Svar: Flaske og av i maven
20. november 2017
Alder:
2 mdr.
Kære Majbritt
Tak for dit brev :)
NAN Sensilac er en rigtig god erstatning. Den er udviklet specielt til børn med koliksymptomer, den indeholder GOS/FOS som kan give blødere afføring og modvirke forstoppelse og træg mave, og så er den betinget med mælkesyrebakterien Lactobacillus reuteri... Det lyder derfor som et godt valg i forhold til de maveudfordringer jeres dreng har.
Modermælkserstatning smager dog meget forskelligt, og det kan naturligvis ikke udelukkes, at han foretrækker smagen af en anden erstatning, og derfor så vil spise lidt mere af gangen, hvis I prøver at skifte til et andet produkt. Alternativet kunne f.eks. være Allomin Syrnet Sensipro 1 (den gule). Den anbefales også til børn, der har moderat fordøjelsesbesvær, har mavekneb, gylper og som har brug for noget der kan forebygge træg mave, og så indeholder den også mælkesyrebakterien Lactobacillus reuteri.
Det er vigtigt, at du er opmærksom på, at erstatninger som indeholder mælkesyrebakterier først bør blandes, når vandet er nedkølet til 40°C. Hvis vandet er for varmt, så dræber du mælkesyrebakterierne og får ikke effekt af dem...
Det er rigtig fint, at du har forsøgt med en lidt større flaskesut og også med en anden type flaskesut, for at se om det gjorde en forskel hos jer. Det lyder som om, at MAM sutterne fungerer, og du kan naturligvis godt prøve med str 2 i løbet af dagen for at se om han så gradvist vil begynde at spise lidt mere af gangen, fordi det løber lidt hurtigere til ham.
Det er også vigtigt, at du sørger for at holde hans mave igang. Hvis han har tendens til lidt forstoppelse, så vil det naturligt godt kunne spille ind på hans appetit og gøre at han indtager mindre mælk end han måske har behov for. Derfor kan du overveje, om du skal give ham lidt laktulose til at blødgøre afføringen lidt ekstra, så han bedre kan komme af med det. Da han vejer ca 5.5 kg nu, så må han godt få 5 ml i døgnet. Gerne fordelt på 2 doser, så du kan give ham op til2.5 ml morgen og 2.5 ml aften. Du kan prøve med 1.5 ml to gange dagligt og se hvordan hans mave reagerer på dette. Og så kan du ud fra dette skrue lidt ned eller lidt op i mængde, som du fornemmer hjælper ham bedst.
Ellers er det super fint, at du giver ham lidt massage, cykler med hans ben, hjælper ham med at få bøvset af osv. Det skal du endelig blive ved med :) Lad ham også gerne ligge på maven hos dig. Det at ligge på maven på din brystkasse, når du om aftenen f.eks. sidder i sofaen, kan også gøre at han slapper lidt mere af i maven og derfor måske bedre kan komme af med afføring og luft :)
Det kan naturligvis godt spille ind på hans maveuro, at han spiser mange gange i løbet af døgnet. Du skriver, at han ofte spiser ca 10 flasker i døgnet. Du kan prøve at lægge en skiftning ind midt i måltidet, så han får mælk, bliver skiftet og så tilbydes mælk igen. På den måde kan du nogle gange være heldig, at han så kan spise lidt mere. og hvis han indtager en større mængde, så vil han bedre kunne vente 3-4 timer med at skulle have mælk igen, og det kan måske også give lidt ro i hans mave.
Du nævner også, at du har svært ved at få ham til at tage større mængder om natten, selvom han har sovet 4-5 timer i træk, hvilket kan ofte gør, når du putter ham.. Og jeg tænker, at du måske skal prøve at give ham mælk, når du selv går i seng, så der ikke går så langt et stræk først på natten, før du giver ham mælk. Hvis han om aften kan undvære flaske i 5 timer, så vil det naturligt gøre, at han efterfølgende er nødt til at spise mere hyppigt, for at få sit behov tilstrækkeligt dækket og det kan naturligt så give ekstra maveuro. Så det vil måske hjælpe dig at se lidt på klokken og tilbyde ham flaske, så der ikke går mere end max 4 timer imellem hans måltider.
Det vil sige, at hvis han f.eks. puttes til natten med en flaske kl 20, så må du meget gerne tilbyde ham en flaske igen kl 23.30. Så du hjælper ham med at spise med nogenlunde 3.5 times intervaller lige nu. Så der ikke går alt for lang tid imellem hans måltider og så han heller ikke slatspiser for meget men i stedet hjælpes til at fornemme behov for mælk og være sulten og parat, når du tilbyder flaske. Selvfølgelig skal du lade ham spise lidt fleksibelt, hvis han er sulten, så skal han naturligvis have mælk og du skal ikke lade ham vente 1 time, fordi der skal gå x-antal timer, men prøv om du stille og roligt kan vænne ham til en rytme hvor tidsintervallet mellem flaskerne er nogenlunde ens og hvor han måske får 7-8 flasker i døgnet i stedet for 10... simpelthen for at se om det kan give ham lidt mere ro i maven :)
Han skal have ca 160 ml pr kg han vejer, når han er 2 måneder gammel. Det betyder, at han lige nu skal have 160 X 5.5 = 880 ml. Tilbydes han 8 flasker, så vil han således skulle drikke 110 ml af hver flaske. Da han nogle gange drikker 10 flasker, så lyder det således ikke forkert, at han indtager 80-100 ml, samlet får han den mængde mælk, som han har behov for. Det er således ikke fordi han mangler mælk, at du skal prøve at øge hans indtag, det handler mere om, at det kan hjælp lidt på hans maveuro, hvis der kan gå lidt længere tid imellem flaskerne...
Tager han imod en sut? Det kan være en rigtig god idé at afslutte et måltid med en sut, fordi det at sutte også sætter gang i tarmperistaltikken og hjælper luft og mælk igennem systemet, og det at sutte kan derfor være en god hjælp til at få lidt ro i maven.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske