Svar: Spisetid - 8 mdr.

11. juni 2019

Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille dreng og alle dine tanker - og velkommen til :)

Det anbefales ofte, at man i forhold til børn og mad - hos børn der er født for tidligt - forsøger at finde en mellemalder. Det vil sige alderen, der ligger mellem terminstidspunktet og fødselstidspunktet. Og da jeres dreng er født 7 uger for tidligt, så vil det betyder, at han rytme sandsynligvis skal følge et barn på omkring 8 mdr. helt som I forsøger :) Altså at I rykker hans rytme/alder med ca 3.5 uge.

Det er helt okay, at han ikke spiser store mængder af gangen. Det vigtigste er, at han er glad for mad og forbinder det at spise med noget rart. Når det så er sagt, så vil de fleste forældre oplever at det med maden kan være lidt svært netop i 8-10 månederalderen, fordi rigtig mange børn i denne alder begynder at lukke munden for skeen.

Dette skal ses som noget positivt, og det handler ofte ikke om kræsenhed, men er ofte tegn på, at barnet har nået en alder, hvor det gerne vil spise selv. Derfor er det super fint, at I netop tilbyder jeres dreng mad i hånden, som han selv kan sidde med, ligesom det er fint med en gaffel eller ske (som han dog ikke vil kunne mestre endnu), fordi det giver ham følelsen af at kunne styre måltidet lidt selv.

Jeres dreng lukker også munden, fordi han kan - og fordi han oplever, at det gør noget ved jer forældre. Og han har en alder nu, hvor han naturligt begynder at opfatte mere og mere af verden og bliver gradvist mere bevidst. og han fornemmer nu mere og mere tydeligt, at når han afviser maden, så sætter det gang i jer.. Nogle forældre begynder at lave særlige retter til barnet, andre lokker med belønning, legetøj, søde sager eller andet, atter andre forsøger at presse skeen med mad ind i munden på barnet. Måske diskuterer I hen over bordet, hvad det næste skridt skal være, hvad I skal gøre ...

Det bedste I kan gøre er at give ham madro. Det vil sige lade ham starte med at få mad i hånden, sidde og gumle på dette, øve sig i at spise selv og få forskellige smagsoplevelser osv. på denne måde, og så følge efter med lidt på en ske. Giv ham lidt af gangen, som han kan overskue og varier hans tilbud, så han netop fordi han tilbydes lidt forskelligt forbliver nysgerrig i forhold til maden. Nogle gange vil det være godt med kogte grøntsagsbuketter eller kartoffelbåde eller lignende bagt i ovnen, måske 1/2 hårdkogt æg, ristede rugbrødsbjælker eller andre brødskorper, som han kan sidde med i hånden og gnaske på - og andre gange vil det være rigtig godt med lidt hapsere, så han kan øve sig i at spise med 3 fingre og derefter 2 fingre (pincetgreb). Det kan være rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, små bidder af en ...

Annonce

... fiskedelle, lidt rejer, godt kogte pastaskruer eller lignende... og ved siden af også lidt på en ske, selvom han helst vil selv :)

Det lyder meget fint med hans mælkeindtag. De 3 flasker er super i forhold til 8-9 måneders alderen og jeg anbefaler, at de tre flasker ligger før middagslur, aften og sen aften. Det vil være rigtig godt, hvis han drikker mellem 500-600 ml modermælkserstatning, derudover skal der stadig bruges mme i hans grød og mos og så skal han naturligt også drikke vand af kop.

Hvis du synes, at han drikker for lidt mme, så kan du give ham lidt frugtmos med mme på, så du serverer det som en gammeldags frugtgrød med mælk, men det lyder som om, at hans behov umiddelbart bliver fint dækket, og det du fortæller lyder således helt okay.

Det vil være rigtig godt, hvis I kan forsøge at have nogenlunde faste spisetider. Jo mere faste spisetider I har, jo mere vil han ofte føle sig parat til at spise, når I så sætter jer til bordet. Hvis han ikke er sulten og parat til mellemmåltid om formiddagen, så kan du slå dette måltid sammen med morgenmaden. Det vil være fint at han så til morgen får grød med supplement af frugt og bær - og så må han gerne en periode springe frugt og bær over til mellemmåltidet formiddag og kan så blive puttet uden noget til sin formiddagslur. Det kan nogle gange godt gøre, at hans appetit til frokost så er lidt større, og det er helt okay, hvis I prioriterer på denne måde.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Det kan også være, at han vil nyde at sidde med lidt bløde frugtbåde i hånden om formiddagen, hvis I triller tur, før han skal sove formiddagsluren. Han må på denne måde gerne få sit mellemmåltid i barnevognen, hvis det gør, at han så spiser lidt mere...

Det kan godt være, at det er for tidligt for ham med godnatgrøden og det er bedre, at han stadig får sin flaske aften og sen aften, end at han spiser grød og ender med at springe flasken over. Hans mælkeindtag skal naturligt dækkes og det bliver det netop med flaske aften og sen aften :) Det kan også være, at han skal tilbydes en moset banan i stedet for grød, før han skal sove. Det kan også give god ro i maven og måske give bedre plads til flasken efterfølgende.

Nogle børn har også glæde af at få en flaske vælling om aftenen. Vælling kan nogle gange mætte lidt mere end modermælkserstatning...

Og så er der naturligt også den mulighed, at hans uro, opvågninger og gråd om aftenen, ikke skyldes sult, men at han nu har nået separationsfasen og derfor sover meget uroligt. Så det mere er udvikling og alder, som spiller ind hos jer og ikke indtaget af mad og mælk...

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder