Svar: Flasker - dagsrytme

10. januar 2020

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Jeg må indrømme, at jeg altid undrer mig lidt, når jeg hører f.eks. "dagplejen har oplyst, at de som udgangspunkt ikke giver børnene flaske". I princippet kan man jo modtage børn fra de er knap 6 måneder gamle (26 uger) og en sådan firkantet holdning eller retningslinje giver derfor ikke rigtig mening... men sådan er der jo så meget... :)

Heldigvis så vil din datter fint i 8 måneders alderen kunne drikke mme af en kop - evt. en tudkop, og det lyder det som om, at de gerne vil give hende. Du kan evt. give hende en tudkop med hjemmefra. Tudkoppen kan med fordel være med to hanke, så hun selv kan holde den og fordelen ved "tuden" er, at hun ikke spiller så meget, men faktisk har mulighed for at få sin mme indenbords...

Du må gerne begynde at øve dette nu, så hun har lært sig teknikken og kender koppen, når hun så begynder i dagpleje.

De fire flasker, som hun har behov for lige nu, ligger meget fint tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Når hun bliver 8 måneder, vil det være rigtig godt, hvis flasken tidlig morgen kan trappes ud, så hun her sover uden mælk efter midnat. Og før sin middagslur kan hun så få mme af tudkop - f.eks. 150 ml og hvis dette ikke er tilstrækkeligt til at mætte hende, så kan hun tilbydes en banan sammen med. Måske skal du give hende banan med hjemmefra.

Banan indeholder blandt andet tryptofan, som er med til at stimulere vores søvnhormoner og det vil derfor have en positiv virkning på hendes middagslur med en banan og lidt mme...:)

Mit forslag til en dagsplan i 8 måneders alderen ser således ud:

Morgen 6.30-7: Havregrød, flerkorngrød eller lignende, vand af kop.

Afleveres i dagpleje

Formiddag 8.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos og vand af kop.

Puttes til formiddagslur

Frokost 11-11.30: ...

Annonce

... Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være hjemmelavet eller mos fra glas. Vand af kop.

Tilbydes en banan sammen med lidt mme af en tudkop og puttes til middagslur

Eftermiddag 15: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos.

Hentes i dagpleje...

Tilbydes evt. lidt gnavegrønt som før aftensmåltid og mulighed for at lande derhjemme sammen med vand af kop.... afhængig af, hvornår du planlægger at hente hende.

Aften 17-17.30: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være moset mad og også mad i stykker, både mindre stykker og også gnavemad til hånden.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Kommer i bad, frotteres godt med håndkædet, smøres med creme osv. efter behov.

Tilbydes en godnatgrød, som en fast del af putteritualet - måske ca 18.30, vand eller mme af kop - og får herefter børstet tænder

Flaske og puttes til natten 19-19.30

Sen aften 23: Drømmeflaske og sover uden yderligere til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med morgengrød.

Jeg har forsøgt at lave planen efter dine nuværende angivne tider, selvom det måske kan rykke sig lidt netop fordi hun starter i dagpleje og skal vænne sig til en ny hverdag. Det giver dog lidt idé om, hvordan dagen kan skrues sammen.

Hvis hun får mellem 500-600 ml mme i døgnet af mme af tudkop og flaske, og derudover også stadig får mme i grød og mos, som hun skal have til hun er 1 år, så er hun dækket fint ind med mælk/jern/kalk. Hendes væskebehov dækkes også af den vand, hun kan drikke af en kop.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke - også med den forestående dagplejestart :) Det bliver en ny hverdag pludselig at vænne sig til dette og det for jer begge to... krydser fingre for at det kommer til at gå rigtig fint :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Udstyr til nyfødt - tjekliste

Når du er gravid og første gang besøger en babyudstyrsforretning, så kan du blive helt svimmel over alt det udstyr du kan købe. Tænk fremad når du skal vælge - meget babyudstyr er dyrt og bruges kun i kort tid. Derfor kan visse ting med fordel købes brugt, eller måske kan I låne eller arve. Det kan godt betale sig.

En tjekliste over babyudstyr, som kan være godt have have klar før fødslen:

- Autostol - nødvendigt, hvis I skal fragte baby i bil fra sygehuset og...

Læs mere i Babylex

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for altid lange og fyldestgørende svar.

Lone og Claus fra København