Svar: Nedtrapnig af flasker - snart 12 måneder
20. september 2019
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Du behøver ikke stoppe med begge flasker lige, når din dreng fylder 1 år. Han er rigtig glad for sine flasker og føler stor tryghed ved at få flasken, og det er helt okay at give ham tid til at vænne sig til nye rutiner :) De fleste børn stopper endeligt med flaske i 13-15 måneders alderen, så der er tid at løbe på...
Det vil ofte være rigtig godt at stoppe med den tidlige morgenflaske først. Det gør du netop ved at trappe ud, så han får mindre og mindre og på den måde gradvist vænnes til ikke at skulle have mælk i maven. Det er bedre at trappe ud end at fortynde erstatningen, for han skal heller ikke vænnes til at drikke vand, men vænnes til helt at undvære og sove igennem uden vand om natten :) Hvis han en overgang virker til at have behov for lidt at drikke, så kan du dog godt give ham små slurke vand, men prøv med en kop i stedet for flasken, netop for at han ikke vænnes til at drikke vand i stedet.
Det vil være rigtig godt at introducere en godnatgrød om aftenen, fordi den sammen med aftenflasken vil begynde at mætte ham lidt mere - så han bedre kan undvære flasken tidlig morgen, men også så han bedre vil kunne trappe ud af sin aftenflaske.
Det vil også være rigtig godt, hvis du kan introducere en putteklud, sovebamse, slaskedukke eller lignende - så dette indgår som en fast del af hans putteritual. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de begynder at kunne bruge klud, bamse osv. bevidst, så vil det være rigtig godt at introducere dette nu.
Du må også meget gerne bruge bestemte kærtegn, synge godnatsang, hen af vejen begynde at introducere en godnathistorie osv. Tanken er, at når alt dette er introduceret, så kan du bedre fjerne flasken. Han vænnes til nye rutiner, får en substitut for sin flaske - alt er som det plejer at være, eneste forskel er, at han ikke længere får flaske. Det er derfor stadig trygt og dejligt for ham at blive puttet.
Det handler altså meget om at give ham et trygt ritual, som erstatter hans flaske på sigt og hvor du netop naturligt kan trappe ud af flasken, fordi alt er som det plejer. Så du skaber så lidt ændring som muligt for ham :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske