Stadig bøvl med den juniorseng.

11. juni 2019

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

Stadig bøvl med den juniorseng.

Kære Helen

Vi har brug for din hjælp til putning endnu en gang. Det gik jo ellers så godt, lige indtil vi var nødt til at flytte hende over i en juniorseng, fordi hun kravlede både ind og ud af tremmesengen. Siden da, har vi været nødt til at være hos hende hele tiden, for ellers står hun op, og vi bliver uvenner med hende, når vi skal ha hende tilbage i seng.

Det er lidt som om, at nogle af de råd vi kunne bruge i tremmesengen næsten virker modsat nu. Vi kan ikke gå fra hende, så nu leger hun i sengen i op mod 2 timer, mens vi prøver at få hende til at blive i sengen, og vi dermed fastholder hende i, at det godt må tage så lang tid.

Vi læser godnathistorie, men kan ikke få hende til at stoppe, så hun tager bare flere og flere bøger, og det er svært at få hende til at gå op i sengen – og hvis jeg løfter hende op i sengen, bliver hun vred og ked af det. Så rådet om, at hun ikke skal græde i sengen (og at vi tager hende op i stolen), ender bare med, at jeg sidder med et sprællende barn i lænestolen, som vil ned og lege.

Dit råd om at vente til hun er træt og kan sove indenfor 15 minutter har vi desværre aldrig kunne bruge – vi aner simpelthen ikke hvornår tidspunktet er (og det er der heller ingen andre der gør i familien). De eneste to dage (indenfor det sidste halve år) vi har været i nærheden af at se, at hun var træt om aftenen, var da hun ikke sov til middag (den ene dag sprang hun helt over, den anden sov hun en halv time i bilen). Så det bliver som regel noget med at vi kigger på klokken, og prøver omkring kl. ...

Annonce

Vores livline med at falde i søvn i bilen eller i barnevognen virker heller ikke mere. (bilen har vi KUN brugt, når vi kørte hjem fra familiefest eller andre ting, men selv efter 1½ time kl. 21 om aftenen, sover hun ikke)

Vi har været pressede i familien på det seneste pga. dødsfald, og det hjælper bestemt ikke at have et barn, der ikke vil sove før kl. 22, og som man så slæber op kl. 7, hvor hun er dødtræt. Hun sover til middag fra omkring kl. 12-14, og altid max 2 timer, så vækker vi/DP-mor hende.

Vi ser flere muligheder for nogle løsninger:
Skal hun droppe middagsluren (og hvordan?)?
Skal vi blive siddende og finde os i at hun leger, og hvad gør vi når hun står ud af sengen, og bliver ulykkelig, når vi bærer hende tilbage?
Skal vi lukke døren til værelset, så hun bare selv kan lege og gå i seng, men dog ikke gå ud af værelset?
Skal vi gå i seng sammen med hende i vores seng og så bare flytte hende ned når hun er faldet i søvn?
Eller kan du hjælpe med en fast køreplan: hvordan putter vi og hvordan kan vi gå fra hende?

Vi er godt klar over, at energien og overskuddet til at lave de store forandringer ikke er her denne gang, men vi har hårdt brug for en køreplan til, hvordan den gode putning ser ud, når nu hun ikke kan falde i søvn alene.

Det vil helt klart hjælpe på samvittigheden, når jeg nu hele tiden føler, at uanset hvad jeg gør, så er det med til at fastholde en dårlig vane og oplevelse af puttetid. Spørg endelig ind, hvis der er noget du tænker, at vi har glemt at gøre eller sige.

Mange hilsner
Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

Annonce

Viden om børn:

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Vaccination

De danske sundhedsmyndigheder anbefaler følgende vaccinationer:

- 3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 1 og PCV7-1

- 5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 2 og PCV7-2

- 12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 3 og PCV7-3

- 15 mdr.: MFR 1

- 4 år: MFR 2 (pr. 1. april 2008)

- 5 år: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

- 12 år: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg har længe fulgt med i din brevkasse og har selv fået hjælp til mange "problemer" fra dine svar til andre! Du har været en stor hjælp uden du har vidst det ...!

Bedste hilsner
Sanne mor til dreng på 8 måneder