Svar: Nedtrapnig af flasker - snart 12 måneder

20. september 2019

Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Du behøver ikke stoppe med begge flasker lige, når din dreng fylder 1 år. Han er rigtig glad for sine flasker og føler stor tryghed ved at få flasken, og det er helt okay at give ham tid til at vænne sig til nye rutiner :) De fleste børn stopper endeligt med flaske i 13-15 måneders alderen, så der er tid at løbe på...

Det vil ofte være rigtig godt at stoppe med den tidlige morgenflaske først. Det gør du netop ved at trappe ud, så han får mindre og mindre og på den måde gradvist vænnes til ikke at skulle have mælk i maven. Det er bedre at trappe ud end at fortynde erstatningen, for han skal heller ikke vænnes til at drikke vand, men vænnes til helt at undvære og sove igennem uden vand om natten :) Hvis han en overgang virker til at have behov for lidt at drikke, så kan du dog godt give ham små slurke vand, men prøv med en kop i stedet for flasken, netop for at han ikke vænnes til at drikke vand i stedet.

Det vil være rigtig godt at introducere en godnatgrød om aftenen, fordi den sammen med aftenflasken vil begynde at mætte ham lidt mere - så han bedre kan undvære ...

Annonce

... flasken tidlig morgen, men også så han bedre vil kunne trappe ud af sin aftenflaske.

Det vil også være rigtig godt, hvis du kan introducere en putteklud, sovebamse, slaskedukke eller lignende - så dette indgår som en fast del af hans putteritual. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de begynder at kunne bruge klud, bamse osv. bevidst, så vil det være rigtig godt at introducere dette nu.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Du må også meget gerne bruge bestemte kærtegn, synge godnatsang, hen af vejen begynde at introducere en godnathistorie osv. Tanken er, at når alt dette er introduceret, så kan du bedre fjerne flasken. Han vænnes til nye rutiner, får en substitut for sin flaske - alt er som det plejer at være, eneste forskel er, at han ikke længere får flaske. Det er derfor stadig trygt og dejligt for ham at blive puttet.

Det handler altså meget om at give ham et trygt ritual, som erstatter hans flaske på sigt og hvor du netop naturligt kan trappe ud af flasken, fordi alt er som det plejer. Så du skaber så lidt ændring som muligt for ham :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to