Svar: Hvornår kan jeg mærke babyen sparke?
23. marts 2015
Alder:
0 mdr.
Kære gravide
Kæmpe stort tillykke - hvor er det dejligt! Jeg kan godt forstå, at du næsten ikke kan vente. Det at mærke liv, er naturligt berigende og livsbekræftende:)
Førstegangsfødende vil ofte mærke liv lidt senere end flergangsfødende. Normalt siger man, at man mærker liv mellem uge 18-20… MEN, mange mærker det tidligere og mange mærker det også senere - så alt mellem uge 14 og uge 25 kan faktisk være normalt:)
Hvis moderkagen ligger foran, ud mod din mave, eller du ikke er helt slank på maven, så vil det nogle gange være lidt sværere at mærke liv, og det kan tage lidt længere tid, før far kan lægge hånden på din mave og mærke den lille sparke inden i dig. ...
...
Det vil ofte hjælpe at lægge sig på ryggen, slappe helt af og lade far lægge hånden på din mave - og så vente og se om ikke der pludselig kommer lidt bevægelse. I begyndelsen vil du ofte mærke det som små bobler i maven, nogen tror første gang, at det er tarmbevægelser og lidt luft i maven, for det føles ofte lidt på denne måde. Stille og roligt bliver sparkene tydeligere. Nogen beskriver det som følelsen af "en lille bitte fugl, der slår med vingerne" i maven.
I takt med at jeres lille baby vokser vil du begynde at kunne mærke babyen hver dag, og du vil ikke være i tvivl om, hvornår det er babyen, der sparker:)
Glæder mig på jeres vegne og glæder mig til at følge jer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske