Svar: Mængde af skemad + 3. måltid
30. juli 2020
Alder:
5 mdr.
Kære Julie
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at det går rigtig godt med skemaden og som om, at du har ramt det helt rigtige tidspunkt at starte op på. Jeres dreng tager rigtig fint imod, spiser mellem ½-1 dl. grød eller mos, drikker vand af kop. Hans mave fungerer også fint og han får stadig 6 flasker i døgnet - det lyder super!
Du kan sandsynligvis godt starte op med lidt morgengrød i løbet af 1-2 uger og derefter så stille og roligt øge antallet af måltider, så han i 6 måneders alderen også begynder at få lidt mellemmåltider. Når han bliver 7 måneder, vil hans mellemmåltider formiddag og eftermiddag erstatte hans flasker, så han til den tid vil trives med 4 flasker i døgnet.
Da han har en meget tidlig rytme, altså står meget tidligt op, så sover han naturligt også tidligt dagen igennem. Han første lur ligger derfor allerede kl 7-7.30 og der er derfor tale om at han tager en morgenlur og ikke en formiddagslur - det er helt okay, det må han gerne, og det kan faktisk godt ændre sig i løbet af den næste månedstid, hvilket naturligt vil spille ind på hans rytme og på tidspunkterne for mad, søvn osv. Han vil naturligt begynde at kunne holde sig vågen i længere tid, og de vågne perioder bliver mere og mere aktive perioder, så du må se lidt hvad de næste uger bringer...
Som rytmen er lige nu, så tænker jeg, at du skal forsøge at slå morgenmåltidet og formiddagsmellemmåltidet sammen og tilbyde ham grød med lidt frugtmos som topping, når han vågner af sin første lur. Hvis det viser sig, at han i 6-7 måneders alderen stadig har så tidlig en rytme, så kan morgenmåltidet rykkes frem til kl 6.30-7 og mellemmåltidet gives, når han vågner af første lur - men lige nu tænker jeg, at det vil være fint med en rytme, som ser således ud:
Tidlig morgen 05-05.30: Vågner og dagen begynder
Flaske og puttes til første lur ca. 7-7.30
Formiddag 9: Tilbydes lidt grød f.eks. hirse, majs, boghvede, som han kender og er vant til og evt. med lidt frugtmos eller bærmos som topping, vand af kop.
Flaske og puttes til dagens 2. lur omkring kl 10
Frokost 11.30-12: Tilbydes lidt øllebrød eller grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca. kl 13 som nu
Eftermiddag 16.30: Flaske
Puttes til dagens 4. lur, som er dagens korteste lur
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30
Nat 02-03: Tilbydes flaske, når han melder sig og sover videre
Det er rigtig fint, hvis du holder mængden af skemad mellem ½-1 dl. af gangen, når du starter op. Det er bedre at han spiser ¾ dl. og der så stadig er plads til mælk i maven end at han spiser 1.5 dl. og afviser sin flaske eller ikke drikker nok.
Med hensyn til D-dråber og MME, så er det rigtigt, at der er kommet nye sammensætningskrav til modermælkserstatning i EU, og det betyder blandt andet, at grænsen for indholdet af D-vitamin er blevet sat lidt op. For de fleste børn har de nye krav til modermælkserstatning ingen betydning og børn skal stadig have et dagligt tilskud af D-vitamin på 10 mikrogram.
Men - børn som får 800 ml mme eller mere dagligt og hvor modermælkserstatningen indeholder mindst 1.3 mikrogram D-vitamin pr 100 ml (færdig blanding), skal ikke have D-vitamintilskud.
Dog - i takt med at barnet begynder at spise skemad og mere rigtig mad, og mængden af modermælkserstatning derfor naturligt nedsættes, så barnet ikke længere når op på 800 ml mme i døgnet - så skal D-vitamintilskuddet genintroducere. Det vil sige, at når din dreng om en månedstid begynder at få 4 flasker i døgnet, og måske samlet får omkring 700 ml, så skal han altså tilbydes D-dråber.
Sundhedstyrelsen har faktisk ikke præciseret, hvorvidt mme i grød og mos tæller med. Men jeg tænker, at det er begrænset, hvor meget mme din dreng får den vej igennem, især i takt med at han jo bliver ældre og gradvist tilbydes mere og mere familiemad. Så lige nu vil mme i grøden godt kunne tælle med, men når han begynder at spise familiemad og får grøntsager, kød og fisk osv. af jeres mad, så vil han ikke længere få mme den vej igennem og antallet af flasker vil være så få, at han uden tvivl skal tilbydes d-dråber. Så lige nu kan du i en overgang godt lade mme i grød og mos tælle med, men du undgår ikke at skulle give ham d-dråber på sigt...
Jeg håber, at du kan bruge dette videre - fortsat held og lykke - og fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske