Opstart i ny dagpleje og nye rutiner

2. oktober 2017

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

Opstart i ny dagpleje og nye rutiner

Kære Helen

Vores søn på 2 år og 2 måneder skal desværre skifte dagpleje, da den gamle dagpleje lukker. Vi har den sidste måned kommet i den ny dagpleje 1 gang om ugen og der har han været rigtig glad for at være der, været sig selv og leget og hygget sig.
Nu har vi haft første dag efter at den gamle dagpleje lukkede og det har bare været en helt anden oplevelse.

Vores dreng har vist en helt anden adfærd, som aldrig før har set. Han har kradset og skubbet de andre børn, taget legetøjet fra dem og ikke villet være med til noget af det dagplejemoren tilbød ham. Efter ca. 1 time foreslog dagplejemoren af jeg gik og kom igen lidt senere for at prøve at bryde det. Han var ked af det, da jeg gik men senere modtog jeg en sms om at han var sig selv igen.

Nu har jeg alligevel en knude i maven over det her skift. Han startede i den gamle dagpleje, da han var 15 måneder og der har aldrig været et eneste problem hverken med indkørsel eller de andre børn. Både de og jeg syntes at han var meget nem at køre ind og har altid været med kærlig overfor andre børn.

I den gamle dagpleje måtte vi, meget priviligeret, komme op ad formiddagen og jeg har næsten altid afleveret ham mellem halv ti og ti. Nu skal vi aflevere inden kl. 9 og det betyder, at vi ikke har samme tid om morgenen til hygge og leg.

Det skal siges, at vi er flyttet for en måned siden og han skal være storebror til ...

Annonce

... december og jeg er plaget af bækkenløsning. Indtil nu har vi ikke rigtig kunne mærke noget på ham men lige pludselig ser vi ham være vred og udadreagerende. Det et ikke fordi, jeg tænker, at det er unaturligt at han reagerer. Der sker mange forandringer for ham og vi vil gerne hjælpe ham så godt som muligt.

Hvordan hjælper vi ham bedst med at komme godt ind i den ny dagpleje?
Jeg vil gerne være lidt med når vi kommer derned og ikke skulle ud af døren med det samme igen (det fungerede godt det gamle sted) men er ikke sikker på at det passer ind i det ny steds rutiner. Det kan jeg også godt forstå men vil heller ikke bare gå når jeg ved hvor godt det fungerede med den gamle metode.

Hvordan afhjælper vi hans skubben og kradsen?
Er det bare tid, ro og kærlighed der giver det? Jeg går hjemme pga. bækkenet og vi har derfor ro på i hverdagen men er begrænset af ikke at kunne løfte ham.
Han har sjældne gange dasket ud efter os herhjemme men slet ikke på samme måde. Når det er sket har vi sagt: "Det er ikke rart, når du slår. Jeg sætter mig lidt væk" og så er det stoppet. Men det kan jeg jo ikke, når jeg ikke er sammen med ham.

Det skal siges, at jeg ellers har haft tillid til den ny dagplejemor og det samme tilbage men det her har ærlig talt givet mig en mavepuster. Jeg vil jo gerne vise min søn, at det er helt i orden, så glæder mig til at høre fra dig.

De bedste hilsner

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder