Svar: Stadig bøvl med den juniorseng.
11. juni 2019
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig igen... og lad mig starte med at kondolere, det lyder som om, at I har haft et dødsfald i nær familie, og det er kun naturligt, at I derfor har været lidt presset det sidste stykke tid...
Du fortæller, at det kan være svært at vurdere, hvornår jeres datter er træt. Hun viser ofte ikke særligt synlige træthedssignaler, men kan holde sig kørende igennem flere timer - måske fordi hun nogle gange ender med faktisk at blive overtræt og tidspunktet for at sove er passeret... Derfor tænker jeg, at I kan være nødt til at beregne jer frem til, hvornår det vil være passende at putte hende.
I skal gå ud fra, at hun har brug for ca 12-12.5 times søvn i døgnet med den alder hun har. Det betyder, at hvis hun sover 2 timer til middag, så skal hendes nattesøvn vare 10-10.5 time, og det betyder igen, at hvis hun starter dagen omkring kl 07, så vil hendes puttetidspunkt ligge kl 20.30-21. Altså lidt senere end hun puttes lige nu, men tidligere end hun normalt falder i søvn...
Det er vigtigt, at I holder fast i rytmen. Det betyder, at hun ikke skal sove længere om morgenen, fordi det er weekend, helligdag og ferie. Hun bør starte dagen senest kl 07, hvis det er denne tid hun også kommer op i hverdagene. Jo mere ens stå op tidspunkt hun har, jo mere vil resten af dagens rytme følge med, jo mere end middagslur vil hun sove og jo mere vil I begynde at kunne regne med et puttetidspunkt om aftenen.
Jeres datter har stadig brug for sin middagslur. Det skønner jeg ud fra hendes alder, men også ud fra det faktum, at hun falder i søvn i løbet af dagen og ofte sover et par timer, hvorefter hun vækkes. Hun har altså tydeligt brug for det afbræk, som luren giver hende, og det vil være synd at fjerne søvnen fra hende midt på dagen. Hvis der derimod var tale om, at hun ofte ikke kunne falde i søvn, selvom hun f.eks. lå i et mørkt værelse eller lignende, så kunne man godt begynde at overveje, om det var tid til at springe middagsluren over, men det er ikke tilfældet. Undersøgelser viser også, at de fleste børn på 3 år stadig har brug for en lur midt på dagen, og så gammel er jeres datter jo ikke endnu... :)
Det vil være godt, hvis I kan tilbyde hende et godnatmåltid om aftenen, da hun går sent i seng og det vil hjælpe hende med at føle lidt ro i maven og i kroppen, hvis hun har fået noget at spise, før hun puttes. I må også meget gerne give hende bad om aftenen, massere hende lidt og gøre hende klar til natten med ble, nattøj osv. Og efter badet kan hun så få sit godnatmåltid, som gerne må være rester fra aftensmaden - f.eks. kan det være en kold frikadelle sammen med en klapsammenrugbrød. Derefter kan hun så få børstet tænder og blive puttet i sin seng med godnathistorie.
Det er jer, som bestemmer, hvor mange bøger der skal læses og når du skriver "vi kan ikke få hende til at stoppe, så hun tager bare flere og flere bøger", så er det vigtigt, at du nu med dine ord, dit kropssprog, din mimik signalerer, hvad der skal ske nu - og hvad du bestemmer. Når hun har valgt en bog, som I skal læse, så må du gerne sige nej til flere bøger og løfte hende op i sengen, hvis hun ikke selv kravler der op. Det er vigtigt, at du sætter rammerne for, hvad der skal foregå og at hun ikke bliver i tvivl om, hvad du mener og hvad du vil have. Naturligvis med respekt for det lille menneske, som hun er. Det lyder som om, at du godt kan være lidt for eftergivende og måske helst ikke vil have, at hun bliver ked af det, måske har du det sådan, at I helst skal være gode venner og du kan ikke holde ud, at hun bliver frustreret og græder.. men det hører med til hendes alder, at verden bryder sammen for hende nogle gange - når du f.eks. siger nej eller stopper hende i noget, som hun er igang med.
Det er vigtigt, at du forsøger at rumme hende, og de følelser hun har. Det betyder, at du skal kunne holde ud, at hun har det, som hun har det. At du ikke forsøger at lave hendes følelser om - det er helt okay, at hun bliver frustreret - og at du ikke tager det personligt. Det er ikke fordi du ikke gør det godt eller er en god nok mor.. Du skal netop vise hende, at du kan bevare roen og har styr på det, når hun ikke har....
Det hører med til at få godnathistorie, at hun ligger stille i sin seng. Når hun ligger stille, så sidder du ved siden af og læser, viser hende billeder løbende, læser igen. Så det er hyggeligt og dejligt at være i sengen og så hun har lyst til at blive liggende netop for at få historie. Når du har læst for hende, så vil jeg anbefale dig, at du stiller dig i nærheden og laver noget praktisk - det kan være at lægge tøj sammen eller stryge tøj. Det er her vigtigt, at du stiller dig i døråbningen eller så tæt på hende, at hun kan se dig fra sin seng. Hun må ikke behøve rejse sig for at sikre sig, at du er der.
Når du står og stryger eller lægger vasketøj sammen, så signalerer du, at der ikke sker noget spændende. Der er ikke noget, jeres datter går glip af, det er kedeligt, det du laver :) Og du signalerer samtidig også, at du ikke sidder og venter på at hun skal sove, eller at du ikke er der til at underholde - det er faktisk sovetid nu :)
Imens du står og stryger, så kan hun kalde på dig "moaar?!" og du kan svare "ja, skat, jeg er lige her", ligesom du også nogle gange kan sige "læg dig ned skat, nat-nat", så hun hører, hvad det er hun skal nu. Og netop det, at hun selv lægger sig vil ofte gøre, at hun bliver liggende. Hvis du igen og igen går hen og lægger hende ned, så virker det som en fjeder, - lige så snart du flytter dig, så står hun op igen :) Ved at bruge stryge-tøj-metoden, så er du der hele tiden, du beroliger og betrygger og hun lærer at falde i søvn i sin seng med dig på afstand.
Jeres datter har en alder nu hvor hun er mere og mere bevist om, at når hun er puttet, så sidder I og hygger i stuen - og det vil hun naturligt gerne være en del af. De gange, hvor det er lykkes for hende at stige ud af sengen og komme ind i stuen, er hun sandsynligvis blive bekræftet i, at I hygger uden hende, og måske står der også en slikskål på bordet.... Og hun vil naturligt ikke ligge i sin seng, men vil være samen med jer. Derfor higer hun efter jer, bliver ked af det, når du går osv.
Det er derfor vigtigt, at hun oplever det at komme i seng som noget hyggeligt - og derfor er godnatlæsning godt - men det er samtidig vigtigt, at hun oplever, at der ikke er noget spændende, som hun går glip af. At det er kedeligt, det der foregår, og her er det en god ide at bruge stryge tøj metoden.
Stille og roligt kan du så udvide metoden og begynde at gå til og fra, så hun lærer, at hun godt kan være alene på sit værelse. Du siger f.eks.: "Jeg henter lige noget af dit tøj, så kommer jeg igen" i stedet for "nu skal du lægge dig til at sove og så kommer jeg igen". Det sender nogle andre signaler og gør hende mere rolig ved at være i sin seng. Hun ved, at når du går, så går du kortvarigt og kommer tilbage... Og stille og roligt kan du så være væk i længere og længere tid, hvor hun hele tiden er tryg ved at være i sin seng og tryg ved at være alene på værelset :)
Jeg håber, at dette hjælper jer lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske