Svar: Vågner og mad hver time
19. oktober 2019
Alder:
5 mdr.
Kære trætte Sofie
Tak for dit brev :)
Når jeg læser din beskrivelse af din datter, så tænker jeg, at hun har brug for noget mere mad - og at det er tid til at begynde med lidt skemad. Det, at hun søger brystet så hyppigt, er netop tegn på, at hun forsøger at få mælkeproduktionen op - og det er ikke tilstrækkeligt for hende. Selvom hun spiser hyppigt hos dig, og du producerer masser af mælk, så har hun nu brug for noget ekstra.
Jeg vil anbefale dig, at du begynder med skemad f.eks. grød til frokost. Start med et par skefulde og øg hende til ½ dl. og når hun kan spise dette og hendes mave fungere, så begynder du at tilbyde hende lidt grøntsagsmos om aftenen, så hun får grød til frokost og grøntsagsmos til aften. Sammen med skemaden skal hun tilbydes vand af kop.
Derudover skal du forsøge stille og roligt at skabe en rytme, hvor hun tilbydes skemad, når hun vågner af en lur - og tilbydes brystet før hun puttes. Det vil være rigtig godt hvis du kan forsøge at holde hende godt igang ved brystet om dagen, gerne amme hende af samme bryst, evt. med en skiftning undervejs, for på den måde at få hende til at spise lidt længere fra et bryst af gangen. Jo bedre hun tømmer et bryst af gangen, jo mere vil mælken mætte hende og give ro i maven og bedre søvn - hvis hun kan spise 20 minutter så er det derfor godt hvis du kan hjælpe hende med at spise 20 minutter fra et bryst eller f.eks. 17 minutter fra et bryst og 3 minutter fra modsatte bryst - og ikke giver hende 10 minutter fra hver side...
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre. Tilbydes brystet igen, når det er tid til at vågne og dagen begynder.
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Tilbydes grød, f.eks. majsgrød, hirsegrød, boghvedegrød og vand af kop. Der gives få skefulde til ½ dl. i begyndelsen.
Ammes, skiftes, ammes og puttes til middagslur - måske kl 12.30-13 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er
Eftermiddag 16-16.30: Ammes - evt. ammes-skiftes-ammes - så hun fyldes rigtig godt op og puttes derefter til dagens 3. lur som ofte er den korteste lur
Aften 18: tilbydes lidt grøntsagsmos f.eks. kartoffel, gulerod, blomkål.. grøntsagsmosen introduceres når grøden til frokost fungerer godt og der gives få skefulde til ½ dl. i begyndelsen. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 20 - igen evt. amme hende, skifte hende, amme hende og først derefter putte hende. Tidspunktet kan variere efter hvor lang dagens 3. lur er og hvor sent den ligger.
Sen aften 23-24: Ammes og sover videre
Midt nat 03: Ammes og sover videre
Som du kan se af denne plan, så ammer du stadig mange gange dagligt - amningerne ligger ca hver 3-4 time, så det er dog mindre end du gør lige nu :) - og derudover så er der også plads til to måltider skemad. At starte op med skemaden og samtidig holde fokus på, at din datter skal tage godt fra, spise rigtig godt hos dig, når hun ammes, tænker jeg vil hjælpe jer videre. Samtidig vil opstart med skemad naturligt begynde at give jer lidt mere rytme, så du får lidt mere overblik over dagen :)
Jeg vil anbefale dig rigtig meget min bog "Helens bog om børn og mad". Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave (3. udgave, 1. Oplag 2018). I den guider jeg dig igennem måned for måned, fra de første smagsprøver til jeres datter er igang med familiemaden (0-18 måneder) og du finder opskrifter, dagsplaner osv.
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske