Svar: Kefir til børn
2. oktober 2017
Alder:
10 mdr.
Kære Lise
Tak for dit korte præcise spørgsmål :)
Jeg synes også, at Kefir kan smage rigtig dejligt, men du bør ikke give din datter Kefir.
Jeg har fornylig drøftet dette spørgsmål med Fødevarestyrelsen, netop fordi flere og flere forældre spiser Kefir i hverdagen, og Kefir anbefales ikke til små børn.
Til børn i 9-12 måneders alderen kan gives en lille smule surmælksprodukt af typen neutral sødmælksyoghurt, A38 eller Tykmælk. De må få 50 ml i 9 måneders alderen gradvist stigende til 100 ml ved 12 måneder. Produkterne skal indeholde 3.5% fedt og ikke mere end 3.5 gram protein pr. 100 g.
I 1-2 års alderen kan også gives neutral sødmælksyoghurt, A38 eller Tykmælk... Og først når barnet er 3 år kan man begynde at tilbyde barnet surmælksprodukter af skummet- eller letmælkstypen. Produkter som Skyr, Fromage Frais, Ymer, Ylette kan tidligst gives fra 2 års alderen og kan indgå i variation med andre surmælksprodukter...
Fødevarestyrelsen gør også opmærksom på, at der ikke er brug for yderligere kosttilskud end D-dråber til børn under to år og jern til børn der er født for tidligt (eller med en fødselsvægt på under 2500g).
Sååå.. du kan nyde din Kefir, men det er ikke anbefalet til din datter :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske