Brev:
Opstart i ny dagpleje og nye rutiner
2. oktober 2017
Alder:
2 år, 2 mdr.
Opstart i ny dagpleje og nye rutiner
Kære Helen
Vores søn på 2 år og 2 måneder skal desværre skifte dagpleje, da den gamle dagpleje lukker. Vi har den sidste måned kommet i den ny dagpleje 1 gang om ugen og der har han været rigtig glad for at være der, været sig selv og leget og hygget sig.
Nu har vi haft første dag efter at den gamle dagpleje lukkede og det har bare været en helt anden oplevelse.
Vores dreng har vist en helt anden adfærd, som aldrig før har set. Han har kradset og skubbet de andre børn, taget legetøjet fra dem og ikke villet være med til noget af det dagplejemoren tilbød ham. Efter ca. 1 time foreslog dagplejemoren af jeg gik og kom igen lidt senere for at prøve at bryde det. Han var ked af det, da jeg gik men senere modtog jeg en sms om at han var sig selv igen.
Nu har jeg alligevel en knude i maven over det her skift. Han startede i den gamle dagpleje, da han var 15 måneder og der har aldrig været et eneste problem hverken med indkørsel eller de andre børn. Både de og jeg syntes at han var meget nem at køre ind og har altid været med kærlig overfor andre børn.
I den gamle dagpleje måtte vi, meget priviligeret, komme op ad formiddagen og jeg har næsten altid afleveret ham mellem halv ti og ti. Nu skal vi aflevere inden kl. 9 og det betyder, at vi ikke har samme tid om morgenen til hygge og leg.
Det skal siges, at vi er flyttet for en måned siden og han skal være storebror til december og jeg er plaget af bækkenløsning. Indtil nu har vi ikke rigtig kunne mærke noget på ham men lige pludselig ser vi ham være vred og udadreagerende. Det et ikke fordi, jeg tænker, at det er unaturligt at han reagerer. Der sker mange forandringer for ham og vi vil gerne hjælpe ham så godt som muligt.
Hvordan hjælper vi ham bedst med at komme godt ind i den ny dagpleje?
Jeg vil gerne være lidt med når vi kommer derned og ikke skulle ud af døren med det samme igen (det fungerede godt det gamle sted) men er ikke sikker på at det passer ind i det ny steds rutiner. Det kan jeg også godt forstå men vil heller ikke bare gå når jeg ved hvor godt det fungerede med den gamle metode.
Hvordan afhjælper vi hans skubben og kradsen?
Er det bare tid, ro og kærlighed der giver det? Jeg går hjemme pga. bækkenet og vi har derfor ro på i hverdagen men er begrænset af ikke at kunne løfte ham.
Han har sjældne gange dasket ud efter os herhjemme men slet ikke på samme måde. Når det er sket har vi sagt: "Det er ikke rart, når du slår. Jeg sætter mig lidt væk" og så er det stoppet. Men det kan jeg jo ikke, når jeg ikke er sammen med ham.
Det skal siges, at jeg ellers har haft tillid til den ny dagplejemor og det samme tilbage men det her har ærlig talt givet mig en mavepuster. Jeg vil jo gerne vise min søn, at det er helt i orden, så glæder mig til at høre fra dig.
De bedste hilsner