Svar: Kan man få for meget mme?
3. december 2018
Alder:
7 mdr.
Kære Kris
Tak for dit brev og fine spørgsmål :) Og ja, man kan godt få for meget mælk - både for meget modermælk og for meget modermælkserstatning.
Det er super dejligt, at det er lykkes jer at få jeres dreng til at tage imod en flaske. Da du skal starte på arbejde, er det super godt, at han accepterer flasken. Det vil gøre det betydeligt nemmere for andre at passe ham og det vil være rigtig dejligt for jeres dreng, fordi han vil være tryg ved at få sin mælk :)
Det lyder rigtig fint med 180 ml i en flaske. Det lyder som en passende mængde og hvis du tilbyder din dreng 2 flasker i døgnet, så vil han nu have behov for 2 amninger derudover. Som du selv skriver, så anbefaler jeg 4 amninger eller flasker i 7 måneders alderen og jeg anbefaler, at de ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften.
Det betyder i forhold til dine angivne tider, at en dagsplan nu kan se således ud:
I vågner og starter dagen kl 06 - og han skal ikke længere ammes her...
Tidlig morgen 6.30: Havregrød, vand af kop.
Morgen 8: Tilbydes frisk blød frugt i hånden at gumle på og frugtmos, vand af kop.
Puttes til dagens 1. lur - og skal ikke ammes først - mellemmåltidet erstatter denne amning.
Frokost 11: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte grøntsagsbuketter eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes (eller flaske) og puttes til middagslur
Eftermiddag 14.30: Tilbydes flerkornsgrød med frugtmos som toppping og frisk blød frugt i hånden at gumle på. Vand af kop.
Puttes til dagens 3. lur - og skal som udgangspunkt ikke ammes her, da mellemmåltidet erstatter denne amning.
Aften 17.30: Aftensmad - udgangspunktet er mere og mere jeres mad, grøntsager, kød, fisk. Maden får mere og mere bid, men der er stadig moset mad. Suppleres med kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen, indmaden af en frikadelle osv.
Ammes og puttes til natten ca. kl 19 som nu
Sen aften 22: Drømmeflaske
Nat: Flaske og sover videre
Børn som ammes vil naturligt spise flere gange i døgnet, end børn som får flaske. Det skyldes, at amningen både slukker barnets tørst og også fungerer som hovedmåltid - alt efter hvor lang tid barnet dier ved brystet, så varieres indtaget, så barnet nogle gange får en kort ammetår, der blot er en tørstslukker, og andre gange spiser et egentligt måltid. I flasken er mælken ens, og flasken fungerer derfor ikke på samme måde som tørstslukker - i stedet kan tørsten slukkes af lidt vand af kop, så hvis din dreng vågner efter en længere lur og virker tørstig, så kan han tilbydes lidt vand (hvor du måske tidligere ville amme ham).
Derudover så skal hans mælkeindtag naturligt skrues gradvist ned i takt med, at han bliver ældre, og på den måde ændrer antallet af amninger sig også. Og som du kan se af denne plan, så er det derfor ikke et spørgsmål om at erstatte alle amninger med flaske, men derimod et spørgsmål om gradvist at få skruet mælkeindtaget ned. Og det gør du ved at sætte rigtig mad og vand af kop i stedet for nogle af amningerne. Det vil sige, at de fire mælkemåltider kommer til at ligge nat, før middagslur, aften og sen aften.
Når mælkeindtaget skrues ned, når amningerne fjernes, så gives der naturligt plads til mere rigtig mad i maven og hans indtag af skemad vil sandsynligvis gradvist øges, ligesom han vil skulle drikke mere vand af kop :)
Jeg synes, du skal starte med at fjerne amningen kl 06, fordi han vågner, og I kan stå op og starte dagen med lidt morgengrød. Derudover vil det være rigtig godt, at du forsøger at erstatte amningen før første lur med et mellemmåltid, så han nu lærer at sove uden at få mælk først. Og derefter kan du så gøre det samme med amningen om eftermiddagen - erstatte med en grød og fjerne amningen her. Du må dog meget gerne fjerne amningerne morgen og formiddag, før du fjerner amningen om eftermiddagen.
Før middagsluren kan du amme ham, og gradvis kan han så også gå over til en flaske her. Det kan være en god idé, at du bibeholder amningen før middagsluren i den periode, hvor du fjerner amningen morgen og før formiddagsluren, så brystet bliver tømt i løbet af dagen, og din mælkeproduktion gradvist nedsættes, så du ikke risikerer at få en brystbetændelse.
Du kan også overveje om du vil forsøge at flytte lidt på flasken kl 02, ved at hjælpe ham med stillingskift, beroligende ord og hænder, når han vågner og på den måde se, om du kan strække tiden lidt, så han måske ender med at få sin tidlige morgenflaske kl 04. Det vil give både dig og ham et længere søvnstræk, hvilket kan være rigtig dejligt og samtidig ligger kl 04 imellem de to nuværende mælkemåltider 02 og 06... Så det vil være et passende kompromis, samtidig med at mælken kl 04 ikke burde spille negativt ind på hans indtag af morgenmad...
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke med nedtrapningen af mælkemåltider og overgang til flaske :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske