Afbrudt søvn - 6 mdr.

11. januar 2020

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Afbrudt søvn - 6 mdr.

Kære Helen.

Nu har min lille familie brug for lidt sparring igen. Vi har siden oktober haft natlige problemer med mange opvågninger, som egentlig kun synes at blive værre trods vores forsøg på at ændre det. Vores datter sover meget uroligt, har mange opvågninger og tager de fleste dage 30 minutter til 2 timer hvor hun er helt vågen om natten. Vi har i lang tid slået det hen med motorisk uro og satset på at tiden vil hjælpe, men nu kører vi på tredje måned med problemer og jeg er ved at være lidt slidt af søvnmangel og kan godt mærke at overskuddet til at håndtere hverdagen mangler engang i mellem. Vi har tidligere skrevet til dig om en ekstra 4. lur, datteren var begyndt at tage – den er væk. Så så langt så godt.

Vores dagsplan er i grove træk som følger

7:45 enten vågner jeg ved at min datter er vågnet, eller også vækker min alarm mig og jeg står op for at starte dagen. Min datter vågner af sig selv i løbet af maks 30 minutter, så hendes opvågningstidspunkt er mellem 7:45-8:15 og så vågner hun på en god og rar måde.

8:30 havregrød og noget frugt i hånden

Omkring 10-11 tager den 1. lur og sover 45 minutter til 1,5 time. Som regel 1,5 time

12 frokost og rugbrødsbjælker i hånden

Omkring 14 tager den 2. lur og sover som regel 1,5 time.

Omkring 17:30 tager 3. lur. Sover 30-45 minutter.

18:15 aftensmad og noget i hånden.

20:30-21: puttes til aften, har ofte fået bad inden. Der gives flaske på sengekanten, nynnes og hun falder selv i søvn i sin tremmeseng, der står op ved siden af min side.

24: flaske

4-6 måske en flaske igen, ellers klarer hun sig egentlig til morgen hvor hun så får lidt mælk efter morgenmad.

Hun får derudover flaske inden hver lur, ellers efter behov hvis vi har fx har været ude at svømme så kan hun godt efterspørge en hurtigere. Vi forsøger at holde lidt igen med mælk på tidspunkter, der ligger tæt på måltider. Hun er begyndt at skippe en lur nogle gange, og have længere vågenperioder (3 timer i stedet for 2) – så planen er lidt vejledende.

Problemet er at hun vågner omkring hver 45 minut eller hver 2. time. Vi har kun 5 gange siden oktober prøvet at hun har taget et større ryk end 3 timer. Det starter allerede som regel 45 ...

Annonce

... minutter efter hun er blevet puttet, selv om hun er faldet roligt i søvn i egen seng og uden sut. Vi forsøger i udgangspunktet at holde hende i sengen og kan nogle gange få hende videre med stillingsskift. Men ofte kommer hun op fordi hun græder rigtig meget og vågner helt op. Og tit hvis jeg kan få hende videre i sengen, så holder det måske i 10 minutter og derfor kan jeg nogle gange være vågen i mange timer hvor jeg bruger en stor del af tiden på at få hende om på siden, holde hende lidt der, kærtegne og nynne. Ofte tænker jeg at det har virket, hvor hun så hurtigt ruller om til den anden side og skriger ulykkeligt. Dette forsætter indtil morgen, hvor hun som regel kan sove lidt mere fast 2 timer uden hjælp. Derudover har hun fået for vane at have en vågenperiode om natten, og virker egentlig ret tilfreds indtil hun opdager at mor og far ikke gider lege klokken 2 om natten

Hun kommer næsten hver nat over til os, hvilket ikke er en god løsning da hun får bevæget sig helt over til mig og jeg derfor ikke sover godt. Vores egen sundhedsplejerske har anbefalet brugen af sut, for at jeg måske ikke vågnede helt op inden jeg fik puttede hende igen og at vi så bare måtte vente på at hun selv kan putte den i munden igen. Jeg er ikke helt tilfreds med den løsning og tror ikke på den, og min mand og jeg er uenige om hvad vi skal gøre. Vores spørgsmål er som følger

1. Når vi bruger sut eller tager hende op, så lærer vi hende jo ikke selv at komme videre. Men vores erfaring er at det er tæt på umuligt at få hende videre uden at hun græder i over en time og spræller og spænder i hele kroppen. Det synes jeg ikke er fedt, men er det bare noget vi må leve med indtil hun har lært det?

2. Jeg ved ikke om jeg synes hun sover meget om natten, men det bliver jo aldrig til sammenhængene søvn for hende også. Kan der være noget med hendes sovetider, der spænder ben? Hun havde dog også mønstret da hun gik senere i seng.

3. Min mand har læst om en tyngdedyne og synes det kunne være værd at prøve. Hvad er din mening om det?

Hun skal desuden undersøges ved ørelæge om en uges tid, men vi har egentlig nogle gode dage så jeg er ikke sikker på om hun har væske i ørene igen.

Vi ser frem til dit svar :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Du har hjulpet mig med at få min datter til at sove i egen seng og sidenhen på eget værelse og det er bare gået SÅ fint! Jeg fulgte dine råd til punkt og prikke og det virkede fra første aften. Jeg er imponeret.

Tak fra Winnie, mor til pige på 8 måneder