingen betydning og børn skal stadig have et dagligt tilskud af D-vitamin på 10 mikrogram.

Men - børn som får 800 ml mme eller mere dagligt og hvor modermælkserstatningen indeholder mindst 1.3 mikrogram D-vitamin pr 100 ml (færdig blanding), skal ikke have D-vitamintilskud.

Dog - i takt med at barnet begynder at spise skemad og mere rigtig mad, og mængden af modermælkserstatning derfor naturligt nedsættes, så barnet ikke længere når op på 800 ml mme i døgnet - så skal D-vitamintilskuddet genintroducere. Det vil sige, at når din dreng om en månedstid begynder at få 4 flasker i døgnet, og måske samlet får omkring 700 ml, så skal han altså tilbydes D-dråber.

Sundhedstyrelsen har faktisk ikke præciseret, hvorvidt mme i grød og mos tæller med. Men jeg tænker, at det er begrænset, hvor meget mme din dreng får den vej igennem, især i takt med at han jo bliver ældre og gradvist tilbydes mere og mere familiemad. Så lige nu vil mme i grøden godt kunne tælle med, men når han begynder at spise familiemad og får grøntsager, kød og fisk osv. af jeres mad, så vil han ikke længere få mme den vej igennem og antallet af flasker vil være så få, at han uden tvivl skal tilbydes d-dråber. Så lige nu kan du i en overgang godt lade mme i grød og mos tælle med, men du undgår ikke at skulle give ham d-dråber på sigt...

Jeg håber, at du kan bruge dette videre - fortsat held og lykke - og fortsat god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S