Brev:
Hjælp til rytme og søvn
22. august 2017
Alder:
3 mdr.
Hjælp til rytme og søvn
Kære Helen
Tak for en god brevkasse.
Jeg har tidligere skrevet til dig ang. min datter, som sover utrolig dårligt om dagen (typisk lure på 20-40 min). Hidtil har det været sådan, at eneste mulighed for en lang lur (over en time) var i bevægelse i bæresele, men den virker ikke rigtig længere.
Eksempel på en dag:
Vågner kl.8, er træt og sover lur i barnevogn (i bevægelse) kl.9. Åbner øjnene 9.20, triller videre uden at kigge eller sige noget. Vågner igen 9.40, kan ikke sove mere. Tilbydes bryst men er ikke sulten. Pusle, Leg for sig selv og med mor fra kl.10-12. Tilbydes bryst kl.12 og spiser til 12.15. Puttes i barnevogn (i bevægelse) sover, men vågner efter 25 min, kan ikke sove igen.
Leg alene og med mor igen. Kl.14 tilbydes bryst i svøb, spiser og lægges til lur i sansegynge - sover 25 min og kan ikke hjælpes i søvn igen. Herefter leg alene og med mor. 15.30 tilbydes bryst men vil ikke spise, sættes i bæresele, da hun jo stort set ikke har sovet hele dagen; sover 25 min.
Kl.17: baby træt, mor endnu mere træt. På en typisk dag når vi altså op på under halvanden times søvn i alt. Og alt har været på mor/i bevægelse.
Når kl. Bliver 19 går vi efter fast putteritualer med bleskift, massage og stille sanglege i et mørkt soveværelse og ammer liggende. Her tager det en time til halvanden, før hun falder i dyb nok søvn til natten. Her kan hun så sove alt mellem 3 og 6 timer før amning, næste stræk kortere.
Hun sover ekstremt uroligt med fægtende arme og ben, masser af vrid og masser af lyde. Det betyder, at jeg næsten ikke sover. Altså er jeg snart lettere desperat. Jeg har prøvet svøb, tyngdedragt, sovepose, Slyngevugge, alt.
Hun vejede 2900 ved fødslen, men følger fint sin kurve og vejer over 6 kg nu, hun er 14 uger. Hun græder meget lidt (ingen problemer m maven el lign) og har været til osteopat uden han fandt skævhederne el.lign.
Er det et spørgsmål om tid? Vil grød om en måneds tid kunne hjælpe os? Hun er som mange andre babyer nysgerrig, men søvnen er ikke bedre de dage, hvor vi bare er hjemme og os to kun. Det kan også være, du har en ide til en dagsplan for os.
Bedste hilsner
fra en lidt træt og ked af det mor