Svar: Hvornår kan jeg mærke babyen sparke?

23. marts 2015

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære gravide

Kæmpe stort tillykke - hvor er det dejligt! Jeg kan godt forstå, at du næsten ikke kan vente. Det at mærke liv, er naturligt berigende og livsbekræftende:)

Førstegangsfødende vil ofte mærke liv lidt senere end flergangsfødende. Normalt siger man, at man mærker liv mellem uge 18-20… MEN, mange mærker det tidligere og mange mærker det også senere - så alt mellem uge 14 og uge 25 kan faktisk være normalt:)

Hvis moderkagen ligger foran, ud mod din mave, eller du ikke er helt slank på maven, så vil det nogle gange være lidt sværere at mærke liv, og det kan tage lidt længere tid, før far kan lægge hånden på din mave og mærke den lille sparke inden i dig. ...

Annonce

...

Det vil ofte hjælpe at lægge sig på ryggen, slappe helt af og lade far lægge hånden på din mave - og så vente og se om ikke der pludselig kommer lidt bevægelse. I begyndelsen vil du ofte mærke det som små bobler i maven, nogen tror første gang, at det er tarmbevægelser og lidt luft i maven, for det føles ofte lidt på denne måde. Stille og roligt bliver sparkene tydeligere. Nogen beskriver det som følelsen af "en lille bitte fugl, der slår med vingerne" i maven.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

I takt med at jeres lille baby vokser vil du begynde at kunne mærke babyen hver dag, og du vil ikke være i tvivl om, hvornår det er babyen, der sparker:)

Glæder mig på jeres vegne og glæder mig til at følge jer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar til min ældste søn og hans spørgsmål om ’bierne og blomsterne’. Vi har læst et par bøger sammen, han grinede rigtig meget … men fik stillet sin nysgerrighed!

Det var en rigtig god idé at læse bøger sammen, for du har jo fuldstændig ret: Det kan være grænseoverskridende for både barn og voksen af snakke om den slags sammen, mens en bog oplyser nøgternt og godt. Intimsfæren bevares intakt, genialt!