Svar: Mos til baby

22. august 2017

Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære glade mor

Tak for dit brev :) Og hvor er det dejligt, at det går så godt med skemaden, og at jeres datter er så glad for at spise mad, at du nogle gange må stoppe hende for at sikre plads til mælken - det lyder super!

Det er naturligt, at hun foretrækker grøden, som er mere sød i smagen. Modermælk er meget sødt, så hun kender til den søde smag og er tryg ved den, og derfor kan mange børn bedre lidt grød og frugtmos, end de er til grøntsager. Men.. hun skal jo gradvist lære at spise mere grønt, og mad som er mindre sødt, og der er forskellige ting, du kan forsøge.

Det er rigtig godt at brug f.eks. gulerod, fordi de har en naturligt sødme. Du må meget gerne lade gulerod udgøre størstedelen af mosen, og så gradvist tilsætte andre grøntsager, men starte i det små og så lade dem fylde mere og mere. Du kan blande gulerod med f.eks. kartoffel, blomkål, broccoli, squash her i starten eller måske lave lidt ærtepure, som kan være med til at give lidt sødme, lidt smørsovs, som alternativ til en skefuld fedtstof i mosen kan også nogle gange gøre underværker...

Du kan også købe søde kartofler, det der også kaldes sweet potatoes, og du kan fra 6 måneders alderen begynde at give hende forskellige typer af rodfrugter. Mange rodfrugter har en naturlig sødme, og hvis du bager dem i ovnen, før du blender dem/moser dem, så vil det være med til at trække sødmen frem. Græskar kan du også bruge til mos, de har også en sødme, som hun måske vil synes om. Det samme ...

Annonce

... gælder f.eks. jordskokker...

Lige så snart hun bliver 6 måneder, så åbner der sig en verden af muligheder. Fra 6 måneders alderen må hun få stort set alle grøntsager: Kartofler, gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.

Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Hun må meget gerne få dem fra 6 måneders alderen, men ikke i større mængder. Disse grøntsager bør enten kun udgøre 1/10 af mosen eller også skal de serveres med ca. 14 dages mellemrum.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Du kan også vælge at bruge lidt grød som basis og så tilsætte grøntsagsmos som topping, for på den måde gradvist at vænne hende til, at forskellig smag er okay og at grøntsagsmos også kan bruges. Og så netop bruge grøden, som hun kender og er tryg ved som en naturlig del af maden - så kan det være lettere at acceptere det nye :)

I takt med at hun bliver ældre, vil det være rigtig godt, at du også tilbyder hende kogte grøntsagsbuketter, eller grøntsagsbåde bagt i ovnen, som hun selv kan sidde med og gumle på. Hun vil nyde at sidde med lidt mad i hånden, gnaske, gumle, opbløde med spyt osv. og det vil være oplagt netop også at bruge lidt grøntsager til dette, så hun på den måde også vænner sig til grøntsagssmagen på en naturlig måde :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - fortsat god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder