Svar: Mos til baby
22. august 2017
Alder:
5 mdr.
Kære glade mor
Tak for dit brev :) Og hvor er det dejligt, at det går så godt med skemaden, og at jeres datter er så glad for at spise mad, at du nogle gange må stoppe hende for at sikre plads til mælken - det lyder super!
Det er naturligt, at hun foretrækker grøden, som er mere sød i smagen. Modermælk er meget sødt, så hun kender til den søde smag og er tryg ved den, og derfor kan mange børn bedre lidt grød og frugtmos, end de er til grøntsager. Men.. hun skal jo gradvist lære at spise mere grønt, og mad som er mindre sødt, og der er forskellige ting, du kan forsøge.
Det er rigtig godt at brug f.eks. gulerod, fordi de har en naturligt sødme. Du må meget gerne lade gulerod udgøre størstedelen af mosen, og så gradvist tilsætte andre grøntsager, men starte i det små og så lade dem fylde mere og mere. Du kan blande gulerod med f.eks. kartoffel, blomkål, broccoli, squash her i starten eller måske lave lidt ærtepure, som kan være med til at give lidt sødme, lidt smørsovs, som alternativ til en skefuld fedtstof i mosen kan også nogle gange gøre underværker...
Du kan også købe søde kartofler, det der også kaldes sweet potatoes, og du kan fra 6 måneders alderen begynde at give hende forskellige typer af rodfrugter. Mange rodfrugter har en naturlig sødme, og hvis du bager dem i ovnen, før du blender dem/moser dem, så vil det være med til at trække sødmen frem. Græskar kan du også bruge til mos, de har også en sødme, som hun måske vil synes om. Det samme gælder f.eks. jordskokker...
Lige så snart hun bliver 6 måneder, så åbner der sig en verden af muligheder. Fra 6 måneders alderen må hun få stort set alle grøntsager: Kartofler, gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Hun må meget gerne få dem fra 6 måneders alderen, men ikke i større mængder. Disse grøntsager bør enten kun udgøre 1/10 af mosen eller også skal de serveres med ca. 14 dages mellemrum.
Du kan også vælge at bruge lidt grød som basis og så tilsætte grøntsagsmos som topping, for på den måde gradvist at vænne hende til, at forskellig smag er okay og at grøntsagsmos også kan bruges. Og så netop bruge grøden, som hun kender og er tryg ved som en naturlig del af maden - så kan det være lettere at acceptere det nye :)
I takt med at hun bliver ældre, vil det være rigtig godt, at du også tilbyder hende kogte grøntsagsbuketter, eller grøntsagsbåde bagt i ovnen, som hun selv kan sidde med og gumle på. Hun vil nyde at sidde med lidt mad i hånden, gnaske, gumle, opbløde med spyt osv. og det vil være oplagt netop også at bruge lidt grøntsager til dette, så hun på den måde også vænner sig til grøntsagssmagen på en naturlig måde :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske