Svar: Kefir til børn

2. oktober 2017

Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Lise

Tak for dit korte præcise spørgsmål :)

Jeg synes også, at Kefir kan smage rigtig dejligt, men du bør ikke give din datter Kefir.

Jeg har fornylig drøftet dette spørgsmål med Fødevarestyrelsen, netop fordi flere og flere forældre spiser Kefir i hverdagen, og Kefir anbefales ikke til små børn.

Til børn i 9-12 måneders alderen kan gives en lille smule surmælksprodukt af typen neutral sødmælksyoghurt, A38 eller Tykmælk. De må få 50 ml i 9 måneders alderen gradvist stigende til 100 ml ved 12 måneder. Produkterne skal indeholde 3.5% fedt og ikke mere end 3.5 gram protein pr. 100 g.

I ...

Annonce

... 1-2 års alderen kan også gives neutral sødmælksyoghurt, A38 eller Tykmælk... Og først når barnet er 3 år kan man begynde at tilbyde barnet surmælksprodukter af skummet- eller letmælkstypen. Produkter som Skyr, Fromage Frais, Ymer, Ylette kan tidligst gives fra 2 års alderen og kan indgå i variation med andre surmælksprodukter...

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Fødevarestyrelsen gør også opmærksom på, at der ikke er brug for yderligere kosttilskud end D-dråber til børn under to år og jern til børn der er født for tidligt (eller med en fødselsvægt på under 2500g).

Sååå.. du kan nyde din Kefir, men det er ikke anbefalet til din datter :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far