Hjælp til rytme og søvn

22. august 2017

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Hjælp til rytme og søvn

Kære Helen

Tak for en god brevkasse.

Jeg har tidligere skrevet til dig ang. min datter, som sover utrolig dårligt om dagen (typisk lure på 20-40 min). Hidtil har det været sådan, at eneste mulighed for en lang lur (over en time) var i bevægelse i bæresele, men den virker ikke rigtig længere.

Eksempel på en dag:

Vågner kl.8, er træt og sover lur i barnevogn (i bevægelse) kl.9. Åbner øjnene 9.20, triller videre uden at kigge eller sige noget. Vågner igen 9.40, kan ikke sove mere. Tilbydes bryst men er ikke sulten. Pusle, Leg for sig selv og med mor fra kl.10-12. Tilbydes bryst kl.12 og spiser til 12.15. Puttes i barnevogn (i bevægelse) sover, men vågner efter 25 min, kan ikke sove igen.

Leg alene og med mor igen. Kl.14 tilbydes bryst i svøb, spiser og lægges til lur i sansegynge - sover 25 min og kan ikke hjælpes i søvn igen. Herefter leg alene og med mor. 15.30 tilbydes bryst men vil ikke spise, sættes i bæresele, da hun jo stort set ikke har sovet hele dagen; sover 25 min.

Kl.17: baby træt, mor endnu mere træt. På en typisk dag når vi altså op på under ...

Annonce

... halvanden times søvn i alt. Og alt har været på mor/i bevægelse.

Når kl. Bliver 19 går vi efter fast putteritualer med bleskift, massage og stille sanglege i et mørkt soveværelse og ammer liggende. Her tager det en time til halvanden, før hun falder i dyb nok søvn til natten. Her kan hun så sove alt mellem 3 og 6 timer før amning, næste stræk kortere.

Hun sover ekstremt uroligt med fægtende arme og ben, masser af vrid og masser af lyde. Det betyder, at jeg næsten ikke sover. Altså er jeg snart lettere desperat. Jeg har prøvet svøb, tyngdedragt, sovepose, Slyngevugge, alt.

Hun vejede 2900 ved fødslen, men følger fint sin kurve og vejer over 6 kg nu, hun er 14 uger. Hun græder meget lidt (ingen problemer m maven el lign) og har været til osteopat uden han fandt skævhederne el.lign.

Er det et spørgsmål om tid? Vil grød om en måneds tid kunne hjælpe os? Hun er som mange andre babyer nysgerrig, men søvnen er ikke bedre de dage, hvor vi bare er hjemme og os to kun. Det kan også være, du har en ide til en dagsplan for os.

Bedste hilsner
fra en lidt træt og ked af det mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder