Svar: Gravid uden for livmoderen

2. august 2010

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære bekymrede mor

At få en graviditet uden for livmoderen sker og måske kender du nogen eller har læst om nogen der har oplevet det og er derfor bange for at de skal ske for dig .. nu har du jo oplevet at være gravid og føde 3 sunde og dejlige børn, kan det så næsten passe hvis det også 4 gang skal være så perfekt ... Men sådan er det jo heldigvis også tit - mange kvinder har været gravide og født 4, 5, 6 børn eller flere uden at det har behøvet at give nogle særlige komplikationer.

En graviditet udenfor livmoderen vil i begyndelsen give samme graviditets symptomer som en normalt graviditet. Det vil sige udebleven menstruation, kvalme og brystspænding. Det er også normalt at man kan føle sig lidt svimmel.

Men derudover vil der ofte være pletblødning eller brunligt udflåd og man kan have og vil få ...

Annonce

... underlivssmerter eller mavesmerter, der eventuelt opstår pludseligt. De kan være lokaliseret til den ene side, men vil gøre ondt.

Du fortæller at du skal til lægen den 11 august, der er ikke så længe til og umiddelbart tænker jeg at du skal prøve at slappe af, nyde at du har taget en positiv graviditetstest og se om ikke alt går stille og roligt som det skal.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis du har haft uregelmæssige menstruationer så kan du naturligvis være længere henne end du umiddelbart tror. Der er sandsynligvis tale om ligamentsmerter, som er helt ufarlige.

Får du pludselig stærke smerter i underlivet, begynder at bløde eller får det dårligt, så skal du naturligvis kontakte lægen med det samme. Så skal det undersøges og tages alvorligt.

Håber at alt går fint - pas godt på dig selv og den lille i din mave, rigtig god weekend :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor